Nem tájékoztatja utasait a késések valódi okáról a MÁV-csoport

Tegnap, október 8-án is úgy indult a reggel a MÁV hálózatán, mint sok más alkalommal: számos vonat késett a legforgalmasabb fővonalakon. Jobban megnézve azonban a késések indoklását, ezen a napon is a legváltozatosabb és legvalótlanabb magyarázatokat tette a vasúttársaság a késéseket szemléltető Vonatinfó oldalán, ahogy a MÁV appban is. Éppen ezért utánanéztünk, mi a bevett gyakorlat, és hogyan csapja be utasait a MÁV.
 
“Forgalmi ok miatti késés”, “Műszaki ok miatti késés”, vagy “Csatlakozásra várás miatti késés” – ezekkel a szövegekkel és semmitmondó társaikkal találkoznak a magyar vasút utasai, amikor utazás közben, vagy a vonatra várva azt próbálják megtudni, mi okozta valójában a vonatuk késését. Az állomásokon és a vonatokon a legritkább esetben tájékoztatják az utasokat a késések okairól, míg a MÁV appban gyakran egyértelműen valótlan okokat közöl a vasúttársaság. Ez akkor sem fogadható el, ha hanyagságból történik, de még felháborítóbb, ha tudatosan vagy a statisztikák kozmetikázása miatt téveszti meg klienseit a MÁV-csoport. Ahogy az utastól sem fogadja el a MÁV, ha nem érvényes vonatjeggyel száll fel a szerelvényekre, úgy az utasnak sem kell elfogadnia, ha megtéveszti őt a késési információkkal a vasúttársaság.
Jó dolognak tartjuk, hogy a MÁV-Start mindenki számára elérhetővé teszi térképes formában a vonatok pontos helyét és esetleges késését, ugyanakkor látszólag véletlenszerűen jelennek meg a késések indokai, gyakran a napnál is világosabban valótlan információt tartalmazva. Ha a semmitmondó, sokszor teljesen valótlan indokok helyett a vonatok késésének valódi okát jelenítenék meg az alkalmazásban, illetve a vonaton utazó és a vonatra váró utasokat is megfelelően tájékoztatnák, valószínűleg ők is sokkal megértőbbek lennének a vasúttársasággal szemben. Érthetetlen továbbá, hogy 5 perc késésig miért nem számít annak a vonat későbbi érkezése, holott sok esetben ezen múlik egy csatlakozás elérése.
A térképes felületen a késések indokai rendkívül általánosak, de ami nagyobb probléma, hogy még így sem fedik sok esetben a valóságot. Találkozhatunk “Csatlakozásra várás miatti késéssel” a végállomásukon szimplán késve fordult vonatok esetében, és szinte bármilyen esetre ráhúzható a “Más vonattól átvett késés”, “Műszaki ok miatti késés” vagy “Utasforgalmi ok miatti késés”.
 

Mindez több szempontból is elfogadhatatlan. Így lehetetlen a MÁV-nak, vagy akár a felettes minisztériumnak pontos statisztikát vezetni a késések okáról, ami nélkül pedig esély sincs arra, hogy a valódi problémákra és technológiai nehézségekre objektíven rávilágítsanak. Az utasok pedig már csak legyintenek a végeláthatatlan, napi utazásaikat megkeserítő késésekre, az indoklásokat pedig nem hiszik el, amiatt, hogy azok sokszor teljesen hamisak.

 
Az évek óta fennálló helyzet sürgős megváltoztatása érdekében a MÁV-csoport vezetéséhez fordulunk, hogy az utazóközönség megtévesztése helyett valós és használható információt biztosítsanak a vonatok késéséről és annak okairól.
 
A következő intézkedéseket várjuk a MÁV-csoport vezetésétől:
  • Kezdésként tárják fel az október 8-án reggel adott hibás tájékoztatás okát, és 30 napon belül tegyék közzé a korrekt és valós okokat.
  • Az utas számára megtévesztő és következetlen, vagy teljesen fals késési információk helyett vezessenek be egyértelmű és teljes körű késési kategóriákat, azok pontos fogalmi és tartalmi meghatározását. Azokat következetesen és közérthetően alkalmazzák az utazóközönség felé akkor is, ha a késésnek több, halmozódó oka van.
  • A jövőben nem elegendő, ha a késési indoklások csak a MÁV appban jelennek meg, ugyanezt a részletes tájékoztatást meg kell adni az állomáson várakozó utasoknak is, valamint a szerelvényeken utazók számára is.
  • Vizsgálják felül, a késések bekövetkeztekor a szervezeti hierarchián belül hol kerül meghatározásra a késés Vonatinfón megjelenített indoka, milyen döntési és ellenőrzési folyamatokon megy keresztül, mire kikerül az oldalra.

Ezeken felül elvárjuk, hogy a téves, valótlan késési indoklások helyett kérjen elnézést az utasaitól visszamenőlegesen is, a jövőben pedig valid kategóriákat és tisztességes tájékoztatást nyújtson a késéseket illetően.
 
A fentiekkel kapcsolatban várjuk a MÁV-csoport válaszát és magyarázatát, illetve a késésekkel kapcsolatos jövőbeni utastájékoztatás módjának kommunikálását. Természetesen az utasok fő érdeke a vonatok pontos közlekedése, de amíg ez nem valósul meg, a korrekt tájékoztatás a MÁV-csoport és az ITM érdeke is kell hogy legyen.