Tegnap este Vámospércs állomáson égig érő lángokkal kiégett a MÁV egyik Bz motorkocsija. Ez az eset is rámutat: a MÁV-Start dízeljármű-flottájának nagy részét kitevő, az országban mindenütt közlekedő járműsorozat napi szintű üzemben tartása egyre reménytelenebb feladatot ró a vasúttársaság szakembereire. Az elfogadható utaskomfortot nyújtó regionális vonali dízelmotorvonatok tarthatatlan hiánya régóta ismert probléma a MÁV-nál, egyesületünk is évek óta folyamatosan hívja fel erre a figyelmet.
Szintén visszatérően emlékeztetjük a döntéshozókat: nyugat-európai vasúti szolgáltatóknál tömegesen szabadulnak fel használt, olcsó, de jó állapotú dízelmotorvonatok, köztük olyan járműszériák is (DB 628.4), melyek a hazai körülmények között is gazdaságosan üzemeltethetőek lennének, és melyekkel a hazai mellékvonalakon is jelentősen emelhető lenne a szolgáltatási színvonal. Ahogy arra tavaly több számítás is rámutatott: ezzel a megoldással 20 milliárd forintból korszerű, halk, kényelmes és légkondicionált motorvonatok közlekedhetnének az ország regionális vasútvonalain – jelenleg ennek az összegnek sokszorosát költi minden évben megkérdőjelezhető hasznosságú autópálya-építésekre az állami költségvetés, pénz tehát van. Ráadásul használt nyugat-európai járművek beszerzése nélkül a MÁV-Start a 2030-ra előirányzott hálózatfejlesztési stratégiáját sem lesz képes megvalósítani, annak járműigényét ugyanis nem fedezi a vasúttársaság Lázár János közlekedési miniszter által a kormánynak bemutatott járműstratégiája.
Azonnali járműbeszerzés nélkül azonban nemcsak a szolgáltatásfeljesztési tervek megvalósítása, hanem a napi üzemvitel is ellehetetlenül. A tavaly nyári vonalbezárások látványosan nem oldották meg a vidéki vasútvonalak válságát: a múlt héten sem volt olyan régió az országban, ahol ne kellett volna vonatokat lemondani a járművek állapota, üzemképtelensége miatt. S miután elfogytak a határ menti, leszakadó térségeket elérő mellékvonalak, immár a jelentős személyforgalomú, vidéki városok elővárosi közlekedését adó vagy hálózati szerepük miatt a távolsági forgalomban fontos vasútvonalak forgalmát veszélyezteti a járműkrízis. Nincs tehát hova hátrálni.