A Fürjes-DK szolgálatiautó-lobbinak tesz értelmetlen gesztusokat a Főváros az élhető Nagykörúttól való visszalépéssel.

Mint ismeretes, a Főváros és a BKK vezetése április végén döntött arról, hogy a járványhelyzetben is biztonságos és fenntartható kerékpáros közlekedés és a közterek használhatóságának megteremtése érdekében a Nagykörút 2×1 sávos kiosztással való forgalomcsillapításával helyet biztosít a kerékpáros infrastruktúrának. A mai bejelentés a világjárvány második hullámának előszobájában komoly visszalépést jelent az intézkedés eredeti céljaiból a Nagykörút közel felén: a Corvin-negyed és a Blaha Lujza tér közötti szakasz 2×2 sávosra visszabővülő kialakításával csúcsidőn kívül ismételten a sebességtúllépések, előzgetések és a zaj, csúcsidőben pedig az immár 2×1 sáv helyett 2×2 sávon álló dugó otthona lesz a körút. Az áteresztőképességet meghatározó csomópontok kialakítása miatt ráadásul érdemi többletkapacitást sem biztosít a cipőkanállal és a maradi tervezési elvek mentén megszült megoldás, ahol a maradékelven elhelyezett kerékpársáv hol a parkolósávon, hol a járdán fog vezetni, óhatatlanul átláthatatlan és balesetveszélyes konfliktushelyzeteket okozva a gyalogosok, biciklisek és parkolni szándékozók között.

Az élhető Nagykörútról szóló tavaszi döntéskor deklarált cél volt, hogy a végleges kialakításról szóló döntést szeptemberben hozzák meg, a tapasztalatok alapján. Azóta a Nagykörút Budapest második legforgalmasabb kerékpáros útvonalává vált, és összesen 22 civil szervezet hívta fel rá a figyelmet, hogy a körút keresztmetszetének újraosztása nem csak a bicikliseknek, hanem a Belváros kulturális, kereskedelmi és vendéglátó funkcióinak is jót tesz. Azzal, hogy a Belváros élhetőségének megteremtése fontos cél, a városlakók túlnyomó többsége is egyetért a Főváros által indított, nyilvános eredményű konzultációk alapján.

A Nagykörút kialakításával kapcsolatos konzultáció eredménye nem ismert és nem is lehet az, hiszen a konzultáció csak ma zárul, eredményeinek feldolgozása nyilvánvalóan nem volt lehetséges. A Napi.hu megbízásából a közelmúltban megjelent közvélemény-kutatás alapján azonban tudható, hogy a budapestiek mindössze 9%-a szerint okoz túl nagy problémát az autósoknak a kerékpáros infrastruktúra fejlesztése. Ez a hangos kisebbség azonban felülreprezentált a szolgálati autóval bőségesen ellátott fővárosi politikusok között, pártállástól függetlenül. Fürjes Balázs, a Kormány Budapestért felelős államtitkára “autósüldözéssel”, Trippon Norbert, a Demokratikus Koalíció budapesti elnökének ügyködését meglovagolva Wintermantel Zsolt, Újpest volt fideszes polgármestere pedig “sárga csíkos terrorral” való riogatással próbál Budapest lakói közé a témában éket verni, de információink szerint a Nagykörút déli szakaszába személyesen Gy. Németh Erzsébet DK-s főpolgármester-helyettes rúgta az utolsót, aki a járvány második hulláma előtt a Fővárosi Közgyűlés működésének blokkolásával zsarolt a városi autópálya visszaállításának elmaradása esetén.

A Nagykörút jövőjéről tehát végül nem a budapestiek, hanem a szolgálati autójukkal ott megállás nélkül áthajtani kívánó politikusok háttéralkui döntöttek, amelyet a Közlekedő Tömeg elfogadhatatlannak tart.

A látszólagos kompromisszum valójában óriási visszalépés afelé a Budapest felé, amelyről a választók véleményt mondtak tavaly októberben. Tévhit az, hogy a Nagykörút a budapesti autós közlekedés szűk keresztmetszete. A forgalomban levő autók számának az utóbbi években mért 20% feletti növekedése, a közúti kapacitások szűkössége és a történelmi belső városszerkezet közel állandósága révén Budapest megtelt. A közlekedési torlódásokat nem az fogja kezelni, hogy a körúton van vagy nincs kerékpársáv, egy vagy két sávon zajlik a közúti közlekedés. A fő problémákat az agglomerációból Budapestre érkező és a Budapest külső városrészeiben keletkező forgalom jelenti, amely ma – a csúcsidei dugókat leszámítva – akadály nélkül közlekedhet Budapesten, az utazástervezők továbbra is a Blaha Lujza téren vagy az Astorián át ajánlják a legrövidebb és sokszor a leggyorsabb autós eljutás is Budapest, az agglomeráció vagy akár az ország két távoli pontja között. Pont ebben jelent visszalépést a körút újraautósítása, hiszen nem cél az ilyen tranzitforgalmak kiszolgálása a belvárosban fenntartható közlekedést választók rovására. A várható kialakítás kapcsán a Blaha Lujza tértől délre pedig garantáltak a parkolási konfliktusok is, hiszen eltűnnek a körúti várakozóhelyek, megjelennek majd a kiskörúton is problémát okozó, kerékpársávban várakozó autók. Legalább ekkora gondot fog okozni az is, hogy a boltok kiszolgálása koncentrált rakodóhelyek híján csak szabálytalanul lesz megoldható.

A Közlekedő Tömeg reméli, hogy a választásokon, előválasztásokon alulmaradt, vagy azokon el sem induló politikusok a Nagykörútra a továbbiakban nem politikai csatatérként hanem Budapest meghatározó köztereként fognak szolgálati autójuk szélvédőjén át tekinteni. A Közlekedő Tömeg kéri a Fővárost, hogy döntését, a valóban érintett fővárosiak véleményére alapozva, a fővárosiak többsége által támogatott élhetőbb város szakmai szempontjai szerint gondolja át!

A ma bejelentett változások: https://m.hvg.hu/…/20200831_Megy_es_marad_is_a_nagykoruti_k…

22 civil szervezet közleménye a Nagykörút jövőjéről: https://www.kozlekedotomeg.hu/…/egyesuletunk-is-csatlakozot…

A Főváros által indított konzultációk: http://enbudapestem.hu/mondd-el-a-velemenyed/

A Napi.hu megbízásából készült közvéleménykutatás: https://www.napi.hu/…/pulzus-kerekparut-bicikli-budapest-au…

Fotó: I bike Budapest