Ahogy arról mi is beszámoltunk, a Hatvan–Salgótarján–Somoskőújfalu viszonylaton utazóknak tavaly novemberben el kellett búcsúzniuk a orosz Metrovagonmas – Uzsgyi becenévre hallgató – motorvonatoktól. A MÁV-Start jármű átcsoportosításai miatt ide nagyrészt csak 40-45 éves “Csörgő” dízelmozdonyokból és öreg személykocsiból álló szerelvények, illetve Bz motorkocsik kerültek helyettük. E héttől kezdve azonban újabb szintet lépett a vonal leépítése: a maradék mozdonyos szerelvényt is átcsoportosították egy kivételtől eltekintve, így a nógrádi megyeszékhelyre immár jóformán csak az ósdi, rossz utazási komfortot nyújtó Bz motorkocsikkal lehet eljutni. Egyesületünk már tavaly májusban felhívta a figyelmet arra, hogy elengedhetetlenné vált a MÁV-Start jelenlegi dízel járműállományának korszerűsítése használt, de megfelelő állapotú motorvonatok beszerzésével, ám azóta sem történt előrelépés ezügyben. Álláspontunk szerint meg kell kezdeni korszerű, dízel vagy hibrid meghajtású járművek beszerzését, közben pedig használt motorvonatokat kellene mihamarabb vásárolni a probléma rövid távú megoldása érdekében.
A vonalon utazóktól a Bz motorkocsik májusi megjelenése óta számos panasz érkezett, hiszen a mozdonyos vonatokhoz és a korábbi orosz járművekhez képest ezek szűkösebbek, kevésbé egyenletes a futásuk és wifi sem érhető el rajtuk. Mindeközben több, a vonal mellett élő lakos pedig a hangos és elavult „Csörgő” dízelmozdonyokra panaszkodott a nagy zajterhelés miatt. Becsó Károly, Kelet-Nógrád országgyűlési képviselője e lakossági panaszok miatt levélben fordult dr. Homolya Róberthez, a MÁV Zrt. vezérigazgatójához a probléma megoldása érdekében.
Válaszként a vasúttársaság úgy döntött, hogy június 2-től kivon három jelenleg mozdonyvontatással közlekedő szerelvényt a vonalról és azokat is Bz motorvonatokkal váltja ki. (Tudomásunk szerint így még egy mozdonyvontatású szerelvény maradt.) A döntés melletti érvek a következők: A Bz motorvonatokkkal csökken a zajterhelés, míg a maradék egy darab elavult „Csörgő” dízelmozdonnyal és az öreg, de wifi-hálózattal rendelkező személykocsikból álló szerelvénnyel pedig véleményük szerint megmarad a magasabb utaskomfort.
Ez azonban két szék közt pad alá esés esete, hiszen bár a zajterhelés valamelyest valóban csökken, az 1 darab Csörgős szerelvény megmaradása miatt teljesen nem szűnik az meg. A Bz-nél valamelyest komfortosabb, wifi elérést biztosító szerelvényre meg senki sem fog 7-8 órát várni, így az utasok jelentős részének színvonalcsökkenéssel kell szembenéznie. Ráadásul, ha a tavalyi év során Balassagyarmatra átcsoportosított szerelvényekből indulunk ki, amik között egy klímás Bz sem maradt, akkor a helyzet további megoldatlan problémákat vet fel.