Szintet lép a jegyértékesítés a MÁV-Startnál

Nagyobb részt a hiányosságai miatt szoktunk foglalkozni a hazai vasúti közlekedéssel, ezúttal viszont egy egyöntetűen pozitív hírről emlékezünk meg, melyet a napokban közölt a nagyobbik állami személyszállító vasútvállalat: 375 új jegyértékesítő automatát helyeznek üzembe, és az online értékesítésben is több, régóta esedékes fejlesztést hajtanak végre a közeljövőben. Túlzás nélkül állíthatjuk: e területen szintet lép a társaság, és felzárkózik az Európában ma megszokott színvonalhoz, fokozva a hazai vasút versenyképességét a közlekedési ágak között.

Az online vásárlás a gazdaság más területeihez hasonlóan a tömegközlekedésben is egyre népszerűbb, immár Magyarországon is értelmezhető – és egyre növekvő – hányadot tesznek ki az így vásárolt vonatjegyek. A fejlődést az elmúlt időszakban több, korábbról fennmaradt működésbeli korlát és hiányosság gátolta, melyek időszerű megoldásáról most intézkedik a MÁV-Start. Az utasok által is érzékelhető haladásként említhető például a menetrendtől eltérően közlekedő vonatok megfelelő kezelése és az elektronikus nemzetközi jegyek bevezetése, több egyéb háttérbeli fejlesztés mellett, melyek a meglévő képességekkel együtt végül igen színvonalas szolgáltatást nyújtanak majd. A pozitív változások mellett fel kell hívnunk ugyanakkor a figyelmet, hogy bővítésre szorul a rendszer mögött álló informatikai kapacitás, ugyanis az igények növekedése folytán csúcsidőszakokban egyre gyakrabban fordul elő, hogy a rendszer nem tudja az összes felhasználót kiszolgálni, és emiatt visszautasítja a vásárlást.

A fentieknél is nagyobb jelentőségű változást hoz a bejelentett 375 új jegyértékesítő automata. Az utóbbi években az utasok által is tapasztalhatóan egyre nehézkesebben, sokszor elégtelen nyitvatartással és kapacitással üzemeltetett jegypénztárak kiegészítésére, kiváltására jó eszközül szolgálhat az automatizálás – de csakis megfelelő üzemeltetési támogatással. E téren sajnos kedvezőtlenek az eddigi tapasztalatok, a készülékeken elkerülhetetlenül bekövetkező meghibásodások javítása rendszeresen indokolatlanul sok időt (napokat, akár heteket) vesz igénybe, zavarokat okozva a jegyvásárlásban. Jobb híján csak remélni lehet, hogy ez a hozzáállás a MÁV-Start részéről mielőbb megváltozik, mert magas színvonalú üzemeltetés nélkül az új technológia is csak kolonc lesz az utasok és a vasúttársaság nyakán. A jelenlegi visszás gyakorlat rendezése elemi érdek, a potenciális előnyök ugyanis egyértelműek: az utasok számára az igényeik szerinti teljes körű hozzáférés, kevesebb sorban állás, a közlekedési társaság számára költséghatékony üzemelés és az értékesítési kínálat növekedésével együtt bevételnövekedés érhető el.

Jóllehet, a papírra nyomtatott viszonylati jegyek kiadása ma már nem számít a legkorszerűbb megoldásnak sem a technológia, sem pedig különösen a díjszabás szempontjából, a készülékek beszerzése így is helyes döntésként értékelhető. Ha a két évszázaddal ezelőtti elszigetelt vasúti jegyeket a jövőben – kívánatosan a minél közelebbi jövőben – felváltja egy felhasználóbarát, a települések helyi közlekedésével és az országos buszhálózattal integrált tarifarendszer, a jegypapírt pedig valamilyen korszerű információhordozó (pl. mobiltelefon, bankkártya, egyéb chipkártya), a jegyautomaták hosszú távon akkor is szükséges elemei lesznek az értékesítési palettának, az alkalmi utasokra és a készpénzfizetés igényére tekintettel.

Az aktuális fejlesztésről további részletek a vasúttársaság közleményében olvashatók.