Újabb fázisába lép október 27-től a Lázár János ultimátuma után a MÁV által sebtében félig már lezárt Budapest–Bécs vonalon a kapkodásba torkollt felújítás: ugyan az ország legfontosabb vasútvonalának felújítását minden boldogabb országban meg tudják oldani úgy, hogy teljes lezárásra csak a lehető legkevesebb ideig, egyes éjszakákra, vagy hosszú hétvégékre legyen szükség, a MÁV most közel egy hónapos teljes lezárást hirdetett meg. A minden uniós szabályra fittyet hányó eljárásnak pedig nemcsak az 1-es fővonal utasai lesznek a károsultjai – akik most már mind pótlóbuszra szállhatnak –, hanem az egyik lehetséges kerülő útirány, az 5-ös számú, Székesfehérvár–Komárom vonal utasai is.
Ez az a vasútvonal, ahol miután egy éve normális menetrendet vezettek be, több mint tízszeresére nőtt az utasszám – akik most szintén mind megismerkedhetnek a MÁV által kényelmesnek, pontosnak és gyorsnak aposztrofált, de az 1-es vonali pótláskor nem éppen így debütált pótlóbuszokkal. Mindezt azért, hogy a tehervonatoknak holmi személyvonatok ne állják útját a kerülő útvonalon. Ezt a méltatlan eljárást vonta kétségbe a @Magyar Közlekedési Klub, akik alternatív menetrendet is készítettek, illusztrálandó, hogy még a legnagyobb tehervonati kerülő forgalom mellett is lenne hely a vonal leghosszabb és legforgalmasabb Székesfehérvár–Kisbér szakaszán személyvonatok számára.
Ami ez után következett, arra azonban senki sem számított! A MÁV nem ült fel a holmi javaslatokkal való provokációnak, nem hagyta, hogy kicsalják belőle a nyilván elkészült hatástanulmányokat, hanem először is segítő szándékkal vádolta meg a civil szervezetet, majd titkos tervezési szempontokra hivatkozott, végül pedig megtalálta a probléma valós forrását: az utasokat, akik miatt ha megmaradna a személyforgalom az “ártana, nem használna, hiszen káoszt, kiszámíthatatlan menetrendet és minden más megoldásnál nagyobb zavart okozna”, ezért jobb, ha megelégszenek a pótlóbuszokkal!
A Közlekedő Tömeg Egyesület elítéli a MÁV utasellenes hozzáállását, és javasolja, hogy a vasút ne az utasainak, hanem azoknak feleseljen, akik a problémát ténylegesen okozták: őket nem a vonatokon, hanem azok között kell keresni, akik most hétvégén is egy 110 milliárd forintba kerülő autópálya átadóján díszelegtek (a vasúti káoszt látva ízlésesnek nem minősíthető Facebook-videókat posztolva), miközben ennek az összegnek a töredéke jut évente a magyar vasúthálózat foltozgatására. Jól szervezett, kiszámíthatóan finanszírozott vasút mellett fel sem merülhetne sem ilyen hosszú buszos pótlás, sem pedig a kerülő útvonal kapacitáshiánya.