Rendészeti jelenlétre és további kamerákra van szükség a budapesti közösségi közlekedési járműveken

Április 3-án, péntek este életét vesztette egy férfi a 28-as villamoson, miután rövid szóváltást követően leszúrták. Az ilyen és ehhez hasonló erőszakos, néha tragikus végkimenetelű incidensek csökkentik az emberek biztonságérzetét és rontják a közösségi közlekedés általános megítélését, éppen ezért azonnali intézkedések szükségesek.

Egyesületünk álláspontja szerint fokozott rendészeti jelenlétet kell biztosítani a teljes közlekedési hálózaton, prioritással kezelve azokat a vonalakat, ahol magasabb a konfliktusok száma (például az 1-es, 3-as, 24-es, 28-as, 37-es, 62-es villamosok, a 9-es és 99-es buszok, vagy a 83-as troli). Az, hogy ezt a rendészeti jelenlétet pontosan milyen szervezet biztosítja, részletkérdés, ám nemzetközi példákból most is lehet tanulni. A bécsi közlekedési vállalatnak saját, 300 fős közlekedési rendészete van, akik egyaránt figyelnek az utasok, a járművek és az infrastruktúra biztonságára. De nem is kell ilyen messzire menni: a héveket üzemeltető MÁV-HÉV Zrt. is saját rendészetet toborzott, azóta pedig több Facebook-posztban is beszámoltak arról, hogy rendészeik milyen esetekben intézkedtek.

Friss hír, hogy a BKK a Fővárosi Önkormányzat Rendészeti Igazgatóságával együttműködve próbál úrrá lenni a helyzeten. Ez mindenképpen üdvözlendő döntés, ugyanakkor nyilvánvaló, hogy nem juthat minden járműre közterület-felügyelő. A járművek folyamatos megfigyelését kamerarendszerrel kell biztosítani. Ez a legtöbb budapesti járművön jelenleg is megtörténik, van viszont pár fájó hiányosság: a Tatra típusú villamosokat (amik például a 28-as vonalon is közlekednek) jelenleg is úgy korszerűsíti a BKV, hogy a kamerarendszer telepítése nem része a felújításnak, holott ez a teljes költséghez viszonyítva elenyésző összegből megvalósítható lenne. További probléma, hogy a TW6000-es (“hannoveri”) villamosokat sem tervezik kamerákkal ellátni, pedig ezek számos problémás dél-pesti vonalon ezek közlekednek, illetve szintén megfordulnak a 28-ason is.

Egyesületünk kéri a BKK és a BKV vezetőségét, hogy a rendészeti jelenléttel párhuzamosan sürgősen kezdje meg a kamerák felszerelését minden olyan budapesti járműre, amin ez még nem történt meg, mindenféle felújítástól függetlenül. Bár a kamerák nem nyújtanak fizikai védelmet, jelentős visszatartó erővel bírnak, valamint a tettesek beazonosítása is könnyebbé válik.

https://www.facebook.com/kozlekedotomeg/posts/3022848611143281