Kevesebb Balaton, Keszthely off

Szeptember 14-től naponta kilencből hét közvetlen gyorsvonatot megszüntetnek Budapest és Keszthely között a MÁV-csoport honlapján közzétett menetrendi módosítás szerint. Teszik ezt annak ellenére, hogy augusztus 1-től ezen a viszonylaton az expresszbuszok jelentős részét a MÁV és a Volán összevonásának egyik első lépéseként törölték, az utasoknak pedig a gyorsvonatokat ajánlotta a Volánbusz tájékoztatója.

A MÁV-Start korábban éppen fejleszteni tervezte ezt a kapcsolatot: eddig a nyári időszakot kivéve a keszthelyi és a nagykanizsai gyorsvonatok kétóránként, Budapesttől Balatonszentgyörgyig összekapcsolva közlekedtek, ott a kocsikat szétkapcsolták és különböző irányba mentek tovább. A vasúttársaság eredeti szándéka az volt, hogy szeptembertől teljesen külön közlekedtessék a két vonatot, így elkerülve a szerelvény kettébontásának körülbelül negyedórás procedúráját, valamint Budapest és a Balaton déli partja között óránkénti ütemes közlekedést biztosítva. Ezzel Budapest és Székesfehérvár között egész nap félóránként közlekednének a gyorsvonatok. A keszthelyi gyorsokkal a Balaton északi partjára utazók is nyernének: a folyamatban lévő villamosítás miatt szeptember végétől egészen júniusig nem fognak járni a vonatok Székesfehérvár és Balatonfüred között, azonban keszthelyi gyorsvonatokhoz csatlakozó pótlóbuszokkal kétóránként kapnának viszonylag gyors budapesti és székesfehérvári kapcsolatot az északi part települései.

Ahogy az már máskor is előfordult, az Innovációs és Technológiai Minisztérium és a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) “szakértői” ezúttal is keresztbe tettek a MÁV ambiciózus elképzeléseinek. Információink szerint Palkovics László miniszter, Mosóczi László államtitkár és Homolya Róbert MÁV elnök-vezérigazgató az elmúlt hetekben szabadságukat töltve nem foglalkoztak az üggyel, az ITM Közlekedési Szolgáltatások Főosztálya és a KTI munkatársai pedig a jól megszokott reflexeket követve, görcsös spórolásból semmilyen fejlesztést nem engedélyeztek, így a nagykanizsai vonatok gyorsítására a keszthelyi vonatrész megszüntetése maradt az egyetlen megoldás. Ennyit ér tehát a döntéshozóknak Keszthely és a környező települések több mint harmincezer lakosa és a közkedvelt régióba induló évi több százezer turista: másfél hónapon belül megszüntetnék a közvetlen buszok után a gyorsvonatokat is, mindezt anélkül, hogy bárki véleményét is megkérdeztek volna a változtatásról. 

Álláspontunk szerint a módosítást azonnal vissza kell vonni, helyette a vasúttársaság eredeti terveinek megfelelő menetrendet kell bevezetni: a Balaton déli partján egész évben óránkénti gyorsvonati közlekedésre és a közvetlen keszthelyi vonatok megtartására van szükség. Az ITM és a KTI hanyag és kishitű, a költséghatékonyság helyett a költségcsökkentést szemük előtt tartó “szakértőit” felelősségre kell vonni, hiszen már sokadjára követik el ugyanazokat a hibákat. A vasút a közösségi közlekedésben betöltendő, a MÁV-Volán összevonással elérni kívánt gerincjárati szerepéhez átgondolt fejlesztésekre és utasbarát menetrendre, nem pedig eszetlen spórolásra és fűnyíróelv-szerű rombolásra van szükség!