Nem a sínekkel, hanem Lázár János fejében van a legnagyobb baj – a vasútbezáró miniszter most Magyarország legfontosabb vasútvonalát záratja le

Miközben a MÁV tegnap bejelentette a Budapest-Bécs vasútvonal felújításának első ütemét és az azzal járó korlátozásokat szeptember 18. és október 26. között, megbízható értesüléseink szerint még csak ezután jön a feketeleves, melyről a közlemények mélyen hallgatnak: novembertől három hétre teljesen lezárják a vasútvonalat, egyenes következményeként annak, hogy a bevezetett 100 km/h-s sebességkorlátozás okozta botrány ráégni látszik Lázár János vasútromboló miniszterre, aki most a józan észnek ellentmondó erőltetett karbantartási munkálatokat rendelt el az államvasútnál.

Csakhogy mivel a miniszter nagy sajtóvisszhang mellett az utolsó értelmes szakembert is kirúgta minisztériumából (információink szerint tegnap a 10-ből a tizediket is), nem maradt senki, aki megmondhatná neki: nemcsak hogy felesleges, de a vonatkozó uniós szabályozásnak is gyakorlatilag minden pontjába beleütközik az ukáz. Az egységes európai vasúti térségről szóló 2012/34/EU irányelv VII. melléklet 8. pontja szerint a 7 napot meghaladóan a forgalom több, mint 30%-át érintő pályakarbantartásokat 2 évre előre meg kell hirdetni, a vasutat használókkal a korlátozások elfogadható módját egyeztetni és ez alapján 1 évre előre véglegesíteni. Lázár János vasútjának teljesítménye ehhez képest 21 napnyi 100% szívatás, 0 évre előre 0 egyeztetés.

Kivétel csak szükséghelyzetben van, de a MÁV közlése szerint évek óta tudtak a problémáról, és pont a 100 km/órás sebességkorlátozás bevezetése jelenti annak elismerését, hogy a pálya csökkentett sebességgel, de biztonságosan járható. Ezért a vonalon el lehet végezni az évtizedek óta elmaradt karbantartásokat úgy, ahogy a MÁV szeptembertől neki is kezd és ahogy minden normális országban teszik: az egyik vágányt a munkákhoz lezárva, a másik vágányon a forgalmat fenntartva, és csak a legszükségesebb munkákat előre percre pontosan megtervezett és leegyeztetett, lehető legrövidebb (például éjszakai vagy egy hosszú hétvégés) teljes lezárásban végezve.

A Budapest-Hegyeshalom vasútvonal nem egy mellékvonal, ahol a Kormány – egyébként tévesen – hozzászokott, hogy az utasokkal kénye-kedve szerint játszhat. Bicske, Tatabánya térségének elővárosi forgalmát, Győr és Sopron távolsági forgalmát, Magyarország legfontosabb nyugat-európai kapcsolatát, évi közel egymillió turista Budapestre érkezését, és nem mellesleg az ország legforgalmasabb, több tucat magánvasút által használt áruforgalmi korridoraként pont novemberben a magyar gyerekek karácsonyi ajándékkal való ellátását biztosítja.

Mivel a magyar vasútigazgatásban nem maradt értelmes ember akihez fordulhatnánk, ezért a Közlekedő Tömeg a Budapest-Hegyeshalom vonalat is felölelő Rajna-Duna és Kelet-Mediterrán európai törzshálózati korridorok koordinátorait kéri fel, hogy sürgősen segítsenek érvényt szerezni az uniós jogszabályoknak, és a magyar vasúton Lázár János helyett az értelem uralkodhasson.