Értelmetlen vasúti járatritkításra készül a kormány: az utasok rosszul járnak, az üzemeltetési költségek nőnek

RegionalBahn.hu értesülése szerint a járványhelyzet ürügyén, az utasok háta mögött drasztikus és értelmetlen vasúti járatritkításra készül az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) és a Közlekedéstudományi Intézet (KTI): június 6-tól 34 vonalon megszüntetik a vonatok jelentős részét, egy részük helyett pótlóbuszokat fognak közlekedtetni.

20 vasútvonalon naponta irányonként mindössze egy, további 9 esetében pedig kettő járat fog közlekedni, rosszul járnak többek között a budapesti elővárosban komoly potenciállal bíró Esztergom–Komárom, Székesfehérvár–Sárbogárd, Nagyoroszi–Balassagyarmat, Balassagyarmat–Ipolytarnóc, Vámosgyörk–Gyöngyös szakaszok is. A 20 évvel ezelőtt komoly anyagi ráfordítás árán újjáépített Zalaegerszeg–Őrihodos vonalon csak két, megállás nélkül közlekedő nemzetközi gyorsvonat marad, a személyvonatokat buszokkal fogják pótolni a korszerű vasútvonal mentén.

A járvány elleni védekezést nem segíti a pótlóbuszozás: az autóbuszokon ugyanúgy zárt térben ülnek az utasok, mint a vonatokon. Pofátlan hazugság a vírusra hivatkozva járatokat ritkítani, miközben folyamatban van a korlátozások feloldása, szinte minden európai országban ezekben a hetekben állnak vissza a normál menetrendre. A politikusok, önjelölt szakértők ezen kívül a költségcsökkentés szükségességével érvelnek a járatritkítás mellett, de ez sem fog teljesülni: napi egy vonathoz ugyanúgy szükség van járművekre, mozdonyvezetőkre, jegyvizsgálókra és az állomásokon forgalmi személyzetre, a pályát továbbra is fenn kell tartani; ellenben a pótlóbuszok beállítása nem elhanyagolható összegbe kerül. Az utasoknak komoly kényelmetlenséget okoz, hogy teljesen átláthatatlanná válik a menetrend: bizonyos időpontokban vonattal, máskor pótlóbusszal utazhatnak, melynek menetideje a közúton nehezen feltárható régiókban (pl. Szentes–Hódmezővásárhely) hosszabb a vonaténál.

Úgy tűnik, a kormány valódi célja, hogy további színvonalcsökkentéssel minél több utast tereljen a közösségi közlekedésről a környezetszennyezőbb, balesetveszélyesebb autós közlekedésre, és a közeljövőben teljesen megszüntesse a mellékvonalak jelentős részét, azzal mit sem törődve, hogy a gazdaság újraindítása szempontjából kiemelten fontos a lakosság mobilitásának biztosítása, gondolva a gépkocsival vagy jogosítvánnyal nem rendelkezőkre is. Emlékezetes: tavaly decemberben a Budapest–Szeged vonalon borította fel az ütemes menetrendet és lehetetlenített el csatlakozásokat az ITM, itt négy hónap után meghátráltak az utasok elégedetlensége miatt.

Álláspontunk szerint a regionális közlekedés ügyében hosszútávú koncepcióra van szükség: valóban kedvezőtlen a jelenlegi helyzet, mely szerint a mellékvonalak nagy részén elavult járművek közlekednek lassan, ritkán, kevés utassal, de erre nem a járatritkítás és a vonalbezárás a megoldás: számos régióban a vasútvonalak fejlesztése, a sűrű, ütemes menetrend bevezetése és korszerűbb járművek beszerzése sokkal versenyképesebb eljutási lehetőséget biztosítana a falvak, kisvárosok lakóinak, mint a volánbuszok.

Felháborítónak tartjuk, hogy az ITM és a KTI magyarok ezreinek munkába, iskolába járását tervezi megnehezíteni bármiféle koncepció és az érintettek megkérdezése nélkül. Kérjük Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkárt, hogy álljon el az elmúlt évek legkárosabb közösségi közlekedési témájú tervezetének megvalósításától, és az illetékes szervezetek kezdeményezzenek széleskörű társadalmi egyeztetést, valódi szakértői vizsgálatot a regionális közlekedés fejlesztése ügyében!

A tervek szerint ezeken vonalakon irányonként napi egy vonat fog közlekedni buszos pótlás nélkül:

🔴 4 Esztergom–Komárom
🔴 5 Székesfehérvár–Komárom
🔴 45 Székesfehérvár–Sárbogárd
🔴 47 Godisa–Komló
🔴 98 Abaújszántó–Hidasnémeti
🔴 103 Karcag–Tiszafüred
🔴 113 Nyíregyháza–Nyírbátor
🔴 114 Mátészalka–Csenger
🔴 121 Mezőhegyes–Újszeged
🔴 125 Mezőhegyes–Battonya
🔴 146 Kunszentmárton–Lakitelek
🔴 147 Szentes–Orosháza

A vonatok jelentős része helyett pótlóbusz fog közlekedni a következő szakaszokon:

🔴 25 Zalaegerszeg–Őriszentpéter–Hodoš [Őrihodos] (Magyarország legújabb építésű vasútvonala, villamosított): 2 nemzetközi vonatpár és vonatpótló buszok
🔴 35 Siófok–Kisbárapáti: 1 vonatpár és vonatpótló buszok; több vonatpár csak Karádig közlekedik
🔴 38 Nagyatád–Somogyszob: 1 vonatpár és vonatpóltó buszok; a Dombóvár–Kaposvár–Gyékényes vonalon is változásokat hozhat
🔴 43 Dunaújváros–Rétszilas: 3 vonatpár és vonatpótló buszok
🔴 60 Barcs–Gyékényes: 2 országos vonatpár (Szombathely–Pécs gyorsvonatok) és vonatpótló buszok
🔴 66 Villány–Mohács: 1 vonatpár és vonatpótló buszok
🔴 75 Nagyoroszi–Balassagyarmat: 4 vonatpár és vonatpótló buszok
🔴 78 Balassagyarmat–Ipolytarnóc: 1 vonatpár és vonatpótló buszok
🔴 85 Vámosgyörk–Gyöngyös (villamosított): 1 vonatpár és vonatpótló buszok
🔴 86 Vámosgyörk–Újszász: 7 vonatpár és vonatpótló buszok
🔴 89 Nyékládháza–Tiszaújváros (villamosított): 1 vonatpár és vonatpótló buszok
🔴 102 Kisújszállás–Kál-Kápolna: 1 vonatpár és vonatpótló buszok
🔴 109 Debrecen–Tiszalök: 4 vonatpár és vonatpótló buszok
🔴 111 Záhony–Mátészalka: 2 vonatpár és vonatpótló buszok
🔴 113 Fehérgyarmat–Zajta: 1 vonatpár és vonatpótló buszok
🔴 116 Nyíregyháza–Vásárosnamény: 2 vonatpár és vonatpótló buszok
🔴 125 Szarvas–Mezőhegyes: 2 vonatpár és vonatpótló buszok
🔴 128 Püspökladány–Szeghalom: 2 vonatpár és vonatpótló buszok
🔴 130 Szentes–Hódmezővásárhely: 2 vonatpár és vonatpótló buszok
🔴 145 Lakitelek–Kiskunfélegyháza: 2 vonatpár és vonatpótló buszok
🔴 146 Lakitelek–Kecskemét: 2 vonatpár és vonatpótló buszok
🔴 147 Kiskunfélegyháza–Szentes: 2 vonatpár és vonatpótló buszok