Be nem jelentett járatritkítások a BKK-nál

Január 19-étől számos járat ritkábban indul csúcsidőben hétfői és pénteki napokon. Az intézkedés a megalapozott és észszerű mértéken túlmutató megszorításnak tekinthető, bevezetése a BKK-tól az elmúlt években sajnálatosan általánossá vált dilettáns és kapkodó módon, tartalmi hibákkal terhelten, a nyilvánosság tájékoztatásának tudatos elmulasztásával történik. Javasoljuk minden olvasónknak, hogy mielőtt elindulnának, előre tájékozódjanak a BudapestGO appban járataik indulási idejéről – a megállóhelyi menetrendeket hiába néznék, azokon ma már csak elnagyolt követési időket jelenít meg a társaság, megágyazva az efféle eltussolt járatritkításoknak.
A döntés indokoltsága önmagában is érdekes szakmai vita tárgyát képezheti, azonban szembetűnő, hogy miközben a Főváros vezetése folyamatosan kárhoztatja a hévek ritkítása miatt az ÉKM-et (egyébként nagyon helyesen), az utazóközönség tájékoztatása nélkül maga is járatritkításokba kezd. Forrásaink szerint a döntés oka a MÁV-HÉV vonataival ellentétben nem a járművek katasztrofális műszaki állapota, még csak nem is a lassan két éve állandósult személyzethiány miatti de facto járatritkítások felvállalása, hanem a covid óta gyérebb hétfői és pénteki utasforgalom ürügyén elrendelt egyszerű megszorítás.
Kifejezetten sűrű követési idejű, alapvetően nem a menetrendi kínálatra, hanem a szükséges férőhely biztosítására méretezett járatok esetén észszerűen merül fel akár egyes munkanapok között is különböző menetrendek alkalmazása – egy a közpénzzel gondosan gazdálkodó közszolgáltató számára ez nem csak lehetőség, de kötelesség is. A szolgáltatás minőségére nézve sem jár érzékelhető sérelemmel, ha egy járat egyik nap 4 helyett 5 percenként indul, amíg ez nem okoz az elfogadhatónál nagyobb zsúfoltságot. Azonban az elmúlt időszak ötletszerű, hozzá nem értő hálózati átalakításai okán ilyen járat alig maradt már Budapesten, a sűrű törzsszakaszok több önálló, elágazó járatból állnak össze. Ezek ritkítása pedig a járatok önálló szakaszának szükségszerűen követhetetlenné váló menetrendjével lehetséges csak – és jelen intézkedésben ilyen járatok is jelentős részben érintettek.
Több esetben 12-15 perces vagy afölötti követési idejű járatok is ritkítás áldozatául estek, több szélsőséges esetben az év folyamán akár ötféle munkanapi menetrenddel. Alapfokon veszik el a szolgáltatás megbízhatósága, amikor az utasok ritka és megjegyezhetetlen menetrendekkel találkoznak – és természetesen az offline tájékoztatás ’80-as évek színvonalára züllesztése sem segít. A ügy pontosan illeszkedik a BKK részéről a megbízhatóságot csonkító más intézkedések és mulasztások sorozatába (mint például a hálózati átalakításokkal az üzemelés rugalmasságának csorbítása, a menetrendekbe épített tartalékidő módszeres felélése, illetve visszavágása, a feladatra alkalmatlan járművek sorozatos beszerzése, az elsőajtós felszállás mint zavartényező minden észszerű határon túli erőltetése, a tömegközlekedésre sorozatosan hátrányos forgalomtechnikai megoldások), melyek eredményeként semmi csodálkoznivaló nincs abban, ha az évek alatt tömegek fordulnak el a tömegközlekedés használatától, végső soron a szolgáltatás finanszírozásán is lyukat ütve.
Posztunkhoz példaként csatolunk pár képernyőfotót az alkalmazásban már látható menetrendekről, és ismét javasoljuk minden budapesti utasnak, hogy maga is nézze meg, hogy a busz, amihez hétfőnként vagy péntekenként el szokott indulni, a szokásos menetrend szerint közlekedik-e!