Jegyautomatákat szerel le spórolás miatt a BKK, közben 75 millió forintot fizet egy üres buszjáratért

A Budapesti Közlekedési Központ augusztus elején jelentette be, hogy az online értékesítés növekedése miatt a jövőben kevesebb jegyautomatára lesz szükség, ezért nagyságrendileg 15%-kal csökkentik a készülékek darabszámát. Ekkor még azt ígérték, értékesítési helyszínből nem lesz kevesebb, tehát csak olyan helyről szerelnek le gépeket, ahol egyébként is több van egymás mellett.

Ez végül nem így lett. Decemberben a BKK vezérigazgatója, Walter Katalin már úgy nyilatkozott, “néhány kivétel” lesz, ahol egyedül álló gépeket is le fognak szerelni. A napokban sorra derülnek ki, honnan tűntek el gépek, és sorra bukkannak fel azok a helyszínek, ahol eddig lehetett automatából jegyet vásárolni, ám mostantól már nem. Ilyen például a Sasadi út, a Tímár utca, a Szent Orbán tér, az Alsóhegy utca, az Egyenes utcai lakótelep vagy a Városmajor megálló is.

Tagadhatatlan, hogy a koronavírus miatt elmaradt jegyárbevétel és egyéb megszorítások nehéz anyagi helyzetbe hozták a BKK-t. Azt sem vitatjuk, hogy vannak olyan helyszínek, ahol a jegyautomaták darabszámát lehet ésszerűsíteni az egymás mellett álló gépek darabszámának csökkentésével. Azt viszont visszalépésnek tartjuk, hogy egyrészt a BKK a korábbi ígéreteivel ellentétben mégis csökkenti a jegyértékesítő helyszínek számát, másrészt több forgalmas automatát is leszereltek kihasználatlanságra hivatkozva.

A BKK olyan forgalmas csomópontokon is csökkentette az automaták számát, mint a Széll Kálmán tér, vagy a Nyugati pályaudvar, ahol már gyakran sor áll a megmaradt gépnél. Eltűnt az automata a Deák Ferenc téri villamosmegállóból is, holott sok turistának ez volt az első elérhető jegyautomata a reptéri buszról leszállva. A leszerelt automaták helyével pedig egyelőre nem tud mit kezdeni a BKK, néhol üres falfülkék, máshol szürke zsámolyok állnak mementóként.

Különösen érdekes lépés ez annak fényében, hogy a BKK-nak más, ennél hatékonyabb lehetősége is lett volna a spórolásra. 2019 júliusában átadták az 1-es villamos meghosszabbított szakaszát Kelenföld vasútállomásig, ám a BKK a környék közlekedését nem igazította ehhez hozzá. A villamossal párhuzamosan ezért azóta is változatlanul járatja a 103-as buszt, aminek az összesen 6 darab megállójából 5 darab az 1-es villamoséval azonos.

Közérdekű adatigénylésünkből kiderült, hogy a BKK 2019 júliusa és 2021 októbere között 75 millió forint nettó szolgáltatási díjat fizetett a buszt közlekedtető szolgáltatónak. Tapasztalataink szerint az 1-es villamossal párhuzamos, de ritkábban közlekedő 103-as buszon legtöbbször mindössze pár ember utazik, de gyakran előfordul, hogy teljesen üresen járnak a buszok a villamos mellett.

A jegyértékesítő helyek csökkenése és az automaták előtt kialakuló sorok a jegyárbevétel csökkenését, valamint a közösségi közlekedés versenyképességének romlását hozhatja magával. Egyesületünk ezért arra kéri a BKK – Budapesti Közlekedési Központot, hogy ne csökkentse a jegyértékesítő helyek számát spórolásra hivatkozva. Ehelyett inkább végezze el a közlekedésszervezői alapfeladatát és ne fizessenek közpénzmilliókat egy üresen közlekedő, villamossal szinte teljesen párhuzamos buszjáratért.

Közérdekű adatigénylésünk a 103-as busz költségéről: https://kimittud.atlatszo.hu/request/mennyibe_kerul_a_103_as_busz

Lakossági bejelentés a 103-as busszal kapcsolatban:
https://jarokelo.hu/bejelentesek/budapest/89974/hianyzo-felesleges-buszjarat-a-xi-keruletben

Lakossági bejelentések a leszerelt jegyautomaták miatt:
https://jarokelo.hu/bejelentesek/budapest/93252/eltunt-a-jegyautomata

https://jarokelo.hu/bejelentesek/budapest/93404/eltunt-automata

https://jarokelo.hu/bejelentesek/budapest/93888/eltunt-a-c03-bkk-automata-budaorsi-sasadi

https://jarokelo.hu/bejelentesek/budapest/94038/hova-lett-az-automata

https://jarokelo.hu/bejelentesek/budapest/94039/borzalmasan-nez-igy-ki

https://jarokelo.hu/bejelentesek/budapest/94040/hol-vannak-az-automatak