Átfogó buszhálózati fejlesztésre van szükség az Infopark térségében!

Ne hagyjátok szó nélkül: átfogó buszhálózati fejlesztésre van szükség az Infopark térségében!

Az Infopark, Egyetemváros és a Kopaszi-gát térsége közösségi közlekedéssel rosszul feltárt terület, a Budapart első lakó- és irodaházait pedig hamarosan birtokba veszik a lakók és a dolgozók, ezért szükségessé vált a közösségi közlekedési hálózat fejlesztése és kínálatbővítése. A BKK által a napokban társadalmi egyeztetésre bocsátott tervezet azonban átfogó megoldás helyett csupán sebtapaszt kínál a környék problémáira.

A tervezet szerint a Budapart és az Infopark belvárosi kapcsolatát az új 107E járat biztosítaná, amely csak munkanapokon csúcsidőben közlekedne, a Szent Gellért tértől hurokjáratként (dél felé a Műegyetem rakparton, észak felé a Budafoki úton), pesti végállomása pedig a Bosnyák téren lenne. A közlekedésszervező ugyan nem tette közzé, milyen sűrűn járnának a buszok, de úgy tűnik, csak egy tessék-lássék szükségmegoldásról van szó, azt pedig figyelmen kívül hagyták, hogy kézenfekvő megoldás lenne a jelenleg csak Újpalota és a Blaha Lujza tér között közlekedő 7E járat meghosszabbítása Budára.

Egyesületünk álláspontja szerint egy, a jelenlegi buszhálózatba nem illeszkedő, csak csúcsidőben közlekedő plusz járat helyett átfogó fejlesztésre van szükség, mely több irányba is versenyképes, gyors kapcsolatot biztosít az új városrész lakóinak és dolgozóinak.

E célok elérése érdekében a következő, térképen is ábrázolt változtatásokat javasoljuk:

● A 7E autóbuszviszonylat meghosszabbítása a Blaha Lujza tértől a Műegyetem rakparton át a Hengermalom útig, a Thököly út közlekedési rendjébe illeszkedve hétköznap reggel 6, napközben 10, délután 7-8 percenként. A megoldás előnye, hogy közvetlen belvárosi és kelet-pesti kapcsolatot biztosít az új irodaházakban dolgozóknak, illetve alternatív útvonalat jelent az Újbuda Centerbe és a Bevándorlási Hivatalba igyekvőknek. Mivel a Műegyetem, valamint az Infopark és a Budapart irodái szombaton és vasárnap zárva tartanak, a 7E viszonylat hétvégi közlekedtetése nem indokolt. A Budafoki úthoz közel fekvő, fejlesztés alatt álló lakóterületet a hétvégén is sűrűn közlekedő 33E megfelelően ki tudja szolgálni. Javaslatunkban az Infopark térségét kiszolgáló autóbuszviszonylat mindkét irányban a Műegyetem rakpart – Pázmány Péter sétány – Dombóvári út útvonalon közlekedne, a budai fonódó villamoshálózat második ütemének leendő útvonalát követve.

● A 33-as és a 133E autóbuszok összevonása 33E jelzéssel, mely Pesten expresszjáratként, a Budafoki úton alapjáratként közlekedik hétköznap reggel 6, napközben 10, délután 7-8, hétvégén 10 percenként. Az M4-es metró megnyitása óta az utazási szokások jelentősen átrendeződtek, az utasok egyre kevésbé keresik a Móricz Zsigmond körtérre tartó 33-as autóbuszt, a 133E járat sokkal jelentősebb forgalmat bonyolít. Az összevonással Budatétény és Nagytétény csúcsidőn kívül is a jelenleginél sűrűbb belvárosi kapcsolatot kap, a Budafoki úton a buszközlekedés egyenletesebbé válik az egyszerűsödő megállási rendnek köszönhetően. Továbbá az új 33E járat menetrendje összehangolhatóvá válik a XXII. kerület másik fontos járatcsaládjával, a 114, 213, 214-es buszokkal, melyek továbbra is biztosítják Budatétény és Budafok kapcsolatát a Móricz Zsigmond körtér felé. A 33E hasonló formában már megjelent a BKK egyik korábbi társadalmi egyeztetésében, de végül nem indították el.

