Napi másfél év elvesztegetett időt jelent Budapestnek és a vidéknek a kormányzat alkalmatlansága a Déli Körvasút kapcsán

Napi másfél év elvesztegetett időt jelent Budapestnek és a vidéknek a kormányzat alkalmatlansága a Déli Körvasút kapcsán – a Közlekedő Tömeg Egyesület felszólítja a Pest Vármegyei Kormányhivatalt, hogy adjon ki egy normális engedélyt, az Építési és Közlekedési Minisztériumot pedig, hogy egyezzen meg végre a XI. kerülettel.

Az immár több mint száz éve napirenden levő, Budapestnek végre bécsi vagy berlini színvonalú elővárosi vasutat adó Déli Körvasút beruházás (amelynek történeti áttekintéséről Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár hosszú vezércikket adott közre tegnap) ismét száz évre lekerülhet a napirendről, miután a Fővárosi Törvényszék a helyi vasútellenes civilek által indított per eredményeként ismét megsemmisítette a fejlesztés környezetvédelmi engedélyét.

A Déli Körvasút jelenleg két vágánnyal köti össze Kelenföldet a pesti oldallal, viszont városi megállók és a normális menetrendet akadályozó kapacitáshiány miatt a városi közlekedésben jelenleg nem sok haszna van. Fejlesztése minden budapesti és elővárosi lakos érdeke, hiszen a tíz percenként járó vonatok egy kisebb metróvonalnyi, napi 60.000 utast vonzanának, napi százezer kilométer autóval megtett úttól megszabadítva a térséget, naponta másfél évnek megfelelő időt megspórolva az utazóknak. A kritikus szakasz háromvágányú bővítése a Duna-hídon jelenleg torzóként áll, a csatlakozó szakaszokra és a Közvágóhídnál és az Infoparknál létesítendő megállókra elkészült tervek megvalósítását pedig azok az újbudai civilek ellenzik, akik a projekt legnagyobb haszonélvezői lennének, mégsem tett senki arról, hogy a fejlesztés nyerteseinek érezzék magukat.

A Közlekedő Tömeg Egyesület szerint a Déli Körvasút fejlesztésére egyértelműen szükség van, ellenzői nem látják a fáktól az erdőt: a fájó, de könnyen pótolható fakivágásoktól félnek, és a személyvonatok mellett a vasutat szintén használó tehervonatokat démonizálják. Ez olyan szempontból talán érthető is, hogy a kormányzat nem vállalt kellő garanciákat arra, hogy a fejlesztés hasznai tényleg meg fognak valósulni – nem ez lenne az első eset, egyesületünk is többször beszámolt olyan vasúti projektekről, ahol a fejlesztett menetrendet a közlekedési minisztérium végül “elfelejtette” bevezetni.

A környezetvédelmi engedélyt már másodszorra sikeresen megtámadó civilek ismereteink szerint a bíróságon ismételten a zajszámítással kapcsolatos részletjogszabályokkal találtak fogást a projekten, miközben valós problémájuk nyilvánvalóan nem ez (hiszen a Déli Körvasút fejlesztése keretében végig zajvédő falak épülnének, ami egyértelműen a mainál jobb helyzetet teremt), hanem az, hogy egyáltalán nem akarnak olyan vasútfejlesztést, amelynek hasznairól igazából senki nem biztosította őket, élükön azzal az újbudai önkormányzattal, amely a lakók érdekeinek a projektben való érvényesítése helyett inkább a politikai haszonmaximalizálást választva a bíróság előtti jogászkodásba szállt be a vasutat ellenző civil egyesület oldalán.

Miután a közlekedési tárcát bekebelezte a Budapest fejlesztésének szándékával nehezen vádolható Lázár János, félő hogy a bírósági fiaskó miatt a főváros évszázados jelentőségű vasútfejlesztése ismételten a süllyesztőben végzi, miközben a hibák nem a fejlesztéssel vannak, hanem technikai és politikai természetűek. A Közlekedő Tömeg Egyesület ezért felhívja az érintett felek figyelmét, hogy a budapestiek érdekében végre szedjék össze magukat, és:

  • A környezetvédelmi engedélyt kiadó Pest Vármegyei Kormányhivatal az engedélyt a vonatkozó jogszabályok alapján azonnal és hivatalból javítsa ki (lehetőleg végre úgy, hogy azon ne lehessen jogi szőrszálhasogatással fogást találni), mielőtt a “Soha! Nem! Lezárni!” listával ismertté vált, Budapestet még a vasúti országbérletből is kihagyó Lázár János étvágyat kapna ennek a fejlesztésnek a leállítására is.
  • Újbuda önkormányzata ne a bíróságra járjon, mivel nem erre, hanem a kerület érdekének képviseletére választották meg őket: egyezzenek meg az Építési és Közlekedési Minisztériummal a beruházás támogatásának feltételeiről: ha ez egy új kerületi villamosvonal, akkor az, ha minden újbudai ház elé egy fa ültetése, akkor az, ha pedig az újbudai megálló a polgármesterről való elnevezése, akkor az.