Ez a korábbi összes helyszín 15%-a, azaz a tavaly decemberi bezárási hullám nem előzmények nélküli. Főleg a külső kerületekben jelentősen nehezebb így bérletet vagy napijegyet vásárolni. A működési zavarokkal küzdő mobiljegy nem mindenkinek alternatíva. A megszüntetett helyszínek részletes listája a cikkben.
Előzmények
2021 augusztusában a BKK a jegyértékesítő automaták amúgy sem túl acélos számának csökkentését jelentette be. Akkor ezt azzal indokolták, hogy egyre növekszik az online értékesítés részaránya. A nyilvános adatokból és későbbi közlésekből azonban világosan láthatóvá vált, hogy ez a hatás mérsékelt, valójában egy szűklátókörű megszorító intézkedésről van szó, a cég pedig több hibát is vétett a folyamat során. Az ügyről korábbi cikkünkben írtunk részletesen.
Megvizsgáltuk, több éves távlatban hogyan alakult a Budapesten és környékén tömegközlekedők nagy többségét kiszolgáló jegyautomaták száma és elhelyezkedése.
Hátra arc
A budapesti tömegközlekedésben az 1960-as évekig a járatokon utazó kalauzoktól, az 1990-es évekig a városszerte található végállomásokon dolgozó menetirányítóktól tudták a rendszeres utasok megvásárolni hetijegyüket, később havibérletüket – bárhol, a nagyobb közlekedési csomópontokban működő jegypénztáraktól távol is. Az 1990-es évektől a rádiókapcsolatra épülő menetirányítás bevezetésével a végállomási személyzetet, s velük együtt az értékesítést is megszüntették, a külső kerületekben évtizedekre teljes városrészekben maradtak az utasok bérletvásárlási lehetőség nélkül – ami a közlekedési társaság bevételein is meglátszott.
A helyzet rendezése 2014-2017. között történt meg, több mint 200 helyszínen közel 400 jegyértékesítő automatát helyeztek üzembe, melyek jelentős része olyan helyszín és városrész volt, ahol korábban nem lehetett bérletet (sok esetben jegyet sem) vásárolni.
Innen tett több év távlatában igen határozott visszalépést a BKK azáltal, hogy az elmúlt években a kb. 200-ból több mint 30 helyszínen, vagyis azok 15%-ában megszüntette a jegyautomatákat. Ezalatt olyan helyeket értünk, ahol más vásárlási lehetőség nem maradt a közelben. Hangsúlyozzuk, hogy e leszerelések túlnyomó többsége már a 2021. decemberi hullám előtt történt.
Újfent vitatható indoklás
Az intézkedés eredményeként immár számos városrészben újra kilométeres távolságban nem lehet napijegyet, bérletet vásárolni. Ezzel a BKK ismételten saját bevételeit kockáztatja. Feltűnő, hogy éppen Kispesten, Pesterzsébeten és Csepelen szüntették meg a legtöbb helyszínt, ahol az elmúlt hónapokban a buszjáratokon az elsőajtós felszállás széles körű bevezetésével általánossá váltak a járatkésések és fennakadások, miután az utasok nagy számban a buszsofőrtől vesznek jegyet, más lehetőség híján.
A BKK indoklásként alacsony kihasználtságra, illetve vagyonvédelmi szempontokra hivatkozik, mivel az évek során több automatát kiraboltak. Az alacsony kihasználtság meglehetősen szubjektív, tekintve, hogy információink szerint még a leggyengébben teljesítő jegyautomatákon is havonta több millió forint bevétel folyt be, ami a nagyságrendileg százezer forintos havi üzemeltetési ráfordítással szemben még mindig kedvezőnek tekinthető, más értékesítési módokkal (pl. viszonteladók, mobiljegy) összevetve is. A vagyonvédelem terén felmerülő aggályokra pedig álláspontunk szerint a felelős megoldás a védelmi eszközök erősítése (pl. térfigyelő kamerák telepítése a kockázatos helyeken), nem pedig az utasok által igényelt és igénybe vett szolgáltatás megszüntetése.
Megjegyzendő továbbá, hogy a BKK még annyival sem tiszteli meg fizető utasait, hogy a vásárlási lehetőségekről tájékoztató felületein (BKK utazástervező, BKK értékesítési pont kereső) pontos információt nyújtson. A két nyilvántartás számos ponton nem egyezik a valósággal, de még egymással sem. Üzemelőként, vagy létező, de üzemen kívüli, esetleg átmenetileg nem üzemelő berendezésként jelölnek olyan jegyautomatákat, amelyek már hónapok vagy akár évek óta nem léteznek. (Cikkünk a helyszínek személyes megtekintése alapján készült.)
