Terjedő jó gyakorlat: 2025-től Erzsébetvárosban is fizetős a lakossági parkolás

A budapesti fizetős parkolási övezet túlnyomó részével egyezően Erzsébetváros közterületein is lényegében ingyen parkolhattak mostanáig a helyi lakosok. Érdemi korlátozás hiányában a régóta kezelhetetlen mértékű autóáradat káros hatásai – szabad parkolóhelyek hiányából származó konfliktusok, közterületek minőségének degradálódása, környezetszennyezés és baleseti kockázat – súlyát mérlegelve a helyi önkormányzat a mai napon döntött: jövő évtől lakásonként az első autó után évente 36 ezer, a második autó után 72 ezer forint (plusz adminisztrációs díj) ellenében parkolhatnak a helyben lakók. Nyugdíjasok, idősek és nagycsaládosok 50% kedvezményben részesülnek.

A közterületen kívüli parkolóhelyek, garázsok árához, és egy autó használatának költségéhez képest elenyésző parkolási díj hatása várhatóan mérsékelt lesz. A huzamosabb ideig nem vagy ritkán használt autók egy részét a tulajdonosok elviszik a zsúfolt utcákról, ezáltal csökkenhet a parkolóhelyek jelenleg kezelhetetlenül magas kihasználtsága, és eseti jellegű köztér-átalakításokra is tér nyílhat. Összességében azonban az autóhasználat csökkentésének, az autók közterületen kívüli tárolásának hathatós ösztönzésére a bevezetendő díj nagyságrendjénél fogva nem alkalmas. Érzékelhető léptékben nem fog csökkenni az utcai parkolás mértéke, így az általa a közterületekre és a helyi életminőségre gyakorolt káros hatások sem. Sajnálatosan az önkormányzat a döntéshez kapcsolódóan semmilyen érdemi hatásvizsgálatot nem végzett, még a parkoló autók számának várható alakulásáról sem.

Jelképes első lépésként helyesnek tartjuk az irányt, de a fokozatosság jegyében a következő időszakban jelentősebb lakossági parkolási díj bevezetése, és az utcák, terek alapoktól való, emberközeli átalakítása nélkül a helyi életminőségre gyakorolt hatás is csak jelképes lehet. Erzsébetvárosban sajnos bőven lenne tere a szemléletváltásnak, miután az önkormányzat vezetése az elmúlt 5 évben is minden közterület felújítása során az autóközpontú tervezés szemléletét érvényesítette, nem hozva létre létre új zöldterületeket, ami még a budapesti belső kerületek között is példátlan.

Fotó: Váli Miklós / MTI