Ingyenes parkolás: nem segíti a járvány elleni védekezést, ellenben új problémákat okoz

Orbán Viktor miniszterelnök vasárnap bejelentette, hogy aggódik a közösségi közlekedési eszközökön kialakuló zsúfoltság miatt, ezért az egyéni autós közlekedés ösztönzése érdekében rendelettel törlik el a közterületi parkolási díjakat az ország egész területén. Egyesületünk álláspontja szerint a döntés nem segíti a járvány megfékezését, sőt, számos új problémát generál, ezért álláspontunk szerint a miniszterelnöknek vissza kell vonnia a rendeletet.

Úgy gondoljuk, a járványügyi veszélyhelyzet kezelése során egyik pillanatról a másikra születő döntések helyett jól átgondolt, a fenntarható mobilitást előnyben részesítő stratégiára van szükség közlekedési kérdésekben is. Elfogadhatatlannak tartjuk, hogy a parkolási díjakat egységesen eltörölték az egész országban anélkül, hogy mérlegelték volna a fizetős övezetekben rendelkezésre álló parkolóhelyek számát, kihasználtságát, és a parkolási díjak keresletszabályozó hatását: ha nem kell fizetni a parkolásért, többen döntenek úgy, hogy kis távolságra is autóba szállnak gyaloglás vagy kerékpározás helyett. Sőt, sokan olyan utakat is megtesznek, amelyek nem létfontosságú célt szolgálnak, aláásva ezzel a járvány elleni hatékony védekezést. A városok központjában korlátozott számban rendelkezésre álló parkolóhelyek gyorsan megtelnek, a szabad helyet kereső autók és a szabálytalan parkolók több balesetveszélyes helyzetet, növekvő légszennyezést okoznak, mely az egészségügyi ellátórendszer további terhelését eredményezi.

Komoly probléma, hogy a kormány figyelmen kívül hagyta azokat, akiknek anyagi vagy környezettudatossági szempontból nincs gépkocsija: számukra semmilyen alternatívát, segítséget nem hozott a vasárnapi rendelet, egyenesen gátolja az egyéni mobilitás fenntarthatóbb és egészségesebb formáit jelentő kerékpározást és gyaloglást. Ezzel szemben ismét túl könnyen, rossz politikai beidegződésből engedtek az autósok akaratának. Ne feledjük, a döntés által leginkább érintett fővárosban az autóhasználat csak az utazások kisebbségére jellemző.

Abból a szempontból sem született megfontolt döntés, hogy a több autó zsúfoltabb közterületeket eredményez, miközben a jelenlegi helyzetben még nagyobb szükség van a lakóhely környékén tágas, könnyen gyalogolható felületekre. Sok belvárosi utcában a parkolóhelyek melletti járda szélessége az egy métert sem éri el, így gyakorlatilag lehetetlen a javasolt távolságot tartani egymástól a lakosoknak. Sokkal inkább ideiglenes lezárások, sétálóutcák létrehozása, a szabálytalan parkolás visszaszorítása lenne indokolt – miközben a tapasztalatok alapján az előző napokban már jóval többen parkoltak szabálytalanul a korábbi hetekhez képest. Ez azért is kényes kérdés, mert a szabálytalan parkolásért kiszabott büntetések összege már eddig is közvetlenül a Magyar Államkincstárba került, miközben a közterület-felügyeletek fenntartása az önkormányzatok feladata. Így a jelentős parkolási díjbevételek megszűnésével a továbbiakban kevésbé lesznek érdekeltek az ellenőrzésben az önkormányzatok.

A települési önkormányzatoknak további komoly problémát fognak okozni a kieső díjbevétel pénzügyi hatásai: Szegeden például közvetlenül a tömegközlekedés kasszájából fog hiányozni ez az összeg, így adott esetben spórolásra, járatritkításra fog kényszerülni a város, ami a rendelet céljával ellentétben épphogy a zsúfoltság növekedését eredményezi majd a járatokon.

A járványhelyzetben a legfontosabb, hogy mindenki – közlekedési eszköztől függetlenül – minél kevesebbet utazzon, és csak a valóban létfontosságú utak megtételét segítsük, senkit sem szabad bátorítani, hogy másképp cselekedjen. A parkolás ingyenessé tételével gyakorivá válhat, hogy éppen azoknak nem jut hely, akiknek valóban szükségük van rá: mozgáskorlátozottak, áruszállítók, a veszélyhelyzet leküzdésében nélkülözhetetlen munkát végzők számára okozhat számos nehézséget a rendelet. Illetve érdemes mindannyiunknak megfontolni, látva az elmúlt hetek forgalomcsökkenésének pozitív hatását, hogy tegyünk a kevésbé zsúfolt, tisztább levegőjű állapot tartós megőrzéséért a járvány lecsengését követően is.

Ezért úgy gondoljuk, hogy Orbán Viktor miniszterelnöknek vissza kell vonnia a kontraproduktív, számtalan problémát generáló rendeletet. A kormány közlekedési tárgyú intézkedéseinek segítenie kell az egyéni mobilitás egészségesebb formáit, elsősorban a gyaloglást és a kerékpározást, és biztosítania kell a tömegközlekedés minél biztonságosabb használhatóságát. Kérjük, hogy kizárólag az egészségügyi és más, a válsághelyzet kezelésében létfontosságú dologzók esetében támogassák az autós munkába járást célzott kedvezményekkel! Az önkormányzatokat pedig arra kérjük, hogy minél hamarabb lássanak hozzá a közterületek ideiglenes újraosztásához, átmeneti kerékpársávok és sétálóövezetek kijelöléséhez, ezzel segítve a gyaloglást és a kerékpározást, mint a jelen helyzetben legcélszerűbb közlekedési módokat!

A Járókelő írása az egészséges városi környezet fontosságáról