Többszörös utazási idő, elmulasztott csatlakozások – közzétették a szombattól érvényes új vasúti menetrendet

Mindössze három napot adott az Innovációs és Technológiai Minisztérium és a MÁV-Start a munkába járó vidéki magyar embereknek arra, hogy teljesen újratervezzék napirendjüket: az e hét szombattól érvényes menetrendeket csak kedd délután sikerült közzétenniük. Eddig csak annyit lehetett tudni, hogy 34 vasútvonalon készülnek a szolgáltatási színvonal drasztikus csökkentésére, ma derült ki, melyik vonalon mennyivel lesz hosszabb a pótlóbuszok menetideje, melyik csatlakozások nem teljesülnek.

Az ITM szerint “az utasok igényeihez jobban igazodó menetrend” a következő:

  • számos csomópontban nem érik el a csatlakozó vonatot a pótlóbusszal érkezők, ezért legalább egy órával többet kell az utazásra szánniuk (pl. Szeghalom–Püspökladány–Debrecen)
  • Nagyatádról az egyetlen vonat 22:30-kor fog indulni,
  • Abaújszántóról Hidasnémeti felé az egyetlen vonat 5:02-kor fog indulni,
  • Zalaegerszeg–Őriszentpéter között a személyvonatok helyett csak pótlóbuszok közlekednek, a menetidő 42-ről 70 percre nő,
  • a Villány–Mohács vonalon a pótlóbuszok menetideje a vonatokhoz képest több mint kétszeres lesz: 25 helyett 62 perc,
  • a Dunaújváros–Simontornya vonalon 43 perccel lesznek lassabbak a buszok,
  • Kál-Kápolnáról 130 perc alatt érnek a pótlóbuszok Kisújszállásra a vonat 97 percével szemben,
  • Gyöngyös–Vámosgyörk között másfélszeresére nő az utazási idő,
  • Debrecenből Tiszalök felé felváltva indulnak majd vonatok és buszok, utóbbiak 20 perccel lassabbak lesznek,
  • a Pécs–Nagykanizsa–Szombathely vonalon egyetlen közvetlen vonat sem marad, akár háromszor is át kell szállniuk a végigutazóknak,
  • 12 vasútvonalon mindössze napi egy vonat marad irányonként, pótlóbuszok nem közlekednek, a vasúti bérleteket a helyközi buszokon nem fogadják el.

Álláspontunk szerint elfogadhatatlan, hogy az ITM és a MÁV-Start az utolsó pillanatig azt ígéri, “az utasok kiszolgálását az autóbuszok a korábbival megegyező vagy jobb színvonalon biztosítják”, majd a vasúttársaság saját üzletszabályzatát és a vonatkozó kormányrendeletet is megszegve mindössze három nappal a változás előtt adja a több ezer érintett tudtára, hogy mostantól gyakorlatilag nem számíthatnak a közösségi közlekedésre, a közszolgáltatást biztosító szervezetek cserben hagyták őket.

Kérjük Palkovics László innovációs és technológiai minisztert, hogy azonnal intézkedjen a járatritkítás visszavonásáról, és mentse fel tisztségéből a feladata ellátására alkalmatlannak bizonyult Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkárt!

Részletes lista a menetrendi kínálat csökkenéséről és a pótlóbuszok beállítása esetén a menetidő-változásokról itt található.

Ha Te is elfogadhatatlannak tartod, hogy a minisztérium szakmai alap nélkül, sunyi módon, a vidéki magyarok háta mögött akarja leépíteni a regionális közösségi közlekedést, kérjük, írd alá petíciónkat!