Havonta 3000 utas marad hoppon Lázár János vasútvonal-bezárásai miatt – az intézkedést nem felülvizsgálni kell, hanem visszavonni

Három hónappal a mellékvonal-bezárások után kiderült: a vidéki emberek nem kérnek Lázár János pótlóbuszaiból, köddé váltak az utasok a kényelmesebbnek és gyorsabbnak hazudott vonatpótló buszokról. Amint azt a MÁV-Start és a Volánbusz egyesületünk közérdekű adatigénylésére elismerte, a “vonathelyettesítő” buszok mellett már az első hónapban lényegesen kevesebb utas döntött. Van olyan vonal, ahol a korábbi utasok kétharmada eltűnt, országosan pedig havi 3000 utazást lehetetlenített el a miniszter ámokfutása. Különösen sokatmondó, hogy a már bezárás előtt is ritka menetrendű vasútvonalak szenvedték el a legnagyobb visszaesést – akik itt eddig még a szándékosan utasriasztó menetrend mellett is a vasutat választották, vélhetően egyetlen vonzó munkába, iskolába járási lehetőségüket veszítették most el a vonatok megszüntetésével.
Mint az utasszámok alakulása is rámutat, a regionális vasúti közlekedés a döntéshozók hiedelmeivel ellentétben nem anakronisztikus állami hobbi, hanem a vidéki régiókban élők életminőségét érdemben befolyásoló közszolgáltatás. Ennek megfelelően pedig nem “felülvizsgálni” kell év végén a nyáron gyávaságból összecsapott vonalbezárást, hanem egészében visszavonni.

Módszertan: Az összehasonlítás alapja két egymást követő tanszüneti hónapban eladott jegyek számának összehasonlítása a vármegyebérletek bevezetése utáni időszakból, a vonatokra, majd a pótlóbuszokra. Mivel a “módváltás” előtt a MÁV-Start nem regisztrálta a vármegye/országbérletek használatát a járatain, azok száma alkalmatlan az utasforgalom összehasonlítására, így azt állandónak tekintettük.