Szükség van a városi közlekedés átalakítására, a városlakók igényeinek előnyben részesítésére

Az elmúlt hetekben számos fővárosi főúton jelöltek ki új kerékpársávokat. Múlt hétvégén lezárták a pesti alsó rakpartot az autóforgalom elől, amelyet így a korzózók és a biciklisek vettek birtokukba. Az autóforgalom prioritásának megbolygatása heves vitákat váltott ki a közéletben. Sokan nem értik, mi értelme a város főútjain csökkenteni a kapacitást, mások dugókat vizionálnak. Fontos látni, hogy bár elsőre furcsának tűnhet, a város autóforgalmának csökkentése és az autók számára biztosított hely felszabadítása a helyes lépés. Az átállás ugyan nem egy pillanat alatt történik, de máris látható jelei vannak: számos budapesti úton döntött rekordot a kerékpáros forgalom.

Sokszor visszatérő, demagóg kritika, hogy miért azokat hozzák hátrányba, akik a gépjárművük után fizetett adóval járulnak hozzá az utak fenntartásához. Azonban ha ezzel szembeállítjuk, hogy a városi közlekedésből eredő légszennyezés csak 2016-ban 412 000 ember korai halálához vezetett, rögtön más képet kapunk. Emellett a légszennyezés jelentős gazdasági károkat okoz. Csak Magyarországon évi 560 milliárd forintra rúgnak az emiatt fellépő egészségügyi költségek. Budapesten ez a szennyezés elsősorban az autókhoz köthető, ezért itt kell beavatkozni.
Nem szabad figyelmen kívül hagyni a közlekedésből fakadó halálos balesetek számát sem, amiben a magyar főváros sajnos éllovas. Mind 2018-ban, mind 2019-ben 49-en vesztették életüket közúti balesetben Budapesten. Erre igenis megoldás a sebesség csökkentése, valamint az elsősorban a gyalogosok és biciklisek igényeit és a védtelenebb közlekedők biztonságát szem előtt tartó infrastruktúra.

Az autóforgalom elsőbbségének visszaszorítása nyilvánvaló módon konfliktusos, hiszen a ‘70-es évek óta elsőbbséget élvezett minden más közlekedési móddal szemben. Ennek egyik kiváló példája a városi parkolás. Ahogy a lenti 2013-as graz-i felmérés mutatja, az autók tárolása irreálisan sok városi közterületet foglal el, ez az arány nem sokkal jobb Budapesten sem. Ezért is lenne fontos az autós közlekedést ösztönző ingyenes parkolás mielőbbi megszüntetése. Fontos lenne még a kerületi lakosok által kiváltható parkolási engedélyek felülvizsgálata, mert hiába csökken az autós forgalmi sávok száma, ha a belvárosban bárki jóval a piaci ár alatt tárolhatja a gépjárművét.

A felszabaduló hely lehetőséget ad az autózás alternatíváinak fejlesztésére. Ilyen például az összefüggő kerékpáros infrastruktúra, amely sokat fejlődött Budapesten az elmúlt hetekben. Persze átmenetileg lehetnek torlódások, de a forgalom igazodik az új rendhez, és egyre többen ülnek majd kerékpárra, ha látják, hogy biztonságos. Építkezések, terelések idején korábban is láthattuk, hogy néhány nap alatt átalakul a forgalom és megszűnnek a dugók (távhővezeték-építés a Kossuth Lajos utcán, M4-es metró építése vagy a nagykörúti villamos felújítása alatt). A másik fontos beavatkozási területet a rakpartok jelentik, amelyek kiváló lehetőséget biztosítanak a relaxációt szolgáló közterületek kialakítására. A múlt hétvégi lezárás már bizonyította, hogy van igény a városlakók részéről a rakpart használatára. Itt az ideje, hogy folyóparti városként Budapest is kihasználja remek adottságait. Hosszú harcok árán Párizsban nagy sikere lett az átalakításoknak, a Szajna-parti promenád nagy kedvence a francia főváros lakóinak.

Fontos látni, hogy mind az ideiglenes kerékpársávok, mind a rakpart hétvégi lezárása nem végleges állapot. Ha véget ért a járvány, és a városlakók megszerették és használatba vették az eddig csak autók számára elérhető közterületeket, a tapasztalatok figyelembevételével megtörténhet azok átépítése. Például a Nagykörút esetében helyet cserélhet a parkoló- és a kerékpársáv, a kerékpárosok nagyobb védelme érdekében. A rakparton megjelenhetnek új utcabútorok és zöldfelületek, hogy igazán a pihenés és a társas érintkezés fóruma lehessen. Így Budapest is csatlakozhat azon városok sorába, ahol az ott lakók életminősége újra prioritást élvez az autóforgalom kényelme előtt. A tisztább levegő és a kisebb zajszennyezés hatására a lakások értéke is megnő, valamint fellendül a kereskedelem.

Megállapítható, hogy a járványhelyzet miatt elkezdődött átalakítások hatására Budapest jó irányba változott, azonban fontos a fokozatosság. Jó lenne, ha az ideiglenesnek nevezett kerékpársávok a tesztidőszak után is megmaradnának. A korlátozások fokozatos feloldása nyomán ideje minél hamarabb megszüntetni az ingyenes parkolást, és elkezdődhet a parkolási kedvezmények felülvizsgálata, illetve a közterületi parkolóhelyek számának fokozatos és ütemezett csökkentése. Látszik, hogy van igény a változásra. Számos fővárosi útszakaszon rekordot döntött a biciklisforgalom (Bartók-Kelenföld 3600/nap, Nagykörút 1600/nap, Bem rakpart 6000/nap). Az autóforgalom primátusának megszüntetése helyes és időszerű lépés. Egyesületünk reméli, hogy hamarosan újabb intézkedések követik, hiszen látszik: a városlakók hamar alkalmazkodnak az új felosztáshoz.

Források:
https://index.hu/…/a_legszennyezettseg_tobb_embert_ol_meg_…/

Korábbi írásaink a témában:

A nagykörúti kerékpársávról: https://www.kozlekedotomeg.hu/…/hamarosan-elkeszul-a-nagyk…/

A Lánchíd felújításáról: https://www.kozlekedotomeg.hu/…/az-autoknak-nincs-helye-a-…/

Az Index véleménycikke a témában: https://index.hu/…/eszrevesszuk-e_a_szelvedo_mogul_hogy_el…/