Autómentes Lánchíd: nyíltan szabotálja a városvezetés döntését a BKK

Közzétette a Lánchíd megnyitása után érvényes buszmenetrendeket a BKK, melyekből jelentős járatritkítás rajzolódik ki a térségben. Ezzel tevőlegesen veszélyeztetik a próbaképpen bevezetett autómentes átkelő sikerét. A Közlekedő Tömeg Egyesület és a Magyar Közlekedési Klub a járatritkítás haladéktalan visszavonását várja. 

A BKK utazástervező felületén közzétett menetrendek szerint a Lánchíd felújítás miatti lezárása előtti kínálathoz képest:

  • a 16-os busz felére ritkul, a kieső menetek helyett 16A és 216-os járat fog indulni, azaz az utasok a Dísz téren egy értelmetlen átszállásra kényszerülnek;
  • a 105-ös és a 178-as busz hídlezárás miatt ritkított menetrendje véglegessé válik, azaz a 105-ös németvölgyi szakasza pótlás nélkül a felére ritkul;
  • a 178-as busz Rákóczi úti szakaszának megszűnésével összességében jelentősen, mintegy 30%-kal csökken a Krisztinaváros és a belváros közötti autóbuszos kapacitás. 

A Lánchíd felújításának végéhez közeledve a közelmúltban számos közlekedéssel és városfejlesztéssel foglalkozó civil szervezet álláspontját meghallgatva a főváros vezetése úgy döntött, próbaképpen csak a buszoknak, kerékpárosoknak és taxiknak nyitja meg az átkelőt 2022. decemberében. Ezzel elkerülhető a korábbi dugók visszatérése nemcsak a hídon, de az oda vezető pesti és budai úthálózaton is, az érintett területen csökken a légszennyezés, a zaj és a baleseti kockázat, míg a közúthálózat más részein nem tapasztalható számottevő forgalomnövekedés. Az autózással szemben vonzó alternatívát azonban csak a sűrű, megbízható és komfortos tömegközlekedés jelenthet. 

Ennek fényében érthetetlen, hogyan gondolta a BKK például a szűk utcákkal, belvárosi sűrűséggel beépített, a közterületi autódominancia minden káros jellemzőjét felvonultató Németvölgyben a csúcsidőszaki 12-15 perces, egyéb időszakban 20 perces követésű 105-ös buszt elégséges belvárosi kapcsolatnak – mely járatnak nem mellesleg más hegyvidéki vonalakról átszálló utasai is szép számmal akadnak. Hasonlóan elfogadhatatlan a Budai Vár és a belváros közötti 16-os busz 6-ról 12 percesre való ritkítása. A beharangozott “új járat” és a Lánchídon közlekedő autóbuszok számának növelése egyszerű szemfényvesztés, az intézkedés háttere feltehetően az, hogy a BKK az elhasználódás folytán fogyatkozó midibuszok pótlásáról sem gondoskodott az elmúlt időszakban, így mára nincs elég üzemképes jármű a korábbi menetrend helyreállításához. Eme hiányosság haladéktalanul rendezendő, amire a híd megnyitásáig hátralévő négy hét használt járművek beszerzése esetén elégséges. 

Annak már szinte hírértéke sincs, hogy (ahogyan az elmúlt években számos alkalommal) a közlekedési társaság ezúttal is megszegte a Fővárosi Közgyűlés által rendeletben előírt egyeztetési kötelezettségét a vonalhálózat és a menetrend átalakításával kapcsolatosan: a rendelettel ellentétben a járatritkításról szóló tervet nem tettek közzé 60 nappal a bevezetést megelőzően, így ahhoz az érintettek még csak észrevételt sem tehettek, információ híján. A döntés tehát nemcsak káros, hanem jogszerűtlen is, ezért annak helyben hagyása esetén a Közlekedő Tömeg Egyesület és a Magyar Közlekedési Klub a főváros jegyzőjénél és a Fővárosi Kormányhivatalnál fog jogorvoslatot keresni.

Az sem elfelejtendő, hogy a 178-as autóbusz (egyébként helyes lépésként értékehető) átszervezését 2016-ban már megpróbálta bevezetni a BKK, azonban a Társadalmi Egyeztetésen kapott negatív lakossági észrevételek visszakozásra kényszerítették. A 2016-oshoz képest jelentősen visszafejlesztett hálózatot a Lánchíd átadásának ürügyén vezetik most be, a lakosság teljes megkerülésével. (A 2016-os TE eredménye)

Csalódást kelt, hogy a szavakban és elvi döntéseiben a fenntartható közlekedési módok pártján álló városvezetésnek ennyire nincs kontrollja az általa irányított közszolgáltató cégek felett.

