Az utóbbi hetek hőhulláma ismét ráirányította a figyelmet a MÁV kritikus járműhelyzetére, azon belül is a klimatizáltság általános hiányára. A probléma főleg az InterCityket és a fővonali személyvonatokat érinti – míg az előbbiekben gyakran kis teljesítményű légjavítóval felszerelt vagy klimatizálatlan, “nem IC minőségű” kocsik közlekednek, utóbbiakból szinte teljesen hiányzik a légkondicionálás. Az elővárosi és mellékvonali szegmensben a helyzet valamivel jobb, az itt közlekedő motorvonatok utastere vagy már gyárilag klimatizált, vagy a klímásításuk folyamatban van – ilyenek pl. a Bz motorkocsik.
A klímahelyzetet súlyosbítja, hogy látszólag nem sikerült a MÁV-Start személykocsijainak helyzetét stabilizálni a járműkarbantartás oligarcháknak történt kiszervezése árán sem, a vasúttársaságot ismét felkészületlenül érte a balatoni szezon, s a vele járó járműigény. Nyár elején ugyanis a MÁV 398 darab, klímás vagy légjavítóval felszerelt IC minőségű kocsijából 72 darab (18%) üzemképtelen volt. Ennek eredménye, hogy a balatoni vonatokban közlekedő IC-kocsikat a kelet-magyarországi vonatokból kell kinyerni, tovább nehezítve a vasúti szolgáltatásfejlesztés által amúgy is elhanyagolt Alföldön vonattal közlekedők életét.
Ezt jól példázza a Békés IC, amelyek közül az utóbbi időben minden másodikban egyáltalán nincs klimatizált vagy légjavított InterCity minőségű kocsi. Ez azt jelenti, hogy az utas örülhet, ha kétóránként eljut az ötvenezres megyeszékhelyre a nyári melegben elfogadható utazási körülmények között.
Két éve valós esély mutatkozott, hogy a távolsági vonatok járműhelyzete középtávon javulni fog: az akkori Technológiai és Ipari Minisztérium 39+10 IC-szerelvény beszerzésére írt ki feltételes közbeszerzést, melyek beszerzése szolgáltatásvásárlás keretében, a költségvetés jelentős egyszeri megterhelése nélkül történt volna – hasonlóan ahhoz, ahogy a Kormány most EIB-hitel felvételével próbálja az elmúlt évek költségvetési megszorításai miatt tarthatatlanná vált palyaállapotokat tűzoltásszerűen kijavítani.
Ezeknek a szerelvényeknek a beszerzésével pár éven belül szinte a teljes magyar IC-hálózat klímás szerelvényekkel működhetett volna – ez Lázár János miatt hiúsult meg, aki kinevezése után azonnal visszavonta a közbeszerzési kiírást, mindezt pedig a lehetséges nyertes Siemensre utalva annyival indokolta, hogy “németekkel nem barátkozunk”.
Az idei hőhullám kiváló alkalom arra, hogy a miniszter a “nem IC minőségű” kocsikban izzadó utasoknak magyarázatot adjon, milyen közérdek fűződik ehhez a nem-barátkozáshoz, valamint hogy a MÁV-Start szakmai hibákkal teli, komolyanvehetetlen járműstratégiáján felül konkrét vállalást tegyen arra, mikorra válnak a feláras vonatok teljeskörűen klimatizálttá.