Ismét hülyének nézi utasait a MÁV

2020. november 25-én az esti órákban egy Budapestről Lajosmizsére közlekedő személyvonat műszaki hiba miatt megállt a nyílt vonalon Felsőpakony és Ócsa között. Az ezt követő eseményekről a MÁV közlése és a médiában megjelent beszámolók gyökeresen eltérnek egymástól. A MÁV közlése a történtek több pontjára érdemben nem reagál, fontos információkat hallgat el, és a valós eseményeket hamis színben tünteti fel. Az elkövetett hibák beismerése helyett a vasúttársaság ilyetén eljárását elfogadhatatlannak tartjuk.

A MÁV állítása szerint a megállás után a motorvonatot műszaki hiba _miatt_ szétkapcsolták. Ezután a vonat első része folytatta útját Ócsára, míg a jegyvizsgáló a hátrahagyott vonatrésznél maradt. A vonat első részével később visszatértek a helyszínre, és így vontatták el a többi kocsit. A társaság nem adott magyarázatot arra, hogyan történhetett meg, hogy a hátsó kocsikban utazókat nem szállították át a továbbhaladó első kocsiba, valamint hogy a történtekről senki nem tájékoztatta őket mintegy egy órán keresztül.

Az incidensre a médiában megjelent más beszámolók adhatnak magyarázatot: ezek szerint valószínűsíthetően a hibaelhárítás során a mozdonyvezető akaratlanul kapcsolta szét a motorvonatot (ezt a vezetőfülkéből távvezérléssel meg lehet tenni), majd tévedésből a vonat első részével továbbhaladt Ócsa állomásra, itt vették észre a mulasztást. Amennyiben így történt, az, bár mentséget nem jelent, de megmagyarázza, miért hagyták hátra értesítés nélkül az utasokat: a vasúti dolgozók nem is tudtak az esemény bekövetkezéséről. Arra azonban így sincs érthető indok, hogy a jegyvizsgáló, miért nem tájékoztatta az utasokat, miután már jó ideje várakoztak a nyílt vonalon.

A késés mértékét illetően a megszokott alternatív valósággal találkozunk: a MÁV szerint 20-60 perccel nőtt meg az eljutási idő a vonalon, míg ha a közlekedés megindulásának a társaság által közölt időpontját és a menetrendet összevetjük, kiderül, hogy ez az érték a ~90 percet is elérte.

Az eset rávilágít: a MÁV-csoport üzemirányítási, belső kommunikációs és ügyfélkapcsolati területeinek működése továbbra is komoly hiányosságokkal terhelt. A gyakori műszaki hibák és komoly fennakadások bekövetkezése önmagában is sajnálatos, azonban ezek hatását tovább súlyosbítja, ha a megtörtént és várható eseményekről az utasokat nem tájékoztatják időben, hovatovább az utasokkal kapcsolatban álló forgalmi dolgozók sem rendelkeznek semmilyen információval, amit közölhetnének.

Az elmúlt évben nyomokban már tapasztalható volt előrelépés a forgalmi zavarok kezelése és az azokról való tájékoztatás terén a korábbi időszakhoz képest, azonban érdemi fejlődésről, pláne a kívánatos szint eléréséről még távolról sem beszélhetünk. Álláspontunk szerint az utasok érdeke a jövőre nézve is jobban szervezett folyamatokat, megfelelő képzésben részesített dolgozókat, fegyelmezettebb munkavégzést követel meg az említett területeken. A kommunikációt illetően pedig a valótlanságok mellőzése, a közfeltűnést keltő incidensek gyors és transzparens feltárása, a jelen esemény kapcsán pedig a közvélemény megtévesztése miatti bocsánatkérés lenne az elvárható minimum.


 

Az esetről született beszámolók (a MÁV legutóbbi közlése a Telex.hu cikkében olvasható):

 

https://mav142.blogspot.com/2020/11/a-szetszakadt-lajosmizsei-vonat.html?fbclid=IwAR2PV1mKn46IhnwSFMiqihoomKoCXqR437ynb1AgTfHoY0Phr7r4TPn9zg0

https://rtl.hu/…/elhagyta-ket-kocsijat-egy-vonat-az…

https://telex.hu/…/mav-vonat-muszaki-hiba-lekapcsolt…