Aki mostanában rendszeresen utazik vonattal Magyarországon, az bizonyára maga is tapasztalta, hogy komly gondok vannak a MÁV-Start háza táján: rengeteg vonat közlekedik rövidebb szerelvénnyel és/vagy régebbi, kevésbé komfortos kocsikkal a meghirdetettnél. Számos soktízmilliárd forintos járműbeszerzés és a saját kocsigyártás ellenére 2022-ben is ott tartunk, hogy súlyos járműhiánnyal küzd a magyar államvasút.
Először 2018-ban foglalkoztunk a MÁV-Start felelőtlen és pazarló járműgazdálkodásával, amikor bemutattuk, hogyan rohadnak tárolóvágányokon a cég aránylag fiatal és korszerű kocsijai. Az ebből kipattant botrány is szerepet játszott az akkori menedzsment leváltásában, és egy darabig úgy tűnt, hogy van esély az államvasút karbantartási és fejlesztési folyamatainak rendbe rakására. 2020-ban újra felhívtuk a figyelmet arra, hogy számos járműtípus helyzete továbbra is nagyon rossz – a MÁV-Start vezetése akkor azt ígérte, hogy komolyan veszik a problémát. Mostanra azonban látszik, hogy elégséges, érdemi lépések nem történtek – a helyzet ugyanis a 2018-asnál is rosszabb.
Hogy mekkora a baj és hogyan jutottunk el idáig? A napokban jelent meg egy kiváló cikk a RegionalBahn vasúti portálon, amiben részletesen bemutatják a problémát és összegyűjtik az okokat. Az írásból többek között kiderül. hogy:
– A nemzetközi forgalomra is alkalmas, klímás, felújított kocsiknak jelentős része nem tud forgalomba állni egy átlagos napon – emiatt a bécsi és prágai vonatok rendszeresen rövidebbek a kelleténél.
– Sok más olyan típusnak is katasztrofális, sokszor 50% alatti a rendelkezésre állása, melyekre nagyon nagy szükség lenne a napi forgalom elfogadható színvonalú fenntartásához – például a pár éve Ausztriából használtan beszerzett Schlieren-kocsiknak, az orosz ‘Uzsgyi’-motorvonatoknak vagy épp a 90-es években gyártott BDV-motorvonatoknak és Bmx-kocsiknak.
– Mindezek hiányában rengeteg a járművek meghibásodása miatti késés és kimaradás – az öregedő járműpark egyre kevésbé bírja a strapát. Egyre rosszabb a helyzet villanymozdonyok terén is, ahol még mindig a 40-50 éves V43-asok adják a flotta gerincét.
– Az IC+ kocsik gyártása miatt komoly karbantartói kapacitásoktól esett el a MÁV-Start – most viszont az IC+ projekt is megakadni látszik, így aztán se új kocsi nincs, se a régiek fenntartása/felújítása nem megy.
A cikk alapján elég borús jövő rajzolódik ki a magyar vasút előtt: ha nem sikerül megállítani a folyamatos forráselvonásokat a kocsik karbantásától és ezzel egyidőben alapvető szervezeti reformokat végrehajtani, valamint a járműgazdálkdás hatékonyságát érdemben javítani képes vezetőket kinevezni a cég élére, akkor könnyen eljuthatunk oda, hogy kocsihiány miatt kell majd súlyos járatritkításokkal szembesülnie az utasoknak. Még nem késő közebelépni!
A Regionalbahn friss cikke:
http://www.regionalbahn.hu/2022/07/magyar-vasut-2022.html
Egyesületünk 2018-as és 2020-as cikke a témában, melyek sajnos részben a mai napig aktuálisak:
https://kozlekedotomeg.blog.hu/2018/09/18/tarolovaganyokon_rohadnak_a_legjobb_vasuti_kocsik
https://kozlekedotomeg.blog.hu/2020/02/27/aggaszto_allapotban_van_a_mav-start_jarmuallomanya