● Az 1-es villamossal szinte teljesen párhuzamos 103-as helyett az új 203-as buszjárat elindítása a korábbi BKK-s társadalmi egyeztetésben javasoltak szerint, mely Kelenföld vasútállomástól az Andor utcán, a Budafoki úton és Újbuda-központon át a Móricz Zsigmond körtérig közlekedik 15 percenként, számos célpont kényelmes elérhetőségét biztosítva az Andor utcából.

● A 153-as autóbusz jelenleg semmilyen értelmezhető hálózati szereppel nem bír, járatpárjával, a 154-es busszal együtt való újragondolása azonban a kerület tömegközlekedési hálózatának átfogóbb fejlesztése részeként kell, hogy megvalósuljon. Az Infopark és a Budapart belső budai kapcsolatainak megerősítése érdekében azonban elengedhetetlen és azonnal bevezethető lépés a járatok útvonalának egységesítése a térségben, a 154-es busz hurokútvonala szerint. Ez a módosítás nem feltétele az előzőekben javasolt fejlesztések végrehajtásának.
(A térképen nem jelöltünk minden megállót.)

Egyesületünk kéri a főváros a kerület és a BKK új vezetését, hogy a zöld város víziójához híven már a kezdetektől, a tervezett Műegyetem rakparti villamosvonal megépítése előtt is nyújtsanak valódi megoldást a Budapart és az eddig hiányosan kiszolgált Infopark megközelítésére. A sűrű, gyors buszjáratok tömegeket fognak arra ösztönözni, hogy az autó helyett a környezetbarát fenntartható közösségi közlekedést válasszák, így csökkentve a túlzsúfolt budapesti közterületek leterheltségét.

❗️ Ha Ti is azt szeretnétek, hogy az Infopark, az Egyetemváros és a Kopaszi-gát térsége végre színvonalas tömegközlekedést kapjon, a köztereket pedig ne az autók uralják, március 3-ig mondjátok el véleményeteket a BKK által meghirdetett társadalmi egyeztetés keretében: https://bkk.hu/tarsadalmi-egyeztetes-budapart/ 

Ha egyetértetek javaslatunkkal, a térkép alatti űrlapra a “Vélemény” rovatba másoljátok be az alábbi szöveget:

“A Budapart térségének versenyképes kiszolgálása érdekében egy kizárólag csúcsidőben közlekedő új viszonylat helyett átfogó fejlesztésre van szükség, ezért a következő változtatásokat javaslom:
– A 107E járat bevezetése helyett a 7E autóbuszt hosszabbítsák meg a Szent Gellért tér – Műegyetem rakpart – Pázmány Péter sétány – Dombóvári út – Budafoki út útvonalon a Hengermalom útig.
– A jelenlegi 33-as és 133E járatok helyett vezessék be a 33E viszonylatot a 133E busz útvonalán, azt Nagytétény, ipartelepig meghosszabbítva, és a Budafoki úton valamennyi érintett megállóhelyet kiszolgálva. A sűrű belvárosi kapcsolat érdekében az új járat közlekedjen hétköznap napközben és hétvégén is 10 percenként. A Budafoki úti kisforgalmú megállóhelyek szükségességét, összevonások lehetőségeit vizsgálják felül.
– A 1-es villamossal párhuzamos 103-as busz helyett, az Andor utcai tengely kiszolgálására, illetve a 33-as járat szerepének részbeni pótlására indítsák el a 203-as viszonylatot a Kelenföld vá. – Than Károly utca – Andor utca – Galvani utca – Szerémi út – Hengermalom út – Budafoki út – Újbuda-központ – Móricz Zsigmond körtér útvonalon.”

A BKK korábbi, sokkal ambiciózusabb társadalmi egyeztetései a XI. kerületi közösségi közlekedési hálózatról:
1️⃣ https://bkk.hu/te/del-buda
2️⃣ https://bkk.hu/tarsadalmi-egyeztetes-1-es-villamosvonal