Egységes bérlet Dunaharasztiban: felemás fejlődés

A Budapesttel szomszédos kisvárosban a MÁV-Start, a MÁV-HÉV és a Volánbusz járatain bevezetett közös bérlet fontos elvi előrelépést hoz a tömegközlekedés versenyképességében, azonban a gyakorlatban jelen formájában keveseknek nyújt valós hasznot. Egyrészt az utasok jelentős hányadának komoly áremelkedést jelent a vonalankénti bérletek helyett, másrészt a helyi buszjáratok nem részei az egységnek. Álláspontunk szerint az egyéges díjszabás így nem érheti el célját, ezért a közös bérlet árának az 5 km-es bérletek árával való egységesítését, és az érvényesség helyi buszokra való kiterjesztését tartjuk szükségesnek.

2020. október 1-jétől váltható közös bérlet Dunaharaszti és Budapest között mindhárom állami közlekedési vállalat járataira – mellette a korábbi, vonalanként érvényes bérletek is megmaradnak. A széttagolt díjszabás egységesítése érdekében tett lépés előnyei egyértelműek, hiszen az egységes bérletet megvásárló utasok szabadon választhatnak az összes útvonal és járat közül, nem köti őket a különböző közlekedési cégek közötti széttagoltság. Azonban az új bérlet nem tudja elérni azt a célt, hogy a létező tömegközlekedési szolgáltatáshoz mindenki számára ténylegesen elérhetően egységes hozzáférést adjon. Ennek legnagyobb akadálya az ára, ami az egy-egy vonalra szóló 10 km-es bérlet árával egyezik meg, annak ellenére, hogy a Dunaharasztiban található minden vasúti, HÉV- és autóbusz-megálló a főváros közigazgatási határától, és így a budapesti helyi bérlet érvényességi területétől 5 km-en belül fekszik.

A HÉV minden esetben, a Volánbusz-járatok az esetek többségében 5 km-es távolságra szóló bérlettel is igénybe vehetők. A vasútra a díjszámítási jellemzők miatt (nem a közigazgatási határtól, hanem az első Budapesten belüli állomástól számítják a távolságot) egyébként is 10 km-es bérlet szükséges. Az eddig vasúti bérletet váltó utasoknak tehát megéri az új egységes bérlet, hiszen azonos áron a HÉV és a Volánbusz járataival is utazhatnak. Fordítva viszont nem: az eddig 5 km-es HÉV- vagy Volánbusz-bérlettel utazók csak több mint másfélszeres áron, 5940 Ft helyett 9580 Ft-ért válthatnak az egységes szolgáltatásra. Álláspontunk szerint az egységes díjszabás nem járhat áremelkedéssel az utasok számára, mert a magasabb ár szintén korlátozza az utasok választását az ugyanazon vagy hasonló útvonalon, egyaránt állami közszolgáltatás keretében közlekedő járatok között. Ez alapján a Dunaharasztiban – és a jövőben más hasonló adottságú településeken – az egységes bérletet ára az 5 km-es bérlet árával kell megegyezzen.

Az egységes díjszabás alapvető feltétele továbbá, hogy az érvényessége minden járatra kiterjedjen, beleértve nemcsak az állam, hanem az önkormányzatok által szervezett járatokat is. Dunaharasztiban ezt a célt sem éri el az egységes bérlet, így az átszállással utazóknak továbbra is többször kell jegyet váltaniuk egy-egy utazás során. Ez az Európa nagy részén kuriózumnak számító módon elavult koncepció már a fővárosban is régen a múlté: 2009 óta egységesen használhatók az önkormányzat és az állam által működtetett járatok a közös budapesti bérlettel. Erre a megoldásra van szükség Dunaharasztiban és mielőbb az egész országban is, az állami szervek és az önkormányzatok között kötendő megállapodásokkal.

Fentiek alapján arra biztatjuk az érintett utasokat, hogy a megoldás érdekében keressék a közlekedésért felelős Innovációs és Technológiai Minisztériumot és Dunaharaszti Város Önkormányzatát.