Nappal is fekvőkocsikat állít forgalomba a MÁV-Start, mert félreállítva pusztulnak az 5 éve használtan beszerzett osztrák járművek.
2015 decemberében ünnepélyes keretek között, Hörcsik Richárd országgyűlési képviselő és Kriza Ákos akkori miskolci polgármester jelenlétében mutatta be a MÁV-Start az osztrák államvasúttól használtan beszerzett személykocsikat. Azóta viszont odáig fajult a helyzet, hogy az 55 járműből néha még 20-at sem sikerül forgalomba állítania a vasúttársaságnak, ezért a Hatvan–Sátoraljaújhely sebesvonatokban időnként azokkal az 50 éves fekvőhelyes kocsikkal pótolják őket, amelyek nyáron az adriai éjszakai vonatokban közlekednek. Ezen a héten azokat a korszerűnek számító járműtípusokat mutatjuk be, amelyek rendelkezésre állása a MÁV-Start illetékeseinek hanyagsága miatt jóval alacsonyabb az elvárhatónál.
Az ‘80-as években gyártott, a 2000-es évek elején komolyabb felújításon átesett osztrák járművek megvásárlása jó döntés volt, mert azok jóval magasabb színvonalat képviselnek a MÁV-Start 50 éves fülkés kocsijainál: 160 km/h sebességre alkalmasak, padlószintjük alacsonyabb, önműködő ajtókkal és halk tárcsafékkel rendelkeznek. Ennek megfelelően viszont karbantartásuk is összetettebb feladat, amivel a vasúttársaság látványosan nem tud megküzdeni: évről évre kevesebbet adnak forgalomba közülük, a 2020-as menetrend már csak 20 darabbal számol. Cserébe a Miskolc–Hidasnémeti vonalon minden hétköznap közlekednek az említett fekvőkocsik, de Hatvan–Sátoraljaújhely között is felbukkannak, amikor még ennél is kevesebb osztrák jármű működőképes.
A meghibásodott kocsik a miskolci tárolóvágányokon sorakoznak, a MÁV-Start adatai szerint közülük 15 darab már több mint egy éve nincs forgalomban. Egy részüknek már a hatósági engedélye is lejárt, de mivel a Szolnoki Járműjavító kapacitásait az IC+ kirakatprojekt köti le, bizonytalan, hogy ezek mikor szállíthatnak újra utasokat. 2019-ben mindössze három jármű nagyjavítása készült el.
Felháborítónak tartjuk, hogy a MÁV-Start a magyar viszonylatban kiemelkedő színvonalúnak számító osztrák kocsik műszaki problémáira azt tekinti megoldásnak, hogy félreállítja őket, és öregebb, teljesen más célra gyártott járművekkel tervez helyettük a menetrendben. Örömmel fogadnánk, ha az IC+ projektről és az új emeletes motorvonatokról szóló folyamatos sikerpropaganda mellett időnként arról is olvashatnánk a MÁV-Start közleményeiben, hogy mit tesznek a néhány évvel ezelőtt beszerzett járművek sikeres üzemeltetése érdekében.
A MÁV-Start személyszállító járműveinek állapotát tartalmazó táblázat itt letöltheted.
A Magyarországon közlekedő vonatok szerelvényösszeállításai, melyekből meghatároztuk a forgalomban lévő járművek számát itt elérhető.