Hogyan kerülhetnének korszerű járművek a regionális vasutakra?

“Az ideiglenes járványügyi menetrendek bevezetése lehetőséget teremt arra, hogy a felszabaduló vasúti jármű és állományi kapacitásokat a MÁV a fővonali közlekedésre csoportosítsa át” – indokolja a nemzeti vasúttársaság, hogy miért van szükség a járatritkításra a regionális közlekedésben. Érvelésük több szempontból is hazugság:

  • Az érintett regionális vonalakon jellemzően 40 éves, legfeljebb 80 km/h sebességre alkalmas csehszlovák Bz motorkocsik közlekednek. Ezek teljesen alkalmatlanok a fővonali forgalomra, ahol 100-160 km/h-val közlekednek a vonatok. Ezt figyelmen kívül hagyva is halottnak lenne a csók, ha a 7-9 kocsis szegedi InterCity-t vagy az 518 ülőhelyes szobi zónázót kiegészítenék egy-két 40 férőhelyes kis motorkocsival.
  • A kapkodás közepette bevezetni tervezett intézkedés véletlenszerű vonatok törlését jelenti: a szerelvények a végállomáson fognak állni, amíg egy-egy fordulót pótlóbusz teljesít helyettük. A térségi vonalak járműveinek többsége nem szabadul fel, pusztán a kihasználtsága romlik.
  • A közszolgáltatást nyújtó vasúttársaság feladata, hogy az ország minden pontján megfelelő színvonalat biztosítson a lakosságnak. Semmilyen helyzetben nem elfogadható alternatíva komplett térségeket használható vasúti szolgáltatás nélkül hagyni azért, hogy más vonalakon növeljék a kapacitást.

 

Vajon a MÁV szerint ez a jövő a hatvani zónázón? (forrás: MENETSZÉL2016 blog)

De mi a helyzet a regionális vasutak járműparkjával? A jelenlegi motorkocsik elöregedése tényleg ok a megszüntetésükre? Egyáltalán nem, ahogy azt számos csehországi vonal példája is mutatja. A vasúti járműveket jellemzően 30-40 évre tervezik a gyártók, de a német közszolgáltatási rendszer sajátosságai miatt gyakori, hogy az ottani vasúttársaságok ennél jóval korábban megválnak tőlük, általában külföldre értékesítik őket. Eddig elsősorban a cseh üzemeltetők vásároltak be közülük, de a MÁV-Start is követhetné példájukat.

A használt regionális motorvonatok beszerzése kifejezetten költséghatékony megoldás, tekintve, hogy áruk töredéke az új járművekének, azonban óriási minőségi ugrást jelentenének az öreg, szűkös, rozsdaszagú, “pottyantós” vécés Bz motorkocsikhoz képest. Két olyan típus is elérhető jelenleg a piacon, amelyek alkalmasak a magyar térségi vonalakon történő közlekedésre.

Az ADtranz RegioShuttle motorkocsik alacsonypadlós, légkondicionált, 120 km/h sebességre alkalmas járművek, melyekkel lehetővé válna a mozgáskorlátozottak utazása, a kényelmes babakocsi- és kerékpárszállítás. Hamarosan 24 darab, a ‘90-es évek végén gyártott motorkocsi szabadul fel Németországból az érintett vasútvonalak villamosítása miatt. Dinamikus gyorsulásuk miatt megfelelő választás lenne a gyakran megálló személyvonatokon közlekedtetni őket.

 

A modern RegioShuttle motorkocsik jól bevált járműveknek számítanak Németországban, csak az érintett vasútvonalak villamosítása miatt válnak meg tőlük Baden-Württemberg tartományban

A Deutsche Bahn nagy darabszámban kínálja eladásra a 628-as sorozatú csuklós motorvonatait, melyek ugyan nem alacsonypadlósak, de kényelmes ülésekkel, zárt rendszerű mellékhelyiséggel, többcélú térrel és tárcsafékel rendelkeznek, így jelentős előrelépést hoznának a Bz motorkocsikhoz képest, leginkább a hosszabb távot megtevő, interregionális járatokon közlekedve. Az 1994-96 között gyártott 4. generáció esetében már orvosolták a korábbi járműveknél gyengének bizonyult motorok problémáját, így a gyorsulásuk is elfogadható, a fogyasztásuk pedig kifejezetten alacsony.

A 628-as sorozatú motorvonatok egy része a mai napig közlekedik Bajorországban, a feleslegessé vált darabok viszont minőségi ugrást hoznának a magyar regionális közlekedésben (forrás: Michael Köhle / Wikimedia Commons)

Kérjük az Innovációs és Technológiai Minisztérium és a MÁV illetékeseit, hogy járatritkítások és -megszüntetések helyett a regionális vasúti közlekedés fejlesztési lehetőségein törjék a fejüket, és intézkedjenek a használt, de korszerű motorvonatok mielőbbi beszerzéséről!

A regionális közlekedés fejlesztéséért indított petíciónkhoz itt tudtok csatlakozni.