Egyesületünk évről évre szóvá teszi, hogy a nyári időszakban elfogadhatatlanul sok BKK-jármű esetében találkozunk nem működő, vagy alacsony hatásfokkal üzemelő, meleg levegőt keringtető klímaberendezésekkel. Ehhez kapcsolódóan egy Messengeren keresztül elérhető chatbotot is kifejlesztettünk 2017-ben, amelyen keresztül gyorsan és kényelmesen jelenthettek be járművekkel kapcsolatos hibákat.
A Tudatos Közlekedő chatboton keresztül a nyár folyamán több mint 550 bejelentést kaptunk kikapcsolt vagy nem üzemelő klímaberendezéssel kapcsolatban, továbbá hőmérővel teszteltük, hogy mi a helyzet a járműveken. Több buszt, villamost, sőt a MÁV járműveit is szúrópróbaszerűen ellenőriztük. Akadtak olyan járműtípusok, ahol a klíma megbízhatóan üzemelt, de a legtöbb esetben ahol működtek, ott is nagyon alacsony hatásfokkal.
DE HÁNY FOKNAK IS KELLENE LENNIE A BKK-JÁRATOKON?
Általános szabály szerint a külső hőmérséklet felénél 10 fokkal többnek, azaz ha kint például 28 fok van, akkor bent 24 fok kell legyen, ha pedig 32, akkor pedig 26 fok.
A valóságban azonban a járművön többször a kintinél jelentősen melegebb volt: például kint 29 fok volt, míg a járművön 33,3 fok. Emlékeztetőül: ilyenkor a járművön 24-25 foknak kellene lennie, vagyis 8-9 fokkal van melegebb, mint az előírás szerint. 2 éve felhívtuk a BKK figyelmét arra is, hogy nem 24 fokos külső hőmérsékletnél kellene csak bekapcsolni a klímaberendezéseket, hanem már 21-22 foknál is szükséges lenne, hiszen a tűző napon a járművek utastere gyorsan felmelegszik. Ez egy egyszerű vezetői döntés, a BKK házon belül módosíthatja ezt a szabályozást, és akkor már akár holnaptól jelentős mértékben javulhatna az utazási komfort.
A Tudatos Közlekedőn keresztül érkező bejelentéseket naponta emailben továbbítjuk a BKK részére. Ezeket a BKK a különböző szolgáltatók (BKV, VT-ARRIVA, Volánbusz), illetve divíziók felé továbbítja. Az innen beérkező válaszokat összesítik, ellenőrzik, majd a választ emailben küldik egyesületünk részére. Ezután feldolgozzuk a válaszokat, amiket a chatbot továbbít felhasználóinknak.
Sajnos az utóbbi években nem tapasztaltunk javulást, melegebb időszakokban gyakori, hogy napi 20-30 bejelentést kapunk nem megfelelően működő vagy kikapcsolt klímaberendezéssel kapcsolatban. Ez nem csoda, hiszen a BKK is asszisztál ehhez az állapothoz azzal, hogy vizsgálat nélkül elfogadja a szolgáltatók indoklásait. Így például a VT-ARRIVA esetében – annak ellenére, hogy ellenőrzésünkkor buszaikon több esetben nem működött megfelelően a klímaberendezés – mindig ugyanazt a sablon választ kapjuk, amelyben az emberek eltérő hőérzetével, az utasok számával és a gyakori ajtónyitásokkal magyarázzák a jelenséget
“A (…) rendszámú járművet üzemeltető VT-ARRIVA Kft. állásfoglalása szerint szerződés kötelezi őket arra, hogy megfelelő hőmérsékletet biztosítsanak az utasok számára. Az emberek hőérzete azonban nagyon eltérő, ezért nyáron a klíma használata, télen a fűtés okozhat kellemetlenséget. Az utastér hőmérsékletét nemcsak a külső hőmérséklet és a hűtés vagy fűtés erőssége befolyásolja, hanem a megállók és az utasok száma és az ajtónyitás gyakorisága is. Amikor a külső hőmérséklet nem indokolja a klímaberendezés használatát, járó motor esetén mindig működik a gépi szellőzőrendszer, az autóbusz-vezető nyitva tartja a tetőszellőzőt, és az ablakok is nyitható állapotban vannak. Az autóbusz-vezető az oldalsó ablakokat csak a végállomáson tudja kinyitni. Működő klímaberendezés esetén az ablakok reteszelt állapotban vannak. Nyáron, amikor a jármű belső hőmérséklete meghaladja a 24 Celsius-fokot a klíma automatikusan bekapcsol. 24 Celsius-fok alatt az autóbuszon lévő ablakok menet közbeni nyitva tartásával és a levegő-keringetés révén, a végállomáson pedig a nyitott ajtókkal történő szellőztetéssel lehet szabályozni az utastér hőmérsékletét.”
