A Ganz-gyár utolsó vonatainak karbantartásával sem tud megbirkózni a MÁV-Start

A Ganz-gyár utolsó vonatainak karbantartásával sem tud megbirkózni a MÁV-Start: a 160 km/h sebességre alkalmas, klímás szerelvényeket is kivonták a fenntartásból

A MÁV által a ‘80-as évek végén és a ‘90-es évek elején beszerzett villamos motorvonatok a modern Flirtök érkezése miatt az utóbbi években nagyrészt kiszorultak a budapesti elővárosi vonalakról, ez remek lehetőséget adott volna rá, hogy vidéki vasútvonalakon jóval öregebb, elavult személykocsikat és mozdonyokat váltsanak ki velük. A MÁV-Start vezetőségének mulasztásai miatt azonban a járművek rossz állapotba kerültek, jelentős részük nem szállít utasokat. Ezen a héten azokat a korszerűnek számító járműtípusokat mutatjuk be, amelyek rendelkezésre állása a MÁV-Start illetékeseinek hanyagsága miatt jóval alacsonyabb az elvárhatónál.

A MÁV a ‘80-as években húsz BDV sorozatú motorvonatot rendelt az akkor már fennállásának végéhez közeledő Ganz-MÁVAG-tól. A szerelvények egyik végén motorkocsi található, melyben a villamos hajtásrendszer mellett poggyászteret és üléseket helyeztek el, a másik végén egy vezetőfülkével is felszerelt személykocsi (ún. vezérlőkocsi), a kettő között pedig további két normál kocsi. Fő bevetési területük a Budapest–Vác–Szob és a Budapest–Veresegyház–Vác vonalak voltak, egészen a Flirt motorvonatok 2014-es beszerzéséig, amikor nagy részüket Miskolcra helyezték át, hogy ott jóval öregebb kocsikat váltsanak ki velük.

Sajnos azonban a MÁV-Start vezetősége nem számolt vele, hogy a járművek további üzemeltetéséhez folyamatos karbantartásra van szükség: a BDV motorvonatok már a kezdetektől fogva számos műszaki problémával küzdenek, de az őket 2014-ig üzemeltető Istvántelki Főműhely nagyrészt sikeresen megküzdött ezekkel. A miskolci szakemberek azonban nem rendelkeztek a szükséges rutinnal, így a motorvonatok állapota rohamosan leromlott. Jelenleg 15-15 motor- és vezérlőkocsi tartozik a miskolci telephelyhez, de mindössze 7 szerelvényt adnak forgalomba, az elmúlt években pedig nem ritkán előfordult, hogy ennél is rosszabb volt az arány. 3 motor- és 4 vezérlőkocsit továbbra is Istvántelken üzemeltetnek, ezek közül 1-1 közlekedik a Budapest–Kelebia vonalon. Az utóbbi időben többször felmerült, hogy a járművek problémás hajtásrendszerét átalakítják, de a magasnak ítélt költségek miatt erről letett a vasúttársaság. A középső kocsik esetében valamivel jobb a helyzet: 35-ből 24 áll forgalomba hétköznapokon, egy részük mozdony vontatta szerelvényben.

1992 és 1996 között a BDV motorvonatok mintájára, azokat némileg továbbfejlesztve újabb járművek készültek a Ganz-Hunslet nevet viselő utódvállalatnál: 2 BVh sorozatú motorkocsi, 2 hozzájuk tartozó vezérlőkocsi és 40 középkocsi. Utóbbiak jelenleg a vác–szobi vonalon közlekednek mozdonyos vonatokban, de sajnos gyakran előfordul, hogy nem áll rendelkezésre a megfelelő számú kocsi, ezért öregebb járművekkel kell kipótolni egy-egy szerelvényt. A motor- és vezérlőkocsik egyike sem rendelkezik érvényes hatósági engedéllyel, három jármű már több mint 5 éve javításra vár.

1994-ben továbbá három InterCity-forgalomra tervezett, BV sorozatú motorvonatot vásárolt a MÁV: ezek első osztályú kocsival, klimatizált utastérrel rendelkeznek, 160 km/h sebességre alkalmasak. Az évek során az ország szinte minden IC-járatán megfordultak, de a 2010-es évek elején a sorozatos műszaki hibák miatt lényegében lemondott róluk a vasúttársaság: az oroszlányi és a kelebiai személyvonatokra száműzték őket, majd a háromból két szerelvényt a hatósági engedélyük lejártával félreállítottak és “fenntartásból kivonva” kategóriába sorolták. Az ezekhez tartozó négy középkocsi felújítását is évek óta halogatják, holott azok a problémás motorkocsiktól függetlenül is közlekedhetének bármelyik InterCity-vonatban.

Figyelembe véve, hogy az országban jelenleg százas nagyságrendű elavult, 40-50 éves, rozsdaszagú, a központi ajtózárás hiánya miatt balesetveszélyes személykocsi van forgalomban, súlyos hibának tartjuk, hogy a jóval korszerűbb és kényelmesebb Ganz motorvonatokat elhanyagolja a MÁV-Start. Álláspontunk szerint a felmerült műszaki problémákra nem a járművek félreállítása, hanem a konstrukciós hibák javítása a megoldás, az évek óta lejárt hatósági engedély miatt nem közlekedő szerelvények felújításáról pedig azonnal gondoskodni kell.

A MÁV-Start személyszállító járműveinek állapotát tartalmazó táblázat itt letöltheted.

A Magyarországon közlekedő vonatok szerelvényösszeállításai, melyekből meghatároztuk a forgalomban lévő járművek számát itt elérhető.