A Közlekedő Tömeg Egyesület és a Magyar Közlekedési Klub közös állásfoglalása
A Gemist portálon a múlt héten megjelent interjúban Komáromi Zoltán, a Demokratikus Koalíció egészségpoltikusa azt közölte, elképzelése szerint az ellenzéki összefogás országgyűlési választáson való győzelme esetén többek között a közösségi közlekedés használatát is védettségi igazolványhoz kötnék: csak az utazhatna vonattal, busszal, villamossal, aki már legalább három vakcinát kapott vagy a közelmúltban esett át koronavírus-fertőzésen. A Közlekedő Tömeg Egyesület és a Magyar Közlekedési Klub ezt a tervet károsnak tartja, és azt várja a döntéshozóktól, hogy a járművekre történő felszállásnak az áprilisi választás eredményétől függetlenül a jövőben se legyenek a jelenleginél szigorúbb feltételei.
A közösségi közlekedés a társadalom működése szempontjából elengedhetetlen közszolgáltatás, mely azoknak a mobilitását is biztosítja, akiknek nincs más reális alternatívája, továbbá mindenkinek környezetbarát és fenntartható lehetőséget kínál a szennyező, nagyobb baleseti kockázattal járó és jelentős helyigényű egyéni autós közlekedéssel szemben. Úgy gondoljuk, más alapvető szolgáltatásokhoz hasonlóan (például élelmiszer-vásárlás, pénzintézetek) a közösségi közlekedést is mindenki számára biztosítani kell.
A védettségi igazolvány széles körű bevezetésének hívei általában az utastársak védelmére hivatkoznak: a járvánnyal kapcsolatos diskurzusban időről időre elhangzik, hogy az oltatlanok veszélyeztetik az oltottak egészségét is. Az utóbbi hónapok tapasztalatai azonban azt mutatják, hogy a koronavírus omikron variánsának terjedésével az állítás ilyen formában nem állja meg a helyét: a vakcina a súlyos tünetek kialakulásának esélyét csökkenti érdemben, de a vírussal történő megfertőződés és annak továbbadásának valószínűsége az oltott személyek esetén is jelentős. Az Egyesült Államokban működő Járványügyi és Betegségmegelőzési Központ közleménye már decemberben felhívta rá a figyelmet, hogy bárki elkaphatja és terjesztheti az új variánst, akkor is, ha megkapta a védőoltást.
Az érvényes védettségi igazolvánnyal nem rendelkező magyarországi lakosság, több millió ember közösségi közlekedésből való kitiltása azonban egész biztosan jogos kérdéseket vet fel. Mennyivel fog nőni a városokban az autóforgalom, ezáltal a torlódások, a lég- és zajszennyezés mértéke, a balesetek száma? Biztosan nem rosszabbak eme hatások egészségügyi következményei, mint az intézkedéssel elkerülni kívánt fertőzéseké? Hogy fog eljutni nagyobb távolságra lévő úticéljához az, aki nem adatta be az egyébként jelenleg nem kötelező védőoltást, és nincs jogosítványa vagy autója? Hogyan lesz biztosított a közlekedési cégek finanszírozása, ha a korlátozás miatt további utasaikat, jegyárbevételüket veszítik el? Számítani kell járatritkításokra, melyek szükségképpen további utasszám-csökkenéshez vezetnek?
További veszély, hogy a hétköznapi valósággal laza kapcsolatban lévő döntéshozók a védettségi igazolvány ellenőrzésének feladatához nem rendelnek plusz erőforrást, hanem azt a közlekedési társaságok dolgozóira hárítják. Határozottan elutasítunk minden olyan megoldást, amely azt eredményezheti, hogy a járművek a dokumentum bemutatásának időigénye miatt hosszabban várakoznak a megállóban (pl. első ajtós felszállás esetén).
Mérhetetlenül szomorúak vagyunk, amiért mind Magyarországon, mind külföldön a politikusok és szakemberek egy része az utasok bizalmát hosszú időre lerombolva valamiféle közegészségügyi gócpontként állítja be a buszokat, vonatokat, miközben számos vizsgálat jutott arra az eredményre, hogy a fertőződések minimális része vezethető vissza a közösségi közlekedésre, köszönhetően többek között a korszerű járműveken elérhető gépi szellőzésnek, a gyakori ajtónyitásnak és a bizonyos autóbuszokon már üzemelő, vírusok ellen hatékony légszűrő berendezésnek. Nem sejtet jót, hogy néhány európai országban a politikusok a közlekedési szolgáltatók tiltakozása ellenére nem csak az ötletelésig jutottak: Németországban kizárólag 24 órán belül készült negatív teszt birtokában szállhat fel, aki nem kapott oltást vagy volt fertőzött, Olaszországban pedig a tesztet sem fogadják el.
A fölösleges vádaskodás elkerülése érdekében leszögezzük: nem vitatjuk, hogy a covid-19 egy veszélyes betegség, melynek súlyos tünetei ellen a védőoltások nagy biztonsággal védelmet nyújtanak. Ugyanakkor a fenntartható mobilitás ügye szempontjából aggasztónak tartjuk, hogy sokszor pusztán járványügyi kérdésként állítják be a koronavírust, mely terjedésének lassítása bármilyen intézkedést indokol attól függetlenül, hogy azok milyen társadalmi, gazdasági és más jellegű egészségügyi kárt okoznak – és segítik-e egyáltalán a védekezést a gyakorlatban.
A Közlekedő Tömeg Egyesület és a Magyar Közlekedési Klub tehát azt várja mind az ellenzéki, mind a kormánypárti politikusoktól: biztosítsák, hogy a közösségi közlekedés a jövőben is a teljes lakosság rendelkezésére álljon.
A Nemzetközi Közösségi Közlekedési Szövetség (UITP) összefoglalója a járvány idején is biztonságos járművekről (angol nyelven): https://cms.uitp.org/wp/wp-content/uploads/2020/10/Policy-Brief-PTisCOVID-Safe.pdf
A Sam Schwartz Consulting tanulmánya a tömegközlekedésen való megfertőződés esélyeiről (angol nyelven): https://www.apta.com/wp-content/uploads/APTA_Covid_Best_Practices_09.29.2020.pdf