Az évek során megszüntetett önálló helyszínek listája
# Kerület Helyszín
1. II. Hidegkúti út / Kossuth Lajos utca
2. III. Pacsirtamező utca / Tímár utca
3. IV. Türr István utca / Nádor utca
4. VI. Izabella utca / Podmaniczky utca
5. X. Richter Gyógyszergyár
6. XI. Bornemissza tér
7. XI. Budaörsi út / Sasadi út
8. XI. Villányi út / Alsóhegy utca
9. XII. Szent Orbán tér
10. XII. Városmajor
11. XIII. Lehel utca / Dózsa György út
12. XIV. Fogarasi út / Róna utca
13. XVI. Állás utca / Menyhért utca
14. XVI. Egyenes utcai lakótelep
15. XVII. Naplás út / Diadal utca
16. XVII. Rákoshegy vasútállomás
17. XIX. Nagykőrösi út / Határ út
18. XIX. Templom tér
19. XIX. Vas Gereben utca
20. XIX. Villanytelep
21. XX. Mártírok útja / Temesvár utca
22. XX. Orsolya utca
23. XX. Pesterzsébet felső H
24. XXI. Erdősor utca / Csille utca
25. XXI. Királyerdei Művelődési ház
26. XXI. Széchenyi István utca / Kikötő utca
27. XXII. Nagytétényi út / Bartók Béla út
28. Kistarcsa HÉV-állomás
29. Mogyoród HÉV-állomás
30. Pécel Ráday Gedeon tér
31. Szigetszentmiklós városháza
32. Szilasliget HÉV-állomás
A tavalyi leszerelési hullámban megszüntetett automaták listája
Látszik tehát, hogy a tavalyi leszerelési hullám nem előzmények nélküli. A 2021-es visszafejlesztés számos hibája közül az egyik, hogy a BKK azóta sem hozta nyilvánosságra, hogy pontosan mely gépeket szerelték le. Egyesületünk ezért közérdekű adatigénylésként kérte ki ezt a listát.
A tömeges leszerelések bejelentése augusztus 3-a volt, ezért adatigénylésünkben a 2021. augusztus 1. óta leszerelt BKK-automaták azonosítóját és helyszínét kértük ki a leszerelés dátumával együtt.
A leszerelt automaták vegyes képet mutatnak. Van, ahol tényleg több egymás mellett álló gépből vittek el egyet vagy kettőt, de több olyan helyszín is akad, ahol az egyetlen automatát szerelték le, csökkentve ezzel a jegyértékesítési helyszínek számát. Sok esetben a felújítás alatt álló M3-as metró állomásairól szereltek le automatákat azok “alacsony kihasználtsága” miatt.
Néhány automatánál a BKK pontkereső rendszere azt jelzi, hogy csak “ideiglenesen” van üzemen kívüli állapotban, ám a valós tapasztalatok azt mutatják, hogy ahonnan rongálás miatt “ideiglenesen” leszerelik az automatát, oda soha többet nem kerül vissza. Ezt támasztja alá az is, hogy sok automata már hónapok óta “ideiglenesen” nem üzemel.
