”Nem fog budapesti ügyekkel foglalkozni” Tarlós István, most mégis szabotálni próbálja a fővárosi közösségi közlekedés fejlesztését

Nehéz szavakat találni azon javaslatok kapcsán, amelyeket Tarlós István írt össze a kormány számára egy két hónappal ezelőtti levélben. A jelenleg miniszterelnöki megbízottként dolgozó egykori főpolgármester nemrég megerősítette a reggel kiszivárgott levél valódiságát, és továbbra is fenntartja az abban leírtakat annak ellenére, hogy októberben leszögezte: nem kíván budapesti kérdésekkel foglalkozni. A javaslatokat a koronavírus-járvány miatti korlátozások apropóján valósítaná meg, azonban többnek is jelentős hosszútávú következményei lennének – lássuk, miről is van szó!

Tarlós István szerint:

  • “most lenne megfelelő alkalom sietve összevonni a MÁV-ot és a Volánt. A MÁV szárnyvonalain gyér a forgalom, a Volán ezt könnyen kiválthatná”;
  • időben elcsúsztatható, de akár véglegesen elhagyható a fogaskerekű-projekt (felújítás és meghosszabbítás), mert kicsi az utasforgalma, használata inkább nosztalgikus időutazásnak tekinthető, és autóbusszal könnyedén kiváltható;
  • felesleges a libegő felújítása, mivel „megszűnőben az érdeklődés iránta”;
  • elvethető az M2-es metró és a gödöllői HÉV összekötése, mert nagyon drága és nem gazdaságos;
  • elmaradhat a budai fonódó második üteme is, ami a BudaPart lakóparkot és irodanegyedet kötné be a közösségi közlekedési hálózatba, mivel az „oda pályázó emberek jövedelmi átlagszínvonala úgysem azt ígéri, hogy tömegközlekedésre hangolódnának”;
  • halasztható az M3-as metróvonal Káposztásmegyerig történő meghosszabbítása, sőt a középső szakasz felújítása is;
  • halasztható a 2-es villamos vonalának felújítása.

Összességében az látszik, hogy Tarlós István továbbra is képtelen elszakadni attól a szemlélettől, hogy a tömegközlekedés egy szükséges rossz, amit a lehető legkevesebb pénzből kell elégséges szinten megoldani – hiszen akinek van pénze, úgyis autóval jár. Bár a jelenlegi járványhelyzet középtávon várhatóan valóban visszaszorítja némileg a közösségi közlekedés népszerűségét, hosszabb távon ugyanúgy létfontosságú szerepet kell, hogy betöltsön a nagyvárosok életében. Korábbi munkahelyük elvesztése után sokan lesznek kénytelenek messzebbre ingázni, ezért a lakosság mobilitásának biztosítása különösen fontos a gazdaság újraindítása szempontjából.

A konkrétan felsorolt projektek kritizálása azért is nehezen érthető, mivel ezek tervezése mind az ő főpolgármesteri időszaka alatt kezdődött meg. Bár a prioritásokról és a sorrendről lehet vitatkozni, azonban az nem kérdés, hogy ezekre végső soron szüksége van a városnak:

  • A fogaskerekű felújítása valóban nem a legjobb megtérülési mutatókkal rendelkezik, azonban a járat a budapesti közlekedés egyik történelmi jelentőségű kuriózuma, bezárása épp ezért nem lehet opció. A napsütéses tavaszi, őszi hétvégéken, vagy ha télen leesik a hó, tömegek indulnak a Normafára – jelentős részük autóval, ezért nem ritkán kilométeres torlódás alakul ki, a parkolók megtelnek. A dugóban álló buszoknál kényelmesebb, gyorsabb utazást biztosítana a meghosszabbítani tervezett fogaskerekű a Hegyvidék lakóinak és a kirándulóknak egyaránt.
  • A libegő inkább turisztikai, mintsem közlekedési kérdés – azonban a bezárás felvetését ez esetben sem tartjuk szerencsésnek: Zugligetben megszokott látvány a libegő bejáratánál kígyózó sor, ez nem arra utal, hogy megszűnt volna az érdeklődés iránta. A XII. kerületi önkormányzat nemrég a libegő további fejlesztéséről döntött.
  • Az M2-es metró és a gödöllői hév összekötése számos vita tárgyát képezte eddig is: bár most több más, fontosabb beruházás miatt valóban hátrébb került a prioritási listán, fenntartjuk, hogy hosszú távon ez egy hasznos fejlesztés lenne. A hév járművei és infrastruktújára rendkívül elavult, ezért akkor is milliárdokat kell költeni rá a közeljövőben, ha nem kötik össze a metróval.
  • A Műegyetem rakparti villamosvonal kész kiviteli tervekkel rendelkezik, melyeket a BudaPart beruházója maga készíttetett el: így minden adott lenne ahhoz, hogy ez a projekt mielőbb megvalósuljon. A vonalra nemcsak az új lakóparknak lenne nagy szüksége, hanem nagyban javítaná a BME, az ELTE és az Infopark belváros felőli megközelíthetőségét is.
  • Az M3-as metró meghosszabbítása szintén nem a fontossági sorrend elején található jelenleg – ettől azonban hosszútávon szükség van rá. A vonal folyamatban lévő felújítását félbehagyni teljesen nonszensz döntés lenne: kevesebb embernek okoz kényelmetlenséget a középső szakasz lezárása, amíg sokan otthonról dolgoznak.
  • A 2-es villamos rakparti szakaszának felújítása évek óta időszerű lenne: nem csak a sebességkorlátozások megszüntetése miatt fontos ez, hanem ahhoz is szükséges, hogy korszerűbb, alacsonypadlós villamosok járhassanak a város egyik legforgalmasabb vonalán.

Országos szintű témákban semmi újat nem mond Tarlós István: a vidéki közlekedés problémáit vonalbezárásokkal és járatritkításokkal orvoslni akaró, ezeréves, lejárt lemezt teszi fel. Szomorú, hogy még mindig vannak, akik ebben látják a megoldást – hiába bizonyosodott be többek között 2007-ben, 2009-ben és 2012-ben is, hogy ezzel érdemi spórolás nem érhető el, csak sok-sok ember életét nehezítik meg. A MÁV-Volán összevonás kapcsán sem jó irányban gondolkodik: sokkal fontosabb lenne határozott megrendelői fellépéssel a két cég szolgáltatásait összehangolni, mint újabb vállalati szintű szervezeti átalakításokkal játszadozni.

A fővárosról szóló pontokban pedig olyan projekteket, illetve várostervezési alapelveket támad, melyekről nemcsak hogy régóta szakmai konszenzus van, hanem jelentős részükről szerencsére politikai egyetértés is kezd kialakulni a városvezetés és a kormány között. Bízunk benne, hogy mindez csak az ő személyes véleményét tükrözi, és a kormány ezzel foglalkozó politikusai nem ezen javaslatok tükrében döntenek majd a következő időszak beruházásairól.

A volt főpolgármester korábbi nyilatkozata arról, hogy nem kíván budapesti ügyekkel foglalkozni: http://www.atv.hu/belfold/20191017-tarlos-orban-viktor-mellett-fogok-dolgozni-de-budapesttel-nem-foglalkozom/

A Népszava cikke a javaslatcsomagról: https://nepszava.hu/3077745_tarlos-orban-tanacsadojakent-felporgott-osszevonna-a-mav-ot-es-a-volant


A XII. kerület tervei a libegő fejlesztésére: https://hvg.hu/gazdasag/20200430_Teljesen_kicserelik_a_libegot_a_Normafan