A “vonatbaleseteket” autóvezetők okozzák

Április 5-én, kedd reggel vonat elé hajtott egy kisteherautó a Csongrád-Csanád megyei Mindszentnél. A jármű felborította a könnyű mellékvonali Bz motorkocsit, az autó utasai meghaltak, a vonaton utazók súlyos sérüléseket szenvedtek. Mindössze két nappal később újabb gépjármű hajtott vonat elé, ezúttal Sárváron; ennek vezetője szintén nem élte túl a balesetet. Azon a csütörtökön csak a Dél-Alföldön még két ilyen eset történt: Szegeden és Kunszentmártonban is vonat elé hajtott egy-egy gépjármű. Azóta több másik eset is történt, a legutóbbi ma reggel. A fénysorompó mindannyiszor hibátlanul működött.

Sebesültekkel, halottakkal járó balesetek vasúton szinte kivétel nélkül útátjárókban vagy öngyilkossági kísérletek során történnek. Már-már naponta halnak meg értelmetlenül vonat elé lépő vagy hajtó emberek, szerettüket gyászolókat és traumatizált mozdonyvezetőket hagyva maguk után. A MÁV figyelemfelhívó kampányai ellenére a közúti forgalom elképesztő növekedésével az utóbbi években drámai mértékben megnőtt az útátjárós balesetek száma: 2021-ben 38%-kal több eset történt, mint 2020-ban. 2022 első hat hónapjában pedig már több ember vesztette életét útátjárókban, mint a tavalyi évben összesen. Ezen áldozatok kivétel nélkül az autóban ülők közül kerültek ki.

A vonatokon utazók lényegesen nagyobb biztonságban vannak:
– vonatok ütközése közel 14 éve nem követelte vasúti utas életét (Legutóbb: Monorierdő, 2008. október 6.)
– induló vagy érkező vonatból kiesvén három éve nem vesztette életét utas (Legutóbb: Debrecen, 2018. október 12.)
– az áprilisi tragédia előtt legutóbb egy éve történt a vonaton személyi sérülést okozó baleset (Újfehértó, 2021. április 20.)

Nem mehetünk el szó nélkül az elmúlt időszakban tendenciózusan romló autós közlekedési morál mellett. Csak idén a MÁV tájékoztatása szerint már 44 alkalommal okoztak balesetet vasúti átjárókban a figyelmetlen autóvezetők, legutóbb ma reggel. A baleseteknek 19 halálos áldozata volt. Ez több, mint 2021-ben összesen, pedig még csak az év felénél járunk. A Közlekedő Tömeg Egyesület azonnali, határozott és átfogó rendőrségi fellépést követel a szabálytalankodó, magukat és másokat is veszélyeztető autóvezetők számának visszaszorítása érdekében.

A vasút továbbra is az egyik legbiztonságosabb és (még dízelvontatás esetén is) leginkább környezetkímélő közlekedési mód, melynek az ország személy- és teherszállításában is nagyobb szerepet kell játszania a jelenleginél. Magyarország kormányának dolgoznia kell azon, hogy mérséklődjön a városokat megfojtó, a halálos közúti balesetek és a légszennyezés által évente emberéletek ezreit követelő gépjárműforgalom, és nagyobb szerepet kapjon a vasúti áruszállítás és a kötöttpályás hálózaton alapuló tömegközlekedés.

Fotó: Magyar Rendőrség