Húsz nappal a hatályba lépése előtt még mindig nem publikus a jövő évi vasúti menetrend

Mint azt megszokhattuk, idén sem sieti el a vasúti személyszállítási közszolgáltatás megrendelője, az Innovációs és Technológiai Minisztérium és végrehajtó szervezetei, a MÁV-Start Zrt. és a GYSEV Zrt. a december közepétől hatályos országos vasúti menetrend nyilvánosságra hozatalát. A jogszabályi környezet is igen megengedő e téren: mindössze 30 nappal a hatályba lépését megelőzően kell kihirdetni a menetrendeket.

A következő évi menetrend utolsó pillanatokig titkolásának hagyománya Magyarországon igen erős. Teljesen általános, hogy november vége felé még mindig nem tudhatjuk, milyen menetrend szerint közlekednek majd a vonatok december közepétől, hogyan juthatunk el munkába vagy iskolába két-három hét múlva, vagy milyen lehetőségeink vannak a karácsony előtti hazautazásra. Jegyet venni pedig sok esetben csak az új menetrend életbe lépése előtt néhány nappal tudunk.

Az utóbbi esztendő ilyen szempontból igen erősre sikeredett. Tavaly ilyenkor a Budapest és Szeged közt járó InterCity-k ütemes menetrendjének és csatlakozásainak összebarmolása folyt még az utolsó percig, nyár elején pedig épp a teljes magyar mellékvonali hálózat szétverése volt olyan fontos, hogy a nyilvánosságra hozatal bevezetés előtti 30 napos határideje alól személyesen Mosóczi László, közlekedéspolitikáért felelős államtitkár adott – jogköreit jócskán túllépve – meghatalmazást az érintett vállalatoknak. (A szegedi fércmenetrend végül nem egészen négy hónapot élt, a mellékvonalak közül azonban 12 szakaszon továbbra is érvényben van a cinikusan “járványügyinek” nevezett, gyakorlatilag a bezárásukkal egyenértékű menetrend.)

Más civil szervezetekkel közösen idén nyáron nyilvánosságra hoztuk a jövő évi menetrend birtokunkba jutott tervezetét, és kikértük az utasok véleményét. Az észrevételeiket továbbítottuk a minisztériumnak, választ azonban azóta sem kaptunk.

Az idei menetrendváltás újabb alkalom arra, hogy elgondolkozzunk: mi történne, ha nem pár héttel előre tudnánk meg, hogy utazhatunk december közepétől?
Mi történne, ha esetleg nem csak egy, hanem öt vagy tíz évre előre tudnánk, hol milyen jövőt szánunk a vasúti személyszállításnak?
Mi történne, ha nem a minisztérium budapesti épületében dőlne el, milyen vonatok és mikor közlekedjenek az ország összes csücskében, hanem helyi polgárok, önkormányzatok, civilek is be lennének vonva a döntési folyamatba?
Mi történne, ha az utóbbi idők vasúti közlekedéssel kapcsolatos botrányainak lennének arcai és felelősei?

A vasút az utasokért van, a minisztérium pedig értük dolgozik. Elfogadhatatlannak tartjuk, hogy pont az ő hátuk mögött, érdekeiket semmibe véve születik meg minden évben a menetrend. Felszólítjuk az Innovációs és Technológiai Minisztérium felelőseit a káros gyakorlatuk megváltoztatására, Palkovics László innovációs és technológiai minisztert pedig az elmúlt év vasúti menetrenddel kapcsolatos botrányai kapcsán a felelősségek megállapítására és a személyi döntések meghozatalára.