Kelenföldi P+R parkoló: pénz az ablakban

Döntött a Fővárosi Közgyűlés: 2023. július 1-től fizetni kell a kelenföldi metróvégállomás környezetében található P+R parkolókban. A célját tekintve helyes és régen várt döntés hátterében azonban százmilliós bevételkiesés és kevéssé alátámasztott további kiadások állnak.

Mint ismert, az M4-es metró kelenföldi végállomásánál közel 1500 P+R férőhely épült a metró 2014-es átadását követően. A parkolók azóta díjfizetés nélkül használhatók, annak ellenére, hogy minden munkanap megtelnek, az évek előrehaladtával a reggelek egyre korábbi órájában, a később érkezőknek pedig már nem jut hely – miközben a díjmentesség miatt a helyek jelentős részét napokig, hetekig tárolt autók foglalják el, tehát a P+R alapvető funkciója, a napi rendszerességű ingázók kiszolgálása alapvetően sérül. Emellett a Főváros évi százmilliós nagyságrendű díjbevételtől is elesik. A bevezetni tervezett 350 forintos napidíj miatt nem várható, hogy a használók inkább továbbautóznak a város belső területeire, mert ott ennél csak sokszorosan drágábban lehet parkolni.

A jelenlegi ingyenesség oka, mint azt a közgyűlés legutóbbi ülésén elfogadott előterjesztés is ismerteti, hogy a parkolók uniós támogatási szerződése értelmében az átadást követően 5 évig nem szedhető díj a használatért. Ez az akadály 2022. november 18-ával elhárul, a díjfizetés ettől a naptól bevezethető lenne.

(Jóllehet, az is kérdéseket vet fel, hogy korábban miért kötött ilyen előnytelen megállapodást a Főváros. Hiszen fel sem merült például, hogy a szintén EU-s támogatással épített metróvonalon ne kelljen fizetni az utazásért. De ez már történelem.)

Érthetetlen módon azonban a Főváros további több mint hét hónapig késlekedik majd a díjszedés megkezdésével. A parkoló tehát addig sem tölti be a város központi területeit az autóforgalom egy részétől mentesítő szerepét. A Fővárosi Önkormányzat pedig – a közgyűlés elé terjesztett számokból kiolvashatóan – addig mintegy 70 millió Ft nettó díjbevételtől esik el, a díjszedéshez köthető üzemeltetési kiadások levonása után.

Az előterjesztés nem kevésbé aggályos része, hogy a következő hónapokban még további 95 millió forintot költenek a parkolók díjfizető rendszerének beüzemelésére. Érthetetlen és elfogadhatatlan, hogy amennyiben a díjszedés megindításához efféle beruházás valóban szükséges, annak előkészítése és megvalósítása miért nem történt már meg, hogy a díjszedés a lehető legkorábbi időpontban megkezdődhessen – ezzel kapcsolatban az előterjesztés semmilyen indoklást nem tartalmaz. És súlyos kérdésként merül fel az is, hogyan történhetett meg, hogy a parkolók létesítésével egyidejűleg kiépített díjfizetési eszközállomány, vagyis például a fizetőautomaták – az előterjesztés módfelett szűkszavú leírásának szavaival – mára olyan mértékben “leromlott” és “elavult” állapotba kerültek, hogy a díjszedés nem indítható meg azonnal, hanem annak feltétele egy több mint fél évig tartó, 95 millió forintos beruházás végrehajtása. Ahogyan nem ad választ az előterjesztés arra sem, hogy a beruházás költségének nagyságrendje miképpen indokolható a várható díjbevétellel, évente nettó 150 millió forinttal összevetve.

A Közlekedő Tömeg Egyesület szerint ezért a Fővárosi Közgyűlés tagjainak döntést kell hozniuk a kelenföldi P+R parkolókban a díjfizetés haladéktalan bevezetéséről, és az ismertetett előterjesztést jegyző főpolgármesternek tisztáznia kell a felmerült aggályokat.

A közgyűlési előterjesztés itt olvasható: https://service-einfoszab.budapest.hu/api/dvd/187652