A 2021. augusztus 1. óta leszerelt automaták
# Kerület Helyszín Azonosító
1. I. Déli pályaudvar [M]2, metróbejárat A56
2. II. Margit híd, budai hídfő [H]5, aluljáró B48
3. II. Széll Kálmán tér [M]2, felszín E10
4. II. Széll Kálmán tér [M]2, felszín E11
5. II. Hűvösvölgy, villamosmegálló E39
6. III. Pacsirtamező utca, Tímár utca buszmegálló F03
7. IV. Újpest-Központ [M]3, metróbejárat E31
8. IV. Újpest-Városkapu [M]3 – vasút felőli metróbejárat E44
9. V. Arany János utca [M]3, metróbejárat A65
10. V. Deák Ferenc tér [M]1[M]2[M]3, villamosmegálló B46
11. VI. Nyugati pályaudvar [M]3, metróbejárat, Nagykörút felől F07
12. VI. Nyugati pályaudvar [M]3, metróbejárat, Westend felől F44
13. VII. Keleti pályaudvar [M]2[M]4, ügyfélközpontnál F63
14. VIII. Corvin-negyed [M]3, aluljáró A03
15. VIII. Blaha Lujza tér [M]2, 4-6-os villamosmegálló (Petőfi híd felé) B05
16. IX. Boráros tér [H]7 E38
17. IX. Nagyvárad tér [M]3, aluljáró E58
18. IX. Pöttyös utca [M]3 F09
19. IX. Nagyvárad tér [M]3, aluljáró F72
20. X. Ecseri út [M]3, metróbejárat (Újpest felé) F10
21. X. Örs vezér tere [M]2, metróbejárat F12
22. X. Örs vezér tere [M]2, metróbejárat F13
23. XI. Budaörsi út, Sasadi úti buszmegálló (városhatár felé) C03
24. XI. Bikás park, 1-es villamosmegálló E64
25. XI. Újbuda-központ [M]4, Bocskai út – Fehérvári út sarok F32
26. XI. Villányi út, Alsóhegy utca villamosmegálló F59
27. XII. Déli pályaudvar [M]2, buszmegálló (Gazdagréti tér felé) C27
28. XII. Városmajor, villamosmegálló (Móricz Zs. körtér felé) D25
29. XII. Szent Orbán tér E17
30. XIII. Gyöngyösi utca [M]3, buszvégállomás (Duna Plázával szemben) B62
31. XIII. Göncz Árpád városközpont [M]3, metróbejárat (KÖKI felé) E55
32. XIII. Göncz Árpád városközpont [M]3, metróbejárat (KÖKI felé) E56
33. XIII. Dózsa György út [M]3 F16
34. XIII. Lehel tér [M]3, aluljáró F18
35. XIII. Lehel tér [M]3, aluljáró M06
36. XIV. Széchenyi fürdő [M]1 (Vörösmarty tér felé) E66
37. XIV. Hősök tere [M]1 (Vörösmarty tér felé) F70
38. XVI. Kerepesi út, Egyenes utcai lakótelep buszmegálló D41
39. XIX. KÖKI [M]3, MÁV-felüljáró A05
40. XIX. KÖKI [M]3, MÁV-felüljáró A06
41. XIX. Határ út [M]3, metróbejárat A61
42. XIX. Kispest, Vas Gereben utca, buszvégállomás C22
43. XIX. Határ út [M]3, metróbejárat E67
44. XIX. KÖKI [M]3, lift F40
45. XXII. Budafok, Városház tér, villamosmegálló F24
46. Mogyoród [H]8 D11
Vegyen jegyet a szomszéd
És mit mond a BKK azoknak az utasoknak, akik a leszerelt jegyautomaták miatt panaszkodnak? Vagy azt állítják, hogy nincs információjuk a leszerelt automatáról (akkor kinek van?), vagy azt tanácsolják, vetessünk jegyet a szomszéddal.
Még 2020-ban érkezett lakossági bejelentés arról, hogy a XVII. kerületi Diadal utca buszmegállóból elvitték a jegyautomatát. A BKK közel egy év után is azt állította, “nincs információjuk” arról, hogy visszakerül-e az automata. Tehát a BKK vagy azt sem tudja, mi történik az automatáikkal, vagy csak nem akarta beismerni, hogy valójában sosem fog visszakerülni oda a gép. (Azóta sem került vissza.)
“A BKK Zrt. szakterülete azt válaszolta, hogy továbbra sincs információjuk arról, hogy a rongálás miatt leszerelt automata visszakerül-e a Diadal utcai megállóba.”
A Sasadi úti buszmegállóból tavaly decemberben szerelték le az egyetlen jegyautomatát, ám a BKK válaszát itt sem tette zsebre a bejelentő: vegyen jegyet máshol, vagy kérjen meg erre a szomszédot.
“Sőt, biztosan megkérheti a jegy- és bérletvásárlásra azt az ismerősét/rokonát/szomszédját, aki éppen valamely bérletpénztár, ügyfélközpont vagy jegy- és bérletkiadó automata környékén jár.”
A jegyértékesítési helyszínek és az automaták számának csökkentésével a BKK minden bizonnyal jegyárbevételtől fog elesni. A Közlekedő Tömeg Egyesület ezért azt várja Budapest vezetésétől és a BKK-tól, hogy ne szereljenek le további jegyautomatákat, a már leszerelt gépeket pedig ne dobják ki, hanem inkább helyezzék át őket olyan helyszínre, ahol lenne igény jegyvásárlásra.