Lázár János elvesztette a kapcsolatát a valósággal

Lázár János elvesztette a kapcsolatát a valósággal – a fővárosi tarifarendszer politikai ketrecharccá degradálása után a tavaszi választásokon a budapesti utasok haragja rángathatja vissza a realitásba. Egyetlen megoldás maradt: adja vissza az állam a Fővárosnak a 2016-ban elvett HÉV-eket és Volánokat!

Miután a közlekedési miniszter a mellékvonalakat bezárta, az intercityk utasait feleslegesen pótlóbuszra tette, a nemzetközi vonatokat pedig Bécsnél elvágatta, most a budapesti utasokon a sor: a miniszter a BKK a MÁV és a Volánbusz között kötött utolsó megállapodást is felrúgta, így mai sajtótájékoztatóján tulajdonképpen azt jelentette be, hogy megszűnik az egységes Budapest-bérlet, helyette arra tett javaslatot, hogy az utasok egy “kormánypárti” vármegyebérlet, vagy egy “ellenzéki” Budapest-bérlet közül válasszanak, a kormány és a főváros pedig ketrecharcot folytasson a jegybevételért.

A Közlekedő Tömeg Egyesület leszögezi: a Lázár-féle politikai bérletverseny-javaslatnak semmilyen köze nincs a Budapesten és környékén is kívánatos egységes tarifarendszerhez. A miniszter által most felvázolt rendszerben két közszolgáltató, az állami és a fővárosi versenyezne az utasok pénzéért, miközben a közös tarifa lényege az lenne, hogy egy közös közlekedésszervező felelőssége az összes közlekedési szolgáltatás megszervezése. Ezért nem két, egymással versenyző szervezetnek, hanem az egységes közlekedésszervezőnek kellene a jegyeket és bérleteket árusítania és az összes busz, metró, villamos és vonat üzemeltetésének költségét viselnie, útvonaltól és a jármű színétől függetlenül.

Emlékezzünk vissza: az elővárosi HÉV-vonalakat és buszokat Tarlós István akkori főpolgármester 2016-ban még azzal passzolta le az államnak, hogy a vonatok és a buszok átadásán túl a közös szolgáltatási felelősségről és a jegyárbevételek felosztásáról is megállapodtak. A Közlekedő Tömeg Egyesület álláspontja szerint ha Lázár János és Karácsony Gergely nem tud megállapodni, a jogszerű állapot és a Budapest-bérlet egysége úgy állítható helyre, ha az állam az elővárosi HÉV-eket és buszokat ismét visszaadja a fővárosnak, nemcsak a felelősséget áttolva, hanem a járműveket, infrastruktúrát, jegyárbevételt is visszaadva. Az idén tavaszi önkormányzati választás pedig lehetőséget biztosít a fővárosiaknak és az agglomerációban élőknek, hogy saját maguk válasszák meg, kire bíznák rá Budapest közlekedésének egyben tartását és méltó fejlesztését.