Visszavonták a hibridmotorvonat-tendert

A kormány a héten visszavonta a MÁV-Start akkus hibrid motorvonatok beszerzésére kiírt tenderét. A kiírás szerint 50 db akkumulátoros motorvonatot vásároltak volna a magyar vasútvonalakra. A terv szerint ezek a vonatok váltották volna a végletesen elöregedett dízelmotorvonatokat, mozdonyos szerelvényeket a fontosabb villamosítatlan vonalakon. A tervezett felhasználási területre több ötlet is felmerült, többek közt az észak-balatoni vasútvonal (29), a lajosmizsei elővárosi vonal (142), a Szolnok-Hatvan-Somoskőújfalu vonal (82-81) hangzott el, de akár a Pécs-Szombathely járatokat is adhatták volna ezek az akkus vonatok.

A tender révén több mint tíz év után érkeztek volna új járművek nem villamosított vonalakra. A Metrovagonmas “Uzsgyi” és a Siemens Desiro motorvonatok 2002-2009 közötti beszerzése óta a MÁV-Start semmilyen dízelüzemű járművet nem vásárolt. Mivel azonban ezek a beszerzések sem elégítették ki teljesen a villamosítatlan vonalak igényeit, a mai napig nagy számban közlekednek 40-50 éves járművek (Bz motorvonatok, és mozdonyos vontatású öreg szerelvények), melyek már egyáltalán nem felelnek meg a mai kor követelményeinek, ráadásul korukból adódóan gyakoriak a meghibásodások, így még az egyébként is kritikán aluli szintű szolgáltatás megbízhatósága sem jó.

A kiírás visszavonásának indoka is maximum a laikusokat nyugtathatja meg: a beszerzésre állítólag azért nincs szükség, mert azon vonalak esetében, amiken ezeket a vonatokat bevetni tervezték, időközben döntés született a villamosításról. Mik a problémák ezzel?

  • Ez részben persze igaz, csakhogy a villamosításra egyes vonalak esetén a határidő 2050 a MÁV-csoport új fenntarthatósági stratégiája szerint, így konkrétan a vonatok beszerzése esetén is már 25 évesek lennének ezek a járművek, mikorra szükségtelenné válnának.
  • A jelenlegi dízeles járműállományban nincs még 20-30 év, így a tender visszavonása kilátástalan helyzetbe hozza a vasúthálózat több mint 60%-át kitevő villamosítatlan vonalak nagyobb részét (kivétel az a néhány szakasz, aminek villamosítása belátható időn belül megtörténik).
  • Még ha valóban villamosítják is az érintett vonalak egy részét, a beszerzett vonatok nem maradnának feladat nélkül, hiszen a teljes hálózatra bizonyosan nem kerül sor 2050-ig. Ahogy pl. a Desirókra is bőven szükség volt az esztergomi vonal villamosítása után, ugyanígy az akkus vonatoknak is szép számmal lehetne helyet találni máshol. Ne feledjük, hogy 2050-ben már a Desirók és az Uzsgyik is közel 50 évesek lesznek!
(ábra: MÁV)

Összességében tehát fals érveléssel kaszálták el a tendert – a jelek szerint egyszerűen nincs politikai a szándék az új technológiát képviselő, drága akkumulátoros vonatok vásárlására. Ezzel viszont végképp világossá vált, hogy nem lehet tovább elodázni a MÁV-Start dízelüzemű járműállományának megfiatalítását. Haladéktalanul meg kell kezdeni új dízelmotorvonatok beszerzésének előkészítését, hiszen egy ilyen projekt átfutási ideje minimum 4-5 év. Bár egy-két sajtónyilatkozat megjelent arról, hogy a Szolnoki Járműjavító gyártana kínai segítséggel mellékvonali motorvonatokat, egy ilyen projekt beindítása is hosszú-hosszú éveket vesz igénybe, ha egyáltalán lesz belőle valami. Addig is azonnal be kell szerezni használt, de jó állapotú dízelmotorvonatokat, mert a jelenlegi járműállomány nagy része már most azonnal cserére szorul, nem várhatunk egy esetleges, talán egy évtized múlva beérő motorvonat fejlesztésre, ahogy a több évtized alatt végigfutó villamosításra sem. A magyar mellékvonalak (illetve a villamosítatlan fővonalak) járműgondjaira azonnali valós megoldások kellenek, nem évtizedes ígéretek!

A MÁV fenntarthatósági aloldala a villamosítással kapcsolatos információkkal

Korábbi írásunk a használt motorvonatok beszerzéséről