Ha már valós fejlesztésre az apparátus képtelen, a minimálisan elfogadható megoldás a Lánchíd lezárása előtti vonalhálózat és menetrend visszaállítása lenne, mert a ma közzétett tervnél még az is jobb. A járatritkítás tudomásul vételével a főváros azt kockáztatja, hogy az érintett lakosság vonzó alternatív utazási lehetőségek híján elutasítja az autómentes Lánchíd egyébként kívánatos várospolitikai koncepcióját.

FRISSÍTVE - Most akkor ritkítja a Főváros a buszokat a Lánchíd térségében, vagy nem?

Spoiler: igen. Ezúton felhívjuk minden Követőnket, személyesen is fejezze ki tiltakozását választott képviselői: a Fővárosi Közgyűlésben tagsággal rendelkező kerületi polgármestere és a főpolgármester felé, kérve a Lánchíd 2022. decemberi megnyitásától a lezárás előtti vonalhálózat és menetrend maradéktalan helyreállítását.

A napokban a BKK által közzétett járatritkítási döntést (https://www.facebook.com/kozlekedotomeg/photos/a.1129802367114591/5863305890430858/) immár a Főváros részéről Balogh Samu, a főpolgármester kabinetvezetője is felvállalta (https://www.facebook.com/photo?fbid=515849023894208). Mivel mind a közlekedési társaság, mind a kabinetvezető úr érvelése több esetben pontatlan, szükségesnek látjuk elemi szinten tisztázni a kérdést. 

A Lánchíd 2022. decemberi megnyitásával a Főváros sajnos nem állítja helyre a híd lezárása előtti eredeti buszközlekedést, hanem ahhoz képest egy hálózati szinten jelentősen ritkított, csökkentett kapacitású szolgáltatást vezet be. Magán a Lánchídon marginális mértékben ugyan növelik a tömegközlekedés kapacitását (de nem az óránkénti indulások számát!), az érintett budai térségekből az Erzsébet híd irányú járatsűrűség és kapacitás jelentősen csökken. A két változás egyenlege mind járatsűrűségben, mind férőhelyben jelentősen negatív. 

 

Következményként egyetlen terület tömegközlekedési kiszolgálása sem javul, ellenben több területen súlyosan romlik. Hiába lesz a forgalomcsillapított Lánchíd térségében megbízhatóbb a buszközlekedés, ha megbízhatóan is többet kell a buszra várni, mint a híd felújítása előtt.

Részleteiben:

  • a 105-ös busz önálló budai szakaszáról a Lánchíd felé nyújtott közvetlen, átszállásmentes kínálat a 2021-es eredeti állapothoz képest 50%-kal csökken;
  • a 16-os busz részleges megosztásával a Budai Vár belső területéről (Szentháromság tér, Bécsi kapu tér) a Lánchíd felé nyújtott közvetlen, átszállásmentes kínálat a 2019-es eredeti állapothoz képest 50%-kal csökken (a koronavírus-járvány miatt visszaesett turizmus miatt a járat átmenetileg csökkentett kapacitással üzemelt 2020-2021 folyamán);
  • a Krisztinavárosból az Erzsébet híd felé nyújtott közvetlen, átszállásmentes kínálat a 2021-es eredeti állapothoz képest közel 40%-kal csökken;
  • a Lánchíd lezárása idejére ideiglenesen, más járatok ritkításával bevezetett 110E busz megszűnik, teljesítményét visszapótlás nélkül véglegesen kivonják a hálózatból.

A témában a kabinetvezető úr által kinyilvánított félreértéseket (miszerint nem történik járatritkítás), a BKK téves helyzetértékelését (miszerint továbbra is ideiglenes állapot állna fenn) és egyesületünknek tulajdonított tényszerűen hamis állításait érdemi válaszra e helyen nem tartjuk érdemesnek. A jelzett egyeztetési igényre természetesen nyitottak vagyunk, ezzel kapcsolatos válaszunkat továbbítottuk. 

A döntés ellen tiltakozva leszögezzük: csak a híd lezárása előtti vonalhálózat és menetrend helyreállítását, azt követően pedig a valódi, közösségi közlekedés vonzerejét növelő hálózati fejlesztéseket tartjuk elfogadható megoldásnak.