Most Te is tehetsz a jobb vasúti menetrendért! – regionális vasútvonalak

Július 15-éig várja a közlekedésért felelős minisztérium a lakosság észrevételeit a jövő évi vasúti menetrendhez. Álláspontunk szerint számos fejlesztés várat magára, mely a tervezet szerint jövőre sem valósul meg, ezért minden követőnket arra biztatjuk, jelezze észrevételeit, így ösztönözve a döntéshozókat egy jobb menetrend bevezetésére. Most a vidéki regionális vasútvonalak kapcsán foglaljuk össze a legfontosabb pontokat, ahol változásra lenne szükség.

A regionális vasútvonalak évtizedek óta a magyar vasút mostohagyermekei: a bezárásokon és ritkításokon kívül többségükön semmi sem történt a ’80-as évek óta, így nem meglepő, hogy utasaik nagy részét elveszítették. Pedig számos külföldi példa mellett néhány hazai eset is mutatja, hogy jól átgondolt fejlesztések könnyen vissza tudják csábítani az utasokat és jelentősen megkönnyítik a helybéliek életét, növelve a vidék lakosságmegtartó erejét. Ez történt például a helyiek összefogása nyomán fejlesztett Debrecen–Nagykereki vasútvonalon, vagy a GYSEV által átvett Szombathely–Szentgotthárd szakaszon.

Ennek ellenére a közzétett menetrendtervezet semmilyen változást nem tartalmaz a mellékvonalakat illetően. Nemcsak hogy fejlesztés nincs tervben, de még az értelmetlen “járványügyi menetrendek” eltörléséről sincs szó. Mint arról sokszor beszámoltunk, ezeket a menetrendeket 2020 nyarán vezette be a megrendelő Innovációs és Technológiai Minisztérium, és ezzel az ország vasúti mellékvonalainak zömén szüntette meg a vonatok java részét. Ugyan az országos felháborodás hatására a legtöbb vonalon visszatért a korábbi menetrend, 14 vonalon, összesen 570 kilométeren továbbra sem állt helyre a vasúti közlekedés – az itt élők továbbra is elszenvedői a megnőtt menetidőknek, plusz átszállásoknak.

Álláspontunk szerint a járványügyinek nevezett menetrendeket mielőbb vissza kell vonni – fontos, hogy ezt minél több érintett jelezze az egyeztetésen. Ez azonban még nem elég a használható szolgáltatáshoz: a mindössze napi néhány vontatot tartalmazó menetrendek szintén nem versenyképesek, ezért mindenhol legalább 2 óránként közlekedő járatokra lenne szükség. Ezen kívül a fővonali vonatokhoz való jó csatlakozásokat, a buszokkal való összehangolást és a turisztikai célpontok (pl. Szilvásvárad, Zemplén, Szatmár) jobb kiszolgálását érdemes még kérni a döntéshozóktól.

Egyesületünk szerint elfogadhatatlan az észak-balatoni vasútvonal tervezett téli menetrendje: május közepéig, illetve szeptember közepétől ugyanis napi három gyorsvonat kivételével a Balaton keleti medencéjébe továbbra is csak átszállással, Balatonfüreden túlra pedig két átszállással lehetne eljutni. Ez 23 milliárd forint elköltése után az év kétharmadában semmilyen érzékelhető fejlődést nem jelentene, sőt a Balaton nyugati medencéjébe utazóknak a villamosítás előtti helyzethez képest plusz egy átszállást eredményezne. Álláspontunk szerint a balatoni elő- és utószezoni menetrendi időszakot május elejéig, illetve szeptember végéig ki kell terjeszteni, a téli időszakban pedig a tervezett Székesfehérvár-Balatonfüred személyvonatok helyett továbbra is közlekedtetni kellene kétóránként a közvetlen budapesti kapcsolatot biztosító Katica InterRégió vonatokat.

Kérünk, hogy a fenti szempontok mentén írd meg saját észrevételeidet a minisztériumnak július 15-éig az alábbi honlapon:https://www.kti.hu/menetrend-tervezetHa jó a szolgáltatás, többen választják az autózás helyett a vasutat, hozzájárulva a településeinket tönkretevő levegőszennyezés, zaj, dugók és közúti balesetek visszaszorulásához. Segíts Te is elérni közös célunkat!