Petíció: járatritkítás és megszüntetés helyett hosszútávú koncepciót a regionális közlekedésben!

4993 aláírás a 5000-ből

Petícióban kérjük, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztérium álljon el az érintettek háta mögött, sunyi módon bevezetni tervezett járatritkításoktól és -megszüntetésektől. Ahogy az a MÁV tegnapi közleményéből kiderül, 34 vasútvonalon készülnek a szolgáltatási színvonal drasztikus csökkentésére június 6-tól. 20 vasútvonalon naponta irányonként mindössze egy, további 9 esetében pedig kettő járat közlekedne, sok esetben pótlóbuszt sem biztosítanának. Mindezt álságosan a koronavírus-járványra hivatkozva teszik, holott a kijárási korlátozások feloldásával az élet éppen visszatérőben van a megszokott mederbe.

Miért káros a minisztérium terve?

  • Sok ezer ember kerül bizonytalan helyzetbe annak következtében, hogy őrült kapkodás közepette próbálnak jelentős változásokat a lakosságra erőltetni: mindössze egy hét van hátra a járatritkítások bevezetéséig, de még mindig nem tudni, melyik vonalon melyik vonatokat törölnék, illetve milyen útvonalon, időpontokban közlekednének a pótlóbuszok, hogyan változik a bérletek érvényessége.
  • Komplett térségek maradnának használható vasúti szolgáltatás nélkül: az érintett vonalakon irányonként napi 1-2 járat maradna, mely az utazók számára a bezárással egyenértékű. Ilyen kínálat mellett rendkívül hátrányos helyzetbe kerülnének az autóval vagy jogosítvánnyal nem rendelkezők, a fiatalok, a mozgáskorlátozottak és az idősek.
  • Olyan városok környezetében is a helyközi buszokat ajánlják a vonatok helyett az utasoknak, ahol az autóbuszállomás több kilométerre van a vasúttól (pl. Miskolc, Zalaegerszeg, Szentes, Kiskunfélegyháza). Az átutazók így kénytelenek lennének a helyi közlekedést is igénybe venni, ezért akár kettővel többször kellene átszállniuk, és plusz jegyeket kellene váltaniuk, amely időigényes, kényelmetlen és drága. Ha a korábbi csatlakozások nem teljesülnek, az utazási idő akár órákkal is nőhet.
  • A tervezet munkahelyeket és a munkahelyek elérhetőségét veszélyezteti nemcsak a MÁV-csoportnál, de a vonalak által érintettek körében is, miközben a gazdaság újraindítása szempontjából kiemelkedően fontos a vidéken élők mobilitásának biztosítása.
  • Miközben idén a magyarok nagy része belföldi üdülést tervez, a járatritkítás olyan turisztikai célpontok elérhetőségét veszélyezteti, mint a Tisza-tó, a Börzsöny, a Cserhát, az Őrség és Boldogkőváralja. Mivel a vonatok helyett ajánlott buszokon a kerékpárszállítás nem lehetséges, a biciklitúrák szervezése az érintett térségekben lehetetlenné válik.
  • A járvány alatti és azt követő utazási szokások semennyire nem tekinthetők reprezentatívnak, így most erre hivatkozva évtizedekre kiható döntéseket hozni a lakosság érdekeivel ellentétes.
  • A fertőzésveszélyt sokkal inkább növeli, ha az utasok kevesebb járattal vagy a vonatoknál kevesebb férőhellyel rendelkező buszokkal utaznak.
  • A MÁV azzal érvel, hogy a regionális vasútvonalakról felszabaduló járműveket a forgalmas fővonalakra csoportosítják át, holott a legfeljebb 80 km/h sebességre képes, kis dízelmotorkocsik erre nyilvánvalóan nem alkalmasak.
  • A tervezett lépéssel az 1968-as, a hazai közlekedésben máig hatalmas sebeket jelentő közlekedéspolitikai koncepció, illetve a 2007-es és 2009-es vonalbezárások rémképe idéződik fel, mely ellen éppen a jelenlegi kormány kelt ki, és állította vissza korábban bezárt vonalakon a forgalmat.
  • Az intézkedés finanszírozási és üzemeltetési szempontból is fenntarthatatlan állapotot idézne elő. A vasúti közlekedésben az állandó költségek aránya rendkívül magas a változó költségekhez képest, előbbiek viszont nem csökkennének a napi 1-2 vonat meghagyása miatt, hiszen a vasúti infrastruktúrát (pályakarbantartás, állomási személyzet) a vonatok számától függetlenül fenn kell tartani.

Mi a helyes irány?

  • 📝2020 végéig készüljön koncepció a regionális közösségi közlekedés fejlesztésére! Csak részletes és a térségekben élők szempontjait figyelembe vevő, nyilvános vizsgálat után vezessenek be bármiféle változtatást! 
  • 📈 Az érintett vasútvonalak kapcsán a cél a versenyképes szolgáltatás bevezetése, nem pedig az utasok elüldözése a megszűnő vasúti szolgáltatások révén. Sürgősen szükség van a kormány által évek óta ígérgetett, de soha meg nem valósított menetrendi összahangolásokra és közös busz-vasút tarifarendszerre. Szlovákiában, Csehországban és Ausztriában folyamatosan zajlik a regionális közösségi közlekedés fejlesztése, a magyar emberek is ezt érdemlik járatritkítás helyett!
  • 🚃 Készítsék elő a térségi vasútvonalak járműveinek cseréjét! A 40 éves csehszlovák motorkocsik helyett korszerű – idősek, babakocsival, csomaggal utazók számára akadálymentességet, és minden utas számára kényelmet nyújtó – szerelvényekre van szükség, melyek akár a buszok vásárlásával azonos nagyságrendű költségből, használtan is beszerezhetőek.

❗️ Ha Te is elfogadhatatlannak tartod, hogy a minisztérium szakmai alap nélkül, sunyi módon, a vidéki magyarok háta mögött akarja leépíteni a regionális közösségi közlekedést, kérjük, írd alá petíciónkat!