Egy éve érkezett Budapestre, de még mindig nem állt forgalomba az új CAF villamos

Pontosan egy éve, 2019. július 12-én szállították Budapestre a 13. hosszú CAF villamost, melyet a szerződésben szereplő opciós mennyiséget lehívva rendelt meg a BKK. A közlekedési központ akkor azt ígérte: “Az új hosszú CAF szerelvények várhatóan 2019 harmadik negyedévétől ütemezetten állnak forgalomba.” Ennek ellenére még mindig nem szállítanak utasokat a legújabb villamosok, pedig már további négy-négy hosszú és rövid szerelvény is megérkezett a BKV-hoz.

A BKK sajnos az elmúlt egy évben egyáltalán nem tájékoztatta róla az utasokat, mi a késlekedés oka, és meddig nem állnak még forgalomba az új járművek, miközben a mozgáskorlátozottak, idősek, kisgyermekes szülők számára az egyáltalán nem elhanyagolható kérdés: hétköznapokon az 1-es villamos vonalán akár fél órát is várni kell két alacsonypadlós szerelvény indulása között.

Emlékezetes: korábban hasonlóan sokat kellett várni a negyedik generációs Skoda-Solaris trolibuszokra is, kilenc hónap telt az első jármű Budapestre érkezése és forgalomba állása között. Akkor a trolik hatósági engedélyének megszerzése került rendkívül sok időbe.

Szintén aggasztó, hogy bár már az 50-es és 56-os viszonylatokra szánt rövid CAF villamosok újabb példányait is folyamatosan szállítja le a gyártó, továbbra sincs róla hír, hogy a két érintett vonalon mikor fog megtörténni a megállók akadálymentesítése, mely lehetővé tenné a kerekesszékkel közlekedők utazását. A hűvösvölgyi 56-os villamosvonalon ráadásul egyes peronok és a végállomási vágányok túl rövidek az új villamosok fogadásához, így ott kisebb átépítésekre is szükség lesz, melyek időpontja egyelőre nem ismert.

Az üggyel kapcsolatban kerestük a BKK-t, válaszukat közzé fogjuk tenni. Bízunk benne, hogy az új alacsonypadlós villamosok mihamarabb utasokat szállíthatnak, a BKK pedig a jövőben felelős közszolgáltató cégként rendszeresen tájékoztatni fogja a közvéleményt a fővárosi közlekedési beruházások aktuális helyzetéről.

BKK válasza

A BKK és a BKV csak akkor veszi át a 2017-ben és 2018-ban megrendelt új 26 budapesti CAF villamost a gyártótól, ha azok minden műszaki részletben megfelelnek a szerződésbe foglalt feltételeknek. Ellenkező esetben a villamosok Budapestre érkezése óta felmerült hibák, hiányosságok csak garanciális úton lennének rendezhetők, amely további késlekedést okozna a forgalomba állításukban. A BKK és a BKV együttes erővel dolgozik, hogy a fővárosban közlekedők a lehető leghamarabb utazhassanak az új, hibamentes villamosokkal. Mivel a gyártó a hibák egy részét már orvosolta, és a többi kijavítása is folyamatban van, reálisan számolhatunk az uniós finanszírozás felhasználhatóságával is