Gyakran járó, gyors, közvetlen „metróbuszok”?

Karácsony Gergely főpolgármester tegnapi bejelentése a BKK metróbusz-koncepciójáról sok kérdést vetett fel. A beharangozott, de részleteiben nem ismertetett új járatoknál az ígéret gyakori követésről, gyorsaságról, közvetlen belvárosi vagy metrókapcsolatról szól. Ez jól hangzik – csak éppen a legtöbb budapesti gerincjárat évtizedek óta pontosan így működik.
A „metróbusz” szó hallatán számos kérdésünk merül fel: vajon mit jelenthet pontosan? A BKK – amely korábban büszkén hirdette, hogy társadalmi egyeztetéseken vonja be az utasokat és a civil szervezeteket – most egyáltalán nem konzultált velünk a témában, így mi is csak találgatni tudunk, milyen tartalommal töltené meg ezt az új koncepciót.

Nem előzmények nélkül

Érdemes felidézni a BKV ’90-es évekből származó „BKV Plusz” kezdeményezését: akkoriban egyes járatokat emeltek ki annak érdekében, hogy magasabb színvonalat nyújtsanak. A „magasabb színvonal” akkor például azt jelentette, hogy a buszokat naponta takarították, gyakran követték egymást, és érthetőbb volt az utastájékoztatás. Pontosan ez lenne az alapvető elvárás minden budapesti buszjárattal szemben. A most emlegetett „metróbusz-koncepció” valószínűleg csak egy új címke lesz, miközben valódi fejlesztések – például buszsávok, utaskomfortot javító intézkedések – nélkül aligha hoz érdemi változást. Aggasztó az is, hogy ezzel mintha beismernék: a hálózat többi részén nem is próbálnak valóban gyors, gyakori és átszállásmentes kapcsolatokat biztosítani

Mást csinál a jobb és a bal kéz?

Az elmúlt években sorra láthattuk, hogy a valóban „metróbusz”-jellegű, kiemelten sűrű vonalakat több, ritkán induló vonalra darabolták szét. Ilyen példa a Normafa környéke is, ahol korábban a 21-es, 21A és 212-es buszok közlekedtek; ma pedig a 21, 21A, 210, 210B, 212, 212A, 212B és 221 jelzésű járatokkal kell megküzdeni – mindezt anélkül, hogy érdemi minőségi fejlesztés történt volna. A hétköznapi tapasztalatok azt igazolják, hogy a kevesebb több, mivel a ritkán induló járatok hosszú szünetek után gyakran egyszerre érkeznek a megállókba. Így a korábban jól átlátható, kevés számú, de sűrűn közlekedő gerincvonalak helyett mostanra egy kusza, kiszámíthatatlan ütemezésű, zavarhelyzetekben megbízhatatlan hálózat alakult ki.

Milyen tartalommal kéne megtölteni a „metróbusz” kifejezést?

Ha a „metróbusz” nem lesz több egy új feliratnál, akkor ez inkább üres marketing, mintsem valódi fejlesztés. Nem attól lesz jobb a közlekedés, ha a 8E-ből M8E lesz. A budapestieknek nem fantázianevekre, hanem kevesebb, ám sűrűn és megbízhatóan közlekedő, valóban előnyben részesített – akár éjjel-nappal igénybe vehető – buszokra és villamosokra van szükségük.
A Közlekedő Tömeg Egyesület épp ezért tett javaslatot még év elején, az éjszakai metró ötlete kapcsán egy éjjel-nappal járó busz és villamos gerinchálózatra a BKK felé. Erre a javaslatra a BKK-tól a mai napig semmilyen választ nem kaptunk.