A döntéshozók nem kíváncsiak az utasok véleményére: az ITM, a KTI és a MÁV illetékesei sem jelentek meg a szentesi lakossági fórumon

Szentes önkormányzata csütörtök délután a júniusban bevezetett vasúti járatritkítások ügyében lakossági fórummal egybekötött érdekegyeztető tárgyalást szervezett, melyen több tucat elégedetlen lakos, utas és vasutas dolgozó vett részt a fiatalabb és az idősebb korosztályból egyaránt. A megjelentek között egységes vélemény alakult ki: hibás döntésnek tartják, hogy a városból négy irányba induló vonalak közül hármon lényegében megszüntették a személyszállítást, mert számos érv szól a vasúti közlekedés mellett a közúttal szemben:
✅ a vonatok utastere az autóbuszokénál tágasabb, kényelmesebb, így az utazási időt hasznosabban, akár munkavégzéssel lehet eltölteni;
✅ a vasúti járműveken lehetséges a kerékpárszállítás és mellékhelyiség is rendelkezésre áll;
✅ a személyi sérüléssel járó vasúti balesetek száma töredéke a közúton bekövetkező hasonló eseményekének.
A helyi lakosok számára is teljesen nyilvánvaló, hogy a ritkítás bevezetésekor a járványra való hivatkozás hazugság volt a döntéshozók részéről, és azt valójában nem ideiglenesnek, hanem véglegesnek szánják.

Szabó Zoltán Ferenc polgármester ismertette az önkormányzat szakmailag megalapozott álláspontját azzal kapcsolatban, hogyan kellene fejleszteni a térségi vasútvonalakat a bezárás helyett.
🔵 A leromlott állapotú pályaszakaszokat fel kell újítani, amely bontott anyagból, a fővonali projektek költségének töredékéből is megoldható.
🔵 Az elavult motorkocsik helyett korszerűbb, alacsonypadlós, klimatizált járműveket kell beszerezni, melyek használtan, alacsony áron is elérhetőek a piacon.
🔵 A vasútvonalakon kínálati menetrendet kell biztosítani: egész nap legalább kétóránként, csúcsidőben pedig óránként szükséges közlekedtetni a vonatokat, hogy mindenki időben eljuthasson munkába vagy iskolába, illetve onnan haza.
🔵 A térség lakosságának mobilitását jelentősen javítaná az interregionális Kecskemét–Kiskunfélegyháza–Szentes–Orosháza–Békéscsaba–Gyula járat elindítása.

A fórumra meghívták az ügyben illetékes döntéshozókat, de a lakosság és az önkormányzat sajnos továbbra sem tudott velük egyeztetni, hiszen egyikük sem jelent meg:
🔴 Palkovics László innovációs és technológiai miniszter,
🔴 Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár,
🔴 Fónagy János nemzeti vagyonnal kapcsolatos parlamenti ügyekért felelős államtitkár,
🔴 Bálint Attila, a Közlekedéstudományi Intézet Személyszállítási Közszolgáltatási Igazgatóságának vezetője és
🔴 Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója
is távol maradt, illetve szervezeteik képviseletéről sem gondoskodtak. Sőt, Homolya Róbert a meghívásra azt válaszolta az önkormányzatnak, hogy nem tartja indokoltnak a lakossági fórum megtartását.

Felháborítónak tartjuk, hogy az döntéshozók még a puszta jelenlétükkel sem tisztelik meg azokat a vidéki magyar embereket, akiket 34 vasútvonal elsorvasztása által az eddiginél is nehezebb helyzetbe hoztak, mindezt álságos, sunyi módon a járványra hivatkozva és az intézkedést az utolsó pillanatig titokban tartva. Mivel az elmúlt hetekben napról napra nyilvánvalóbbá vált, hogy a döntés a regionális közlekedés színvonalát nagyságrendekkel rontotta, miközben semmiféle költségmegtakarítást nem hozott, és egyetlen alkalommal sem tudták azt valódi, szakmai érvekkel alátámasztani, a Közlekedő Tömeg Egyesület a június 6. előtt érvényes menetrend visszaállítását tartja az egyetlen elfogadható lépésnek. Kérjük Palkovics Lászlót, Mosóczi Lászlót és Bálint Attilát, hogy intézkedjenek az ideiglenesnek nevezett menetrend azonnali visszavonásáról, és a jövőben a demokrácia alapelveinek megfelelően csak széles körű társadalmi egyeztetés után hozzanak olyan intézkedéseket, amelyek tízezrek életére vannak hatással, vagy pedig engedjék át tisztségüket hozzáértő és hivatásuk iránt kellő alázattal viseltető szakembereknek!

(fénykép: Szentes TV)