Szorult helyzetben a mellékvonalak: a Metrovagonmas motorvonatok 40%-a nem dolgozik

Szorult helyzetben a mellékvonalak: a Metrovagonmas motorvonatok 40%-a nem dolgozik

A lajosmizsei és a salgótarjáni vasútvonal utasai is kellemetlen meglepetéssel szembesültek 2019-ben: mindkét viszonylatra visszatértek az ősöreg, klíma nélküli szerelvények. A probléma hátterében az orosz Metrovagonmasnál 2002-2004 között gyártott Uzsgyi becenevű motorvonatok egyre romló üzemkészsége áll. Ezen a héten azokat a korszerűnek számító járműtípusokat mutatjuk be, amelyek rendelkezésre állása a MÁV-Start illetékeseinek hanyagsága miatt jóval alacsonyabb az elvárhatónál.

Az orosz államadósság terhére beszerzett 40 jármű már gyártásakor sem tartozott az élvonalhoz, de a klímaberendezés, a zárt rendszerű mellékhelyiség és a 100 km/h engedélyezett sebesség komoly előrelépés volt a korábbi mellékvonali motorvonatokhoz képest. 2017-ben megkezdődött a járművek felújítása: az utasok számára a kék-sárga fényezés és a vastagabban párnázott ülések jelentették a legszembetűnőbb változást. Ennek ellenére a rendelkezésre állásuk 2019-re annyira leromlott, hogy a Hatvan–Salgótarján–Somoskőújfalu vonalon gyakran több motorvonatot is öreg dízelmozdonnyal és klimatizálatlan személykocsikkal kellett pótolni. A 2020-as menetrend már mindössze 24 járművel számol a 40-ből, ezért a salgótarjáni vonalon minden hétköznap jár mozdonyos szerelvény, a Szentes környéki mellékvonalakon pedig ismét nagyobb arányban vannak jelen a régi Bz motorkocsik.

A decemberi menetrendváltáskor a Budapest–Lajosmizse vonalra is visszatért két 50 éves ingavonat, mert az egyébként itt közlekedő alacsonypadlós Desiro motorvonatok egy részét a Dunántúlra helyezték át. Megfelelő kompromisszum lett volna, ha Uzsgyikkal pótolják őket, de a kevés működőképes példányra az Alföldön és Nógrádban van szükség, ezért csak az öreg szerelvények maradtak.

Sajnos a korszerű, 2003-2009 között gyártott alacsonypadlós Siemens Desirókkal sincs minden rendben: a 31-ből csak 24 motorvonat közlekedik naponta, mely a hasonló korú vasúti járművekhez (Flirt motorvonatok, Combino villamosok) képest kevésnek számít. A 001-es pályaszámú példányt 2018 májusa óta “alkatrészbányának” használják, hogy biztosítsák a többi jármű üzemét, egyik társa szintén több hónapja nincs forgalomban.

Úgy gondoljuk, elfogadhatatlan, hogy a MÁV-Start az egyébként is kevés fiatal dízelmotorvonatának jelentős hányadát nem adja forgalomba, mert nem gondoskodnak a megfelelő karbantartásról és alkatrészellátásról. Az utasok megérdemlik, hogy színvonalas járművekkel utazhassanak, ezért elvárjuk a vasúttársaság illetékeseitől, intézkedjenek róla, hogy a Metrovagonmas és a Desiro motorvonatok legalább 85%-a mindennap közlekedjen!

A MÁV-Start személyszállító járműveinek állapotát tartalmazó táblázat itt letöltheted.

A Magyarországon közlekedő vonatok szerelvényösszeállításai, melyekből meghatároztuk a forgalomban lévő járművek számát itt elérhető.