Ismét pert nyertünk a MÁV ellen: ki kell adniuk a mellékvonalak pályadiagnosztikai adatait
Tavaly nyáron publikálta a Magyar Közlekedési Klub és a KT azt az igazságügyi szakértői jelentést, amely feltárta: a MÁV felelőtlen pályagazdálkodása egy dunántúli vasútvonalon már a vasúti közlekedés szabotálásáig fajult. Mivel a helyzet tisztázása helyett a vasútvállalat csak a rémhírkeltéssel való vádaskodásig jutott és azóta is sunnyog, folytatjuk a munkát.
Ennek első állomása a közadatper, amit a K-Monitor jogi segítségével azért indítottunk, hogy a MÁV Pályaműködtetési Zrt. kiadja a mellékvonalak legutóbbi állapotfelmérése során készült ún. mérővonati diagramokat. Többek között az így megmért adatok és vonatkozó vállalati utasítások alapján állapítják meg a pálya romlása miatt szükséges sebességkorlátozásokat, így az adatok megismerésével ellenőrizhető, hogy a MÁV szakszerűen jár-e el. Az első fokon eljáró Fővárosi Törvényszék igazat adott érvelésünknek, miszerint ezek közérdekű adatok, és kötelezte a pályavasutat, hogy hozzák nyilvánosságra a dokumentumokat. Az ítélet nem jogerős.
Célunk továbbra is világos: a tavaly a Csorna–Pápa vasútvonalon leleplezett indokolatlan sebességkorlátozások után újabb vasútvonalak vizsgálatával a felelőtlen pályagazdálkodás minél több visszásságát felfedni, valamint feltárni, rendszerszintűen zajlik-e a mellékvonali vasúti közlekedés szabotálása.