De folytathatjuk a sort a BKV-val is, akik hasonló sablon üzenettel intézik el a javítást:
“A járművek hűtése a megfelelő színvonalú szolgáltatás biztosítása érdekében történik. Az autóbuszok utasterének hőmérsékletét a járművön tartózkodók létszáma és az ajtónyitások gyakorisága jelentősen befolyásolja. A BKV Zrt. igyekszik olyan utazási körülmények között biztosítani a szolgáltatást, amely az igénybe vevők lehető legszélesebb körének megelégedésére szolgál. Szerencsére itt van jó példa is. Ilyen például, hogy a (…) jármű javítása folyamatban van.”
A Volánbusz viszont általánosságban elismeri, hogy a klímaberendezés valóban hibás, sőt járművezetőik is jelzik feléjük:
“A VOLÁNBUSZ Zrt. állásfoglalása alapján tájékoztatjuk továbbá, hogy a kifogásolt (…) forgalmi rendszámú autóbusz klímájának működésével, hatékonyságával kapcsolatos problémát az autóbuszvezetők is jelezték, ezért időközben a műszaki szakszolgálatnál a berendezés átvizsgálását, javíttatását kezdeményezték.”
2020 nyarán a legtöbb bejelentést augusztus 26-án kaptuk, amikor 34 esetben hívtátok fel a figyelmet nem megfelelően működő vagy kikapcsolt klímaberendezésre. Gyakori, hogy egy-egy járműről több bejelentést is kapunk. Így gyakran előfordul, hogy amikor válaszában a BKK leírja, hogy a járművet javították, már érkezik is az újabb bejelentés. Idén nyáron a legtöbbször bejelentett jármű egy csuklós Volvo, a BKV Kelenföldi autóbuszgarázsának állományába tartozó FJX-232, amelynél 7 esetben jeleztetek problémát. Ezt 6 bejelentéssel egy csuklós Citaro követi, a BKV Óbudai autóbuszgarázsához tartozó PCC-923.
Látszik tehát, hogy a válaszok ellenére a valóságban gyakran nem történik meg a klímaberendezések javítása. Ahhoz, hogy érezhető változás legyen, a szolgáltatás megrendelőjének az utasok érdekeit kellene képviselnie a szolgáltatókkal szemben.
Ezúton kérjük a BKK-t, hogy hallgassa meg utasait, akik nap mint nap használják ezeket a járműveket, és bejelentéseik nyomán érdemi vizsgálatot folytassanak! Tegyenek eleget megrendelői kötelességüknek, és a jelenleginél jóval gyakrabban ellenőrizzék, hogy valóban megfelelő hatásfokkal üzemelnek-e a klímaberendezések!
Amennyiben találkozol nem működő klímaberendezéssel rendelkező busszal, villamossal, metróval vagy trolival, akkor jelentsd be a Messengeren keresztül elérhető Tudatos Közlekedő chatboton! Ezzel Te is hozzájárulsz a komfortosabb utazáshoz.
https://index.hu/belfold/budapest/2018/06/06/murphy-torvenyevel_valaszolt_a_bkv_a_klimakerdesre/
https://kozlekedotomeg.blog.hu/2017/08/14/hosegriado_35-39_fok_volt_legkondis_buszokon
2019-es írásunk:
https://www.facebook.com/kozlekedotomeg/posts/2494150050679809