Két hónappal azután, hogy Lázár János megkezdte vidékellenes ámokfutását, kiderült: a miniszternek annyira fontos volt az ország legsúlyosabb gazdasági-társadalmi helyzetű térségeiben felszámolni a vasúti közlekedést, hogy a hatályos magyar jogszabályok sem álltak útjában.
Ugyan a miniszter és a vasúti szolgáltatást ellátó MÁV-Start is más-más hazugsággal próbálta a vonalbezárásokat kimagyarázni, a közösségi közlekedési szolgáltatásokat szabályozó hatályos 2012. évi XLI. törvény jelen esetben egyértelműen fogalmaz: hasonló vonatpótlás esetén rendkívüli helyzetre csak 60 napig lehet hivatkozni, ezt követően buszos pótlás csak a szakminiszter által kiadott járati engedéllyel végezhető. A járati engedély megadásának pedig előfeltétele, hogy a vasúttársaság bizonyítsa: a vonatpótlás az utasok számára nem jár kedvezőtlenebb feltételekkel, a vasúttársaságnak megtakarítást eredményez, környezetvédelmi szempontból pedig nem rosszabb, mint a vonatok közlekedtetése. A törvény szintén előírja az érintett önkormányzatokkal történő előzetes egyeztetést is.
Nemrég a MÁV-Start a Közlekedő Tömeg által benyújtott közérdekű adatigénylésre adott válaszában azonban elismerte: semmilyen döntéselőkészítő dokumentum nem született, mely alapján a miniszter jogszerűen járati engedélyt adhatott volna. Ez azt jelenti, hogy a vasúttársaság:
- egy települési önkormányzattal sem konzultált az érintett 66 közül,
- nem készített hatástanulmányt arról, hogy a vonatpótló autóbuszok a vonatoknál kisebb környezeti terheléssel látnák el a közszolgáltatási feladatot,
- végül nem sikerült kimutatást készítenie arról sem, hogy az autóbuszos szolgáltatás színvonala nem alacsonyabb, mint a vonatoké – utóbbit nehezen is bizonyíthatta volna, hiszen pont a Közlekedő Tömeg számolt be arról, hogy egyes esetekben a pótlóbuszok még a leromlott pályán döcögő vonatoknál is lassabbak.
Ezek hiányában a Személyszállítási törvény szerint Lázár János miniszter nem adhatott volna ki járati engedélyt a vonatpótló autóbuszokra. Ez pedig nem csak egy bürokratikus mulasztás, hanem a mellékvonalakat használó utasok ezreinek és az érintett települések önkormányzatainak semmibe vétele, valamint – ahogy arra egyesületünk is rámutatott – a 1370/2007 (EU) uniós rendelet kijátszása miatt veszélybe sodorja a közlekedésfejlesztési EU-s források Magyarországra érkezését is.
Az, hogy Lázár János miniszter pont a vidéki térségekben élőknek minőségi közösségi közlekedést garantálni hivatott törvényt is kész áthágni a pont általa lefejezett MÁV-csoport katasztrofális teljesítményének foltozgatásáért, jól mutatja a “most a vidék jön” politikai szlogen álságosságát, valamint a vidéki térségek elnéptelenedését meggátolni egyedül képes minőségi közszolgáltatások iránti elkötelezettségének teljes hiányát.