Évtizedes adósságot törleszt a Főváros a Hegyalja úti buszsávval – a tömegközlekedés további előnyben részesítése is szükséges

A Közép-Budáról az Erzsébet hídhoz és azon át a pesti belvárosba vezető Hegyalja út Budapest tömegközlekedési hálózatában nélkülözhetetlen szerepet tölt be. A környező városrészekből érkező buszok csúcsidőszakban átlagosan 2,5 percenként követik egymást, naponta több ezren utaznak erre, választásukkal közvetlenül hozzájárulva a Budapest központját sújtó forgalmi dugók és a parkolóhelyek zsúfoltságának enyhítéséhez. A tömegközlekedés vonzerejének fenntartása, annak részeként a buszok zavartalan haladása tehát ezen az útvonalon is elemi érdeke a városnak.

E felismerés már a 2000-es évek közepén megszületett a forgalomszervezéssel foglalkozó szakemberek körében, azonban az akkor bevezetett megoldás hosszú távon nem bizonyult kielégítőnek. Kevéssé ismert, hogy ekkor a Hegyalja úton olyan forgalomtechnikai megoldás épült ki, mely a forgalom gépi figyelésével és a jelzőlámpák zöldidejének szabályozásával volt hivatott a torlódások kialakulását megelőzni. A rendszer működése nem volt kellően hatásos, a későbbiekben a közútkezelő látványosan szabotálta is a működtetést, és mára teljesen feledésbe is merült, miközben a forgalom egyre csak nőtt.

Az eredmény az erre közlekedők számára jól ismert: a Hegyalja út Erzsébet híd előtti szakaszán a nap bármely szakában, különösen a munkanap reggeli és délutáni csúcsidőszakban minden külső ok nélkül akár 10-15 perces menetidő-növekedés jellemző. A fennakadás a buszokat egyaránt visszatartja, ami távolabbi városrészekben is késéseket, egyenetlen járatkövetést okoz. A nyilvánvaló időveszteségen túl pedig e helyzet egyben igen költséges is az önkormányzatnak: a dugóban álló buszok képében több százmillió forint értékű eszköz vesztegel és okoz többlet üzemeltetési költséget járműfutás, üzemanyag-fogyasztás és munkaidő terén.

Mindazonáltal látni kell, hogy az autóval utazóknak semmivel nem jobb attól, hogy két sávon állnak a dugóban, mert a városi utak kapacitását nem a torlódó útszakasz maga, hanem a végén lévő csomópont határozza meg. Fentiek alapján kézenfekvő lépés tehát a tömegközlekedés előnyben részesítése a Hegyalja úton buszsáv létesítésével, mert érdeksérelem nélkül hoz jelentős hasznokat Budapest egészének. Erre vonatkozó javaslatunkat az elmúlt időszakban már megtettük a városvezetés felé.

Karácsony Gergely főpolgármester egy minapi rendezvényen, bár pontos határidő nélkül, bejelentette a Hegyalja úti buszsáv megvalósítását. Egyesületünk határozottan támogatja a döntést, és leszögezzük: jelen írásunkban vázolt elvek alapján a tömegközlekedés további előnyben részesítését tartjuk szükségesnek buszsávok létesítésével és (kerékpárosok kivételével) csak közforgalmú közlekedéssel járható utcák kijelölésével. Haladéktalanul meg kell kezdeni a munkát többek között az óbudai Bécsi úton, az Árpád fejedelem útja – Lajos utca – Pacsirtamező utca útvonalon, a zuglói Csömöri úton, a pestszentlőrinci Gyömrői úton, hogy csak a legfontosabbakat említsük.