Városi autópályák helyett ideiglenes kerékpársávokra van szükség – az autóforgalom már nem lehet akadály

Az elmúlt hetekben gyökeresen megváltozott az emberek élete, ki-ki a maga módján próbál alkalmazkodni az új életmód kihívásaihoz. Ha már a szokásainkat újragondoljuk, érdemes városainkat is a megváltozott körülményekhez igazítani. A közlekedést és a városhoz való viszonyulásunkat új szemlélet mentén kell megváltoztatni. Ennek egyik eszköze lehet a közterületek ideiglenes újraosztása, kerékpársávok kijelölése. A kísérleti időszakban szerzett tapasztalatok az utcák, terek későbbi, végleges átalakítását is megalapozhatják.

A járvány elterjedésével a városokban fokozatosan csökken a gépjárműforgalom, és egyre többen közlekednek kerékpárral. A rendkívüli helyzetre való tekintettel a budapesti közbringarendszer, a Bubi kedvezményesen használható, így a kihasználtsága is megnőtt. A megváltozott igények miatt és a lakosság egészségének védelme érdekében világszerte több nagyváros, köztük Berlin, New York, Bogotá és Mexikóváros is ideiglenes kerékpársávok kijelölésébe kezdett. New Yorkban ideiglenes sétálóutcákat is kialakítanak, ahol az emberek egymástól biztonságos távolságot tartva sétálhatnak.

Értesüléseink szerint a városvezetés részéről Budapesten is megvan a szándék hasonló fejlesztésekre. Erre ideális terepnek tartjuk azokat a városi autópályákat, ahol a 2×2 vagy 2×3 sáv mellett nem jut hely a biciklivel közlekedőknek. Ilyen többek között a Nagykörút, a Kossuth Lajos utca–Rákóczi út tengely, az Üllői út és a Váci út. Ezeken a helyeken már hosszú ideje igény lenne a kerékpár-közlekedés fejlesztésére. Ideiglenes sétálóutcának pedig alkalmas lenne például a Király utca és a Kazinczy utca.

Egyesületünk javasolja, hogy első lépésként a Nagykörúton kezdődjön el az ideiglenes kerékpársáv kijelölése. Itt jelenleg 6 sávot foglalnak el az autók, a kerékpározók pedig csak a forgalmi sávban haladhatnak. Annak ellenére, hogy az autók közötti lavírozás sokak kedvét elveszi a városban kerékpározástól, mégis sokan járnak erre biciklivel. A korábbihoz képest jelentősen lecsökkent autóforgalom nem indokolja 2×2 forgalmi sáv fenntartását, ehelyett végig irányhelyes kerékpársávot kellene kijelölni. Ez – ideiglenes buszsávokhoz hasonlóan – 1-2 nap alatt kivitelezhető lenne.

A következő hónapokban várhatóan tovább fog csökkenni a gépjárműforgalom, a kerékpár az autózásra és a tömegközlekedésre is reális alternatíva lehet. A kerékpársávok segíthetnek a tömegközlekedés tehermetesítésében, illetve a zsúfoltság csökkentésében is. A kerékpározásnak fontos szerepe lehet a bezártság során megnövekedett mozgáshiány leküzdésében – ráadásul úgy, hogy nem kell az embereknek közel kerülniük egymáshoz. A rendszeres testmozgás erősíti az immunrendszert, ezzel a megbetegedések kockázatát is csökkenti.

A jelenlegi helyzetben különösen fontos a védtelenebb közlekedők, a gyalogosok és a kerékpározók védelme és a balesetek elkerülése. Az egyenes, üres utak, a kiürült városi autópályák száguldozásra ösztönzik a gépjárművezetőket, ez növeli a balesetek kockázatát is. A biztonságos közlekedés feltételeinek megteremtéséhez szükséges a Főváros, a közútkezelő és a rendőrség összehangolt munkája. A rendőrségnek és a közterület-felügyeleteknek gyakoribb ellenőrzésekkel és szigorúbb büntetésekkel kellene visszaszorítania a kerékpársávon parkolást, így az ebből eredő balesetveszélyt is csökkenteni lehet. De a legfontosabb az, hogy a városban közlekedve figyeljünk egymásra, különösen a védtelenebb közlekedőkre.

Egyesületünk kéri a Főváros vezetését, hogy tegyen meg mindent a gyaloglás és a kerékpározás feltételeinek javítása érdekében, és minél hamarabb kezdje el a nagykörúti ideiglenes kerékpársávok kijelölését. Ezt pedig kövessék további ideiglenes kerékpársávok, hiszen a járványügyi helyzet várhatóan még hónapokig fenn fog állni. Támogatjuk a Magyar Kerékpárosklub hétfőn közzétett javaslatcsomagját annak érdekében, hogy Budapesten új lendületet kapjanak a kerékpározást segítő fejlesztések, hiszen szemléletváltásra, a városi közlekedés újragondolására van szükség.

Frissítés: A Fővárosi Önkormányzat és a BKK megfogadta javaslataink egy részét: elkezdték a régóta tervezett Bartók Béla úti és Tétényi úti kerékpársávok felfestését, ideiglenes biciklisávokat pedig az Üllői úton, a Rákóczi úton és a Baross utcán.