Az utasok kárára rángatja a kormányt a BKK vezetése, pedig csak a Főváros jogszabályait kellene betartaniuk

Miután Karácsony Gergely főpolgármester az ATV-ben bejelentette, hogy “Budapesten nincs járatritkítás”, a BKK ma reggeli közleményében elismerte, hogy olyannyira van járatritkítás, hogy az így megspórolt kocsikilométerekből egy sor, kalapból előhúzott hálózatfejlesztést hirdettek ki, egyfajta kárpótlásként a kiritkított járatok által megkárosított utasoknak.

A Közlekedő Tömeg leszögezi: Budapest autóbusz- és trolibusz-hálózatának fejlesztésére szükség van, hiszen a szűk forrásokból gazdálkodó Fővárosnak ez lenne az egyetlen lehetősége arra, hogy az utasok felé villamos- vagy metróépítés nélkül is előrelépést tudjon felmutatni a szolgáltatási színvonalban. Egyesületünk is többször mutatott be nagyobb ívű hálózatfejlesztési javaslatokat, például legutóbb a Lánchíd közösségi közlekedésnek való átadása, vagy a trolibuszopció lehívása kapcsán. Mégis, az elmúlt négy évben a BKK semmilyen érdemi hálózatfejlesztést nem vitt véghez, helyette a meglévő hálózatot reszelgette a meglévő, ismert buszjáratok kétes eredményű újraosztásával, amely erősen széttöredezett hálózatot eredményezett – így lett a 7-es busz mellé 107, a 105-ös busz mellé 210, a Normafára pedig a 21-es mellé 221 és 212B.

A BKK mostani kapkodása az elmúlt teljes önkormányzati ciklusban látott pótcselekvés után nem vehető komolyan, hirtelen “12-14 darab fejlesztést” ígértek meg úgy, hogy ebből csak ötöt neveztek meg, és azokból is csak egy mellett van bevezetési dátum. Mindeközben a hálózatfejlesztéseket nem a járatritkítás csúfos kudarca, hanem átgondolt stratégia kellene hogy motiválja, többek között ezért is kellene a BKK-nak betartania a működését szabályozó 20/2012. (III. 14.) Főv. Kgy. rendeletben leírtakat, miszerint a hálózati módosításokat nem a kampányfinisben, hanem 60 nappal a tervezett bevezetés előtt kellene meghirdetni, 14 napon át pedig társadalmi egyeztetésre bocsátani.

A Közlekedő Tömeg álláspontja szerint a járatritkítással okozott károkat Karácsony Gergely főpolgármester elsősorban azzal tudná orvosolni, ha a BKK a pótcselekvés helyett a szolgáltatás minősége szempontjából kritikus járatritkításokat első lépésként visszavonná, már csak azért is, mivel a BKK a járatritkítás során is kikerülte a fővárosi rendeletben szabályozott egyeztetést, és helyette ránk és más civil szervezetekre mutogatott hivatkozási alapként. Utána lehet szó a hálózat további fejlesztéseiről, a fővárosi rendeletben szabályozott módon, ahol a társadalmi egyeztetésben természetesen a Közlekedő Tömeg is szívesen vesz részt.