Már régóta váratott magára, hogy a Volánbusz átlépjen a 21. századba, és biztosítsa az autóbuszokon a bankkártyás fizetést, illetve az online jegyvásárlás lehetőségét. Most úgy tűnik, utóbbi úgy-ahogy megvalósult: a járványügyi helyzetre való tekintettel 2020. március 23-án bevezették a mobil jegyvásárlási lehetőséget a Volán járatokon. A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. által üzemeltetett rendszert annak minden előnyével és hátrányával a budapesti mobiljegy kapcsán már megismerhettük.
Egyesületünk üdvözli a gyors intézkedést, valóban fontos volt az online értékesítési csatornák kiterjesztése, azonban a felület nehezen használható és számos problémával küzd. A kialakult helyzet miatt sebtében összetákolt “fejlesztést” a Volánbusz és a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. véglegesnek szánja, mi azonban korántsem tartjuk alkalmasnak arra, hogy hosszabb távon valós alternatívát nyújtson a papíralapú jegyre.
Mivel az alkalmazás nem rendelkezik utazástervező funkcióval, ezért az utazási távolságot, és ennek hiányában az árat sem tudja kiszámolni. Az utazástervezéshez és a távolság meghatározásához a menetrendek.hu oldal segítségére van szükségünk, hogy manuálisan megtervezzük az utazásunkat. Miután a hírek és reklámok útvesztőjében mindez sikerült, a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. alkalmazásában ugyancsak nekünk kell kiválasztanunk a megfelelő kilométerövezetet és az utazás idejét, majd csak ezután tudjuk megvásárolni a jegyet. A vásárlási folyamat nehézkes és időigényes, a nem konkrét viszonylatra vásárolt jegy számtalan hibalehetőséget rejt a vásárlás és az ellenőrzés terén is. Emellett a Volánbusz honlapján nincs egyértelmű tájékoztatás a jegyellenőrzés módjával, az átszállások kezelésével és a távolsági kiegészítő jegyekkel kapcsolatban sem.
Egyesületünk álláspontja szerint hosszabb távon olyan egységes országos jegyrendszerre, és ehhez olyan értékesítési csatornára van szükség, ami utazástervezésre, valamint jegy- és bérletvásárlásra egyaránt alkalmas, közlekedési módtól és közigazgatási határoktól függetlenül. A felületnek alkalmasnak kell lennie arra, hogy ugyanazon a felületen lehessen utazást tervezni és jegyet vásárolni helyi tömegközlekedéssel, busszal és vonattal, illetve ezek kombinációjával történő utazásokra.
A bevezetett rendszer nem orvosolja ezt a problémát, így például egy Érd–Visegrád utazáshoz továbbra is legalább három különböző jegyet kell vásárolni, ehhez pedig négy különböző alkalmazásra is szükségünk lehet. A menetrendek.hu budapesti helyi közlekedéssel nem tervez, így egyszerűbb, ha utazásunkat például a Google Térképen tervezzük meg. Ezután megvásárolhatjuk vonatjegyünket a MÁV alkalmazásból, a budapesti vonaljegyet útközben automatából (hiszen ez a termék mobiljegyként nem érhető el), a volán járatra pedig a Közlekedési mobiljegy alkalmazásból vehetünk jegyet, de a kilométerövezet kiválasztásához a menetrendek.hu-ra is szükségünk van.
A mobiljegy bevezetése összességében egy fontos és gyors intézkedés a jelenlegi helyzetben, azonban a rendszernek rengeteg hiányossága van, több nehezítő tényező lassítja a vásárlást. Mivel az alapvető koncepció is hibás, ezért a mobiljegy mostani formájában csak a jelenlegi rendkívüli helyzet kezelésére alkalmas, még továbbfejlesztve sem jelentene megfelelő alternatívát az utasok számára.