Így szinte mindent szabadna a Szabihídon

Támogatjuk a kezdeményezést, konkrét javaslataink vannak

VALYO javaslata szerint idén nyáron is megismétlődhetne a tavalyi csoda, és Budapest lakói újra birtokba vehetnék a Szabadság hidat.

Nem ez az egyetlen budapesti híd, melynek funkciója alapjaiban gondolandó újra, és nemzetközi példák is akadnak arra, hogy mindenki jobban jár, ha nem csupán az autós közlekedés szempontjait veszik csak figyelembe egy híd szerepkörének kialakításakor: Pozsonyban például kifejezetten a villamosoknak és a gyalog-kerékpáros forgalom számára építették újjá a belvárosi Öreg hidat, a pilléreket közösségi térként kialakítva.

A Közlekedő Tömeg támogatja a Szabihíd kezdeményezést, hiszen a tavalyi, jól sikerült, spontán megmozdulás után idén már tervezetten lehet felkészülni az eseményre, az elmúlt év tanulságait felhasználva mindenki számára jól használható közösségi térré alakítva a hidat. Az autóval közlekedők számára még hétköznapokon sem okozott gondot az alternatív útvonalak megtalálása, nem voltak jellemzőek a híd lezárása miatti torlódások. A villamosokat azonban az Astoria csomópont ideiglenes átalakítása mellett, sűrű pótlóbuszokkal kellett kiváltani, és a hídon a tömegrendezvények alatt a gyalogos-kerékpáros átkelés is nehézségekbe ütközött.

Javaslatunk szerint idén mindenki megtalálhatná a helyét a hídon:

  • Villamos: A villamosközlekedés fenntartható biztonságos sebesség (20 km/h) mellett, amely a villamossal közlekedőknek csupán méltányolható, kb. fél perc késedelmet okoz. A közös villamos-gyalogos felülethasználat más frissen megújult közösségi tereken, például a Széll Kálmán téren is megszokott és mindennapos.
  • Úttest: Az átmenő gyalogos- és kerékpáros forgalom az útpályán zavartalanul folytatódhat, miközben az útpadkára már kisebb társaságok leülhetnek.
  • Járda: A járda (és a tavalyi lezárás végére már kialakult biztonsági szabályok mellett a hídszerkezet) pedig az egyedülálló dunai panoráma élvezete mellett tudna közösségi térként szolgálni Budapest lakóinak és az idelátogatóknak.
  • A városvezetés felelőssége, hogy a híd kulturált használatának feltételeit (hulladékgyűjtő edényeket és mobil WC-ket) biztosítsa.
  • Mindezen intézkedések mellett a híd lezárása nem csak hétvégékre, hanem az a nyári szünet teljes időtartamára életbe léphet, hiszen nyáron mind hétköznap, mind hétvégén igény van színvonalas közlekedési és kikapcsolódási lehetőségre is.

Az idén nyáron szerzett tapasztalatok pedig már felhasználhatóak lennének a Szabadság-híd éveken belül esedékessé válló pályalemez-cseréjének tervezésekor is, hogy a híd hosszú távon is a városlakók érdekeit tudja szolgálni.

VALYO kezdeményezése előremutató az élhető város szempontjából, ezúton is sok sikert kívánunk nekik!