A MÁV-Start sikerpropagandája árnyékában a valóság

A MÁV-Start sikerpropagandája árnyékában a valóság: több mint 50 korszerű EuroCity-kocsi vár javításra, az új IC+ járművek alkatrészellátása sem megoldott

A többségében 200 km/h sebességre alkalmas, légkondicionált, EuroCity-besorolású távolsági személykocsik negyede áll napjainkban is műszaki hiba vagy lejárt hatósági engedély okán. E sors immár az alig egyéves IC+ kocsikat sem kerüli el, nem javult tehát a helyzet a témában másfél éve közölt első írásunk óta. Ma és a jövő héten azokat a korszerűnek számító járműtípusokat mutatjuk be, amelyek rendelkezésre állása a MÁV-Start illetékeseinek hanyagsága miatt jóval alacsonyabb az elvárhatónál.

Szinte hetente jelentet meg valamilyen propagandaanyagot a MÁV-csoport arról, hogy készülnek az új IC+ kocsik, vagy hogy hamarosan forgalomba állnak az emeletes KISS motorvonatok. Ez alapján azt hihetnénk, végre sínre került a magyar vasúti járműállomány ügye, nemsokára megoldódnak a modern szerelvények hiányából adódó problémák. A valóság azonban sajnos az, hogy a járműfenntartás terén rendszerszintű hiányosságokkal küzd a vasúttársaság: számos vonalon azért kell végletekig elavult, 40-50 éves vonatokkal utaznunk, mert a náluk fiatalabb, magasabb komfortot nyújtó járművek szakszerű karbantartás hiányában nem használhatók.

Közérdekű adatigénylésünk után a MÁV-Start által közölt adatokból világos kép rajzolódik ki: súlyos hiányosságok állnak fenn járműüzemeltetés területén, ami végső soron az erőforrások komoly pazarlásához vezet. A borzalmas üzemeltetési kultúrát jól illusztrálja, hogy az alig egyéves IC+ kocsik közül is akadt már olyan, amelyik a közelmúltban másfél hónapig állt a Keleti pályaudvaron, mert a belőle kiszerelt alkatrészekkel tudták csak biztosítani a többi jármű üzemét.

A ‘90-es években beszerzett, de máig korszerűnek számító, klimatizált, 160 illetve 200 km/h sebességre alkalmas 169 EuroCity-kocsi sorsa mutatja a várható jövőképet: közülük több mint 50 vár javításra. Nagyobb részük a lejárt hatósági engedély (ún. fővizsga) miatt áll, a szükséges javítások azonban egyre csak húzódnak. Különösen aggasztó, hogy a frissen felújított kocsik között is van olyan, amely hónapok óta vagy akár több mint egy éve alkatrészre vár. Ahogy arról először már 2018 szeptemberében megjelent részletes beszámolónkban írtunk, a probléma gyökere a kapacitáshiányos Szolnoki Járműjavító: az ottani szakemberek és eszközök jelentős részét az új IC+ kocsik gyártása foglalja le, ezért a meglévő járműparkra aránytalanul kevés erőforrás jut.

Mindeközben a mai napig rendszeresen előfordul, hogy az InterCity-vonatokban a megfelelő színvonalú kocsik hiánya miatt kényelmetlen, szűkös, öreg, rozsdaszagú személyvonati járművek közlekednek, vagy épp első osztályú szakasz nélkül marad a szerelvény, és az ide jegyet váltó utasok hoppon maradnak.

Fel kell tenni a kérdést: mi garantálja, hogy a jelenleg 15 milliárd forintos állami támogatásból készülő 70 darab IC+ kocsi nem kerül néhány éven belül ugyanolyan rossz állapotba, mint a ‘90-es években beszerzett járművek? Mi értelme van új kocsikat gyártani, ha az azokkal megegyező komfortú, szintén 200 km/h sebességre alkalmas, légkondicionált járműveket sem használja a vasúttársaság? Ki a felelős azért, hogy a meglévő kocsik töredék ráfordítást igénylő javítása helyett tízmilliárdokért gyártott új kocsikkal tudja csak kielégíteni az utasok igényeit az állami vasútvállalat?

Egyesületünk változatlan álláspontja szerint az IC+ programot le kell állítani, a fennálló kritikus helyzetben prioritást kell élvezzen a meglévő EuroCity-kocsik javítása és újbóli forgalomba állítása. A frissen modernizált járművek megoldatlan alkatrészellátása pedig személyi következményeket kell, hogy maga után vonjon.

A témáról szóló 2018-as részletes beszámolónk itt olvasható.

A MÁV-Start személyszállító járműveinek állapotát tartalmazó táblázat itt letöltheted.

A Magyarországon közlekedő vonatok szerelvényösszeállításai, melyekből meghatároztuk a forgalomban lévő járművek számát itt